Frågor om ihopsättning igen.
Hej vi sitter ju på våra fyra små lurvar varav en av dom är relativt ung och ny hos oss. Skrev förut med vår ihopsättning men sen blev han väldigt på (könsmogen) så vi chippade honom för drygt tre veckor sen.
Innan var det lite små bråk men inget allvarligt då han blev könsmogen har vi hållit dem separerade tills han blev chippad.
Jag undrar hur lång tid efter chippet ni mer erfarna ihoppsättare skulle vänta?
Har jag haft för bråttom? För nu tyckte jag han han gått ner i stress, pung kulorna blivit väldigt mycket mindre även lukten så jag provade.
Det som nu uppstod var operation döda ( fans inte en enda tendens till detta innan) han satte sig fast i min enas hanes nos ( dom har dock kunnat vara med varandra från och till ändå. Men det jag chockades över var när han gick på strupen på min ena hona ? Är det för att jag varit tvungna att ha dom separerade eller vad har jag gjort för fel ?? Hur gör jag nu ( uppgiven ) ? Ska jag vänta ?
Känner mig så ledsen då jag trodde det skulle gå bra att sätta ihop dom när han slutat försöka para sig med allt och alla då dom gick ihop innan han blev könsmogen. Vet inte alls varför den här reaktionen kan ha kommit så är enormt tacksam för era svar ? Kan jag gjort något fel i detta eller vad beror detta på?
( sorry för detta enormt långa inlägg)
Jag tycker att det är så individuellt det där. Det beror på hur illrarna beter sig i brunst, hur relationen mellan illrarna varit innan osv. Hur allvarligt är det nu när dom slåss? Avbryter dom själva? Blir det sår? Illrar biter ju runt hals och nacke när de slåss, det behöver inte vara speciellt allvarligt för det. Kan du kanske filma dom och lägga upp här? Illrar kan ha olika svårt för att skiljas och återses. Det beror på olika faktorer som tex revir, ålder och könsmognad. Jag och en vän hade 2 av våra illrar ihop mycket som valpar och ungdjur. När dom började träffas mer sällan blev deras relation dålig och dom går inte alls ihop nu. Vissa gäng kan leva ihop i flera år men när en avviker för en kortare tid kan det bli problem att få ihop gruppen igen. Du kanske får försöka bonda de illrar som sämst går ihop. Ta ut dom tillsammans på promenad eller ha dom ihop på neutral mark.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja ska göra ett nytt försök då det var jag som som avbröt det hela då jag inte klarade av att förs bända loss honom från nosen ( verkade inte ha en tanke på att släppa själv). På tjejen bände jag även där upp hans mun då hon bara skrek och bajsade på sig och släppte ej. Dock gick allt detta otroligt fort och eftersom jag var så oberedd på detta hade jag ingen som helst is i magen.
Dock inget blod bara jag som var otroligt inte berädd på detta känner jag nu i efterhand.
Ska försöka filma, denna gång var första gången på typ tre mån dom fick träffa varandra dock har jag ju bytt i stort sätt varje dag i mellan dom för att neutralisera revir. ( kanske var dumt, vet ej)
Det jag upplever är att denna hane är så sjukt mycket mer på än vad jag upplevt hos mina andra ( blir som en kanonkula och sjukt på hela tiden ) sen är han så himla mycket större än mina andra också.
De andra varken försvarar sig eller ens knappt gör motstånd, bara ena som får ren panik stackarn.
Hur skulle du resonera mellan detta, funderar på att det är bättre att sätta ihop alla tre samtidigt med honom då han är mycket yngre och känns som om han hela tiden har mycket övertag ( mycket för han är så himlas stor) Eller bara en och en ??
Jag funderar på att ta med dom ihelgen till min mamma och försöka sätta ihop dom där =) Får försöka mig på lite promenader igen också =) =)

Kan ju hända att hormonerna ännu inte kagt sig och såklart som jossan skriver att dom på nytt skall bestämma rang
Jag skulle definitivt satsa på att ta med dom till din mamma! Jag skulle nog släppa ihop alla på en gång. Oftast är det gruppen som inte tolererar nykomlingen och då kan man behöva ta det en och en, men han kanske behöver gruppen för att inte göra så stor skada om man säger så. Jag upplever ofta att illrarna sätter sig fast när man försöker sära på dom, annars biter dom, ruskar, tar ny tugga. Du kan försöka öka självförtroendet hos dom andra genom att ha honom i koppel i början så att han inte kan jaga efter. Jag har märkt att vissa illrar vågar ta för sig mer om de tror att den "elaka" illern backar eller står still. Det finns även olika metoder att testa. Tex att låta dom nosa på vara dra genom galler. Jag har upplevt att det kan reta mer än hjälpa när det gäller nykomlingar som ska sättas ihop kort därefter, men har haft bra resultat när jag haft det avdelat med galler under längre tid (kanske 1-2 månader). Då kan gallret hjälpa till att avdramatisera. Annars kan du använda en vattenspruta och spreja till på honom för att avbryta när han blir för triggad. Ett bra alternativ är annars att låta dom träffas över positiva saker så som en smarrig äggula eller annat godis. Jag har haft så många "kanonkulor" att jag nästan ser det som det normala beteendet *suck över dessa illrar*…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jo det kan vara sant, han känns ju rätt super på så kanske får försöka lite senare igen =) Men tar med dom till min mor i helgen så ska jag försöka filma =)
Ja för nu är han väl mer vuxen en valp som han var första gången vi satte ihop dom.
Tycker illrar är rätt svåra att läsa i jämförelse med tex hundar…
Tack som vanligt för era svar =)
#5 Jag tycker också att illrar är svåra att läsa. Jag tog några filmer och la upp på sajten och fick bra hjälp den vägen. Så det tipsar jag om.
När jag satte ihop mina två grabbar aktiverade jag dem mycket för att de skulle bonda, för att avleda och trötta ut, för att stimulera samt för att själv lära känna dem. Jag gick promenad varje dag. Idag älskar de bägge när vi ska gå ut. Det är inte varje dag längre och ibland bara på tomten. Gå i skogen är något de verkligen uppskattar. Det kan de göra t o m i dagsljus.😉
Tack för alla era super bra tips verkligen =)
Jag dom brukar få käka lite vetegrodd tex på golvet tillsammans det brukar funka faktisk just för att bonda lite på positivt sätt. Men sista gången var han inte intresserad av att äta utan mer intresse på hoppa på iller :P
Ja det där med att försöka stärka deras självförtroende är nog bra då min grupp verkar vara så otroligt snäll då jag kan tycka att dom borde ha flugit på honom men icke, inte ett bett.
alla är även in klickade kanske man kan jobba med, försökt tex klicka så fort han visar uppskattat beteende ? Vet ej hur det funkar nu men ska se om det också kan vara något om han är så pass kontaktbar.
Ska ta en liten promenad innan så dom är lite trötta också ;)
Uppdaterar efter helgen när jag tagit en utflykt till min mor =)
Sarae här inne klickade ju 2 av hennes hanar som inte alls funkade ihop. Hon klickade och gav beröm med massa godis. Ska se om jag hittar den tråden, för har för mig att hon gjorde en tråd om det :)
Sajtvärd på Iller.ifokus