Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 5476 ggr
sarae
0

Vårtor på iller?

En fråga här…kan illrar få vårtor? har sett en iller som har något som mest liknar en hunds bröst vårta (!!!!) i armvecket….ca 5 mm i diameter, och om man skrapar försiktigt på den så lossa typ hudflikar….Någon som vet vad detta kan vara? Ofarligt? Cancer? Vid så ung ålder?

sarae
0

hmm får väl ta å svara mig själv:

Warts

Yes, ferrets can get warts and they are easily treated by the vet. However if you find a wart-like lump, please take your ferret to the vet to check out as it might be a mast cell tumor. They are usually benign and can be removed easily.

And, never, ever treat the wart with wart ointment for humans. The son of friends of ours did just that and his ferret died a painful death after licking the ointment off.

och

http://www.ferretcentral.org/faq/med/mast.html

illernettan
0

Hej

Mitt tips var precis detta, låt veterinären checka upp det.

Cancer tror jag inte att det är.

Anette

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Faxlin
0

Jag röstar också på veterinär. De borde i alla fall vara de bästa på att avgöra vad som är fel.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Denna kommentar har tagits bort.
AlbaStiffler
0

*puttar åt sig själv*

AlbaStiffler
0

Som om jag inte springer hos veterinären var och varannan dag så hittade jag i helgen en gigantisk vårta (4-5 mm) och utåtstående som en välfylld och gigantisk fästing. Hård och ljusrosa som huden, med ett litet blodkärl i och en sårskorpa på tror jag (svart prick). Antaglgien har hon kliat sönder den lite.

Den sitter under hakan, en liten bit ner på halsen… *suck* Så nu hoppas jag på att det inte är ev cancer som spridit sig i kroppen. Veterinären trodde ju för ett halvår sedan att hon kaske kan ha något som lurar i ryggraden eftersom hon inte producerade blodkroppar fullt normalt (+ att hon har insulinom). Och att detta okända kanske kunde sprida sig, så jag hoppas att detta inte är starten på spridningen… LillAlba…

Hur som helst, ser det ut precis som en vårta. Så vi får åka itll veterinären så småningom och ta bort den.

Någon som haft iller med liknande vårta? Läste på engelska sidan att det var rätt vanligt med utanpåliggande tumörer, men beskrivningen passade inte riktigt Albas vårta.

AlbaStiffler
0

Putta gärna upp trådar i ämnet, hittade få träffar när jag sökte, faktiskt bara denna…

Norrskenets
0

#1 usch stackars iller…

skrollan
0

usch måste vara jobbigt i armvecket.

ViktorMarina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har upptäckt att Jorm har små prickar på magen, ser nästan ut som små små rosa finnar.. Vad kan det vara, har nån någon aning? Det borde inte vara vårtor, de är pyttesmå..

Bifogar en bild, kika gärna och säg vad ni tror!

sarae
0
AlbaStiffler
0

#11>*flabbar* Jo, antagligen är det väl bröstvårtorna…hahaha…

JossanH
0

#6 är ledsen att behöva säga det här men det låter som en liten hudtumör… de brukar dock vara godartade.. men har aldrig hört om någon så stor!

De har en förmåga att riva sönder dem så därför har dom ofta en sårskorpa på.. Har en tråd om "dexters hudtumör"- ska se om jag kan putta den till dig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ViktorMarina
0

åååh så skönt att det var så jäkla simpelt, men de ser så ROSA ut! Haha, lilla killen har en sån otroligt orolig hönsmamma.

AlbaStiffler
0

#13> Tackar, jo jag anar att det är en hudtumör, och läste länken som finns i denna tråd. Verkar inte så farligt hur som helst. men bort ska den. Lite trist bara, man vill inte göra så många ingrepp på henne iom insulinomen och iom hennes ålder. Vill helst inte söva i onödan.

Putta upp tråden är du snäll! :) Usch, man börjar tyvärr bli van vid alla konstiga och tragiska illersjukdomar nuförtiden. *suck*

ViktorMarina
0

#15, jo, håller med om att man håller på att vara van (och less, usch) vid alla tragiska illersjukdomar och skador.. Det är därför man börjar noja över sin illers bröstvårtor och genast tänka att det är det värsta tänkbara (hahaha, måste skratta åt mig sjäv och mitt överbeskyddande. Men det är kanske inte så konstigt med allt man hör..) Usch och fy. Om ändå våra illrar fick vara friska och välmående!

Hoppas det inte är något farligt på Alba, och att det går bra!

AlbaStiffler
0

:)

Sara
0

# 14 Tur du inte gick till veterinären med det. Skrattande

Sara

ViktorMarina
0

Hahaha! Ja då hade jag mest troligt aldrig mer gått till samma veterinär igen :P Hur snyggt skulle det vara nästa gång man kommer dit då, och försöker stå på sig i nånting som man vet att man kan bättre än veterinären om iller.. också har man stått där tidigare och trott att bröstvårtorna var finnar, hahaha! De har nog inte mycket tillit till en då;P

Nej men till mitt försvar så sökte jag oranga fläckar på hans mage för att se om Aiias hudproblem smittar (vilket jag för övrigt mistänker att det gör), så jag hade kameran i högsta hugg för att ta en bild om jag hittade något. Och helt plötsligt kikar det upp tre små runda pluppar så jag fotade det också. Utan en tanke på att det var bröstvårtor.. HAHAHA, alltså det här är komiskt!

Sara
0

Jag frågade min veterinär för många år sedan vad knölen precis nedanför revbenen var för nått och om det var farligt. Det visade sig att "knölen" var slutändan på bröstbenet där revbenen sitter fast.

Han tittade lite underligt på mig när han förklarade.. Generad

Sara

ViktorMarina
0

Hahaha :P Vad skönt att nån mer gör som jag, haha.. även om bröstvårtorna var i värsta laget! Det är inte lätt att vara orolig illerägare!