Illrar och främmande hundar
Hej!
Är ny är på forumet. Har ingen iller själv men har funderingar på att skaffa en, men först vill jag ta reda på så mycket det bara går innan jag går och skaffar en.
När jag har läst igenom inläggen som finns här på forumet så verkar ju en sak säker när det gäller illrar; de tycker om att vara utomhus. Men hur gör ni när ni möter främmande hundar utomhus? Har själv hund och vet ju att utomhus är ett ställe där jaktinstinkten vaknar hos de flesta hundar. Är ni aldrig rädda för att hundar ska skada illrarna? Eller katter för den delen?

Jag har mött många hundägare på mina promenader. De flesta hundägare är själva antingen rädda för att hunden ska skada min iller och jag således dem (om inte annat ekonomiskt), eller så är de rädda för att min iller ska äta upp deras hund. Så kontentan brukar bli att de väljer att gå åt sidan med sin hund.
Ibland kommer det löst springande hundar. Då brukar jag lyfta upp min iller om jag inte går med alla tre, då blir det kruxigare. Men i båda fallen ställer jag mig mellan hunden och illrarna och skriker: NEJ! GÅ HEM!
Funkar i 99% faktiskt, de flesta hundar blir så chockade över att man skickar hem dem och de vet ju oftast vad nej betyder så de brukar droppa av. Har hänt ett par gånger att hunden inte gått då har jag helt sonika slagit till den på nosen och upprepat komandot. En gång lade jag en ner på plats och gick själv därifrån. Man får nog vara lite uppfinningsrik helt enkelt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag har aldrig träffat lösa hundar på våra promenader och när jag väl träffat några så har både jag och hundägaren varit noga med att inte låta våra djur komma för nära varandra. Nosa på lagom avstånd har gått bra och i mitt fall så har det alltid varit hunden som varit mer rädd än mina illrar än tvärtom och det säger väl en hel del om vilken potential en iller har?!?
Jag brukar ta upp mina illrar när andra hundar kommer, folk här där jag bor verkar inte förstå att det faktist kan hända att illrarna biter deras hund, så många går med lös hund och så springer den fram till mig och illrarna… Så jag lyfter alltså upp mina illrar när det kommer hundar :) .