Annons:
Etiketterartiklarillern-hemma
Läst 286 ggr
VeronicaKahlbäck
1/22/14, 9:06 PM

Råd för iller-valpköpare!

Funderar du på att skaffa valp men är osäker på hur du ska hitta rätt uppfödare eller blev det inte som du tänkt dej förra gången? Här tänkte jag gå igenom en del saker värda att fundera lite extra kring.

Första steget är såklart att läsa på om illrar och hur man tar hand om en, att besöka någon med iller kan vara ett avgörande steg – antingen inser man att det inte alls var som man tänkt sej eller så är man mer förälskad i djuret än någonsin.

Nu har du kanske redan börjat se dej runt efter uppfödare och även hittat någon som du fastnat lite extra för, det är nu det är dags att undersöka ifall denne faktiskt är något för dej.

Enklast är nog som ny inom området att kontakta uppfödaren där du ställer frågor kring uppfödningen, här följer ett par exempel på vad som kan vara intressant;

Varför föder du upp illrar och vilka förväntningar har du på kommande/framtida kull?

Här berättar förhoppningsvis uppfödaren lite om sin erfarenhet av illrar och vad hen tycker är viktigt hos en iller, där bör ni vara på samma nivå.

Hur bor ni?

Att illrarna lever bra på tillräckligt stora ytor och på ett vis så de får det sociala utbytet de behöver för att bli trevliga sällskapsillrar är enligt mej ett krav, för en nybörjare är det såklart en fördel om valpen fått rätt förutsättningar men sen vill nog också de flesta känna att dom inte stödjer en avel där djuren inte har det bra.

En uppfödare har ofta en massa krav på dej som köpare men det finns också saker som du bör kräva av din uppfödare;

  • Veterinärbesiktning (Du ska få ett papper för just din valp).

  • Chip-märkning ( Då ska även pappret på ID-numret följa med).

  • Köpeavtal, det ska vara skrivet för att skydda er båda.

Kontrollera hur de tänkt med försäkring och om mamman till valpen är vaccinerad mot valpsjuka så ni har ett skydd fram tills dess att du själv kan vaccinera den.

Nu har vi gått igenom det mest basala och kommer till det lite mer komplicerade, biten som handlar om att hitta rätt iller till just dej.

Uppfödare kan ha olika inriktningar på sin avel men de absolut vanligaste är hälsa/livslängd, färg/teckning/hårlag och temperament/psyke. Till viss del går dessa inriktningar att kombinera men resultaten blir extremt olika då avelsdjuren beroende på vad man prioriterar har så olika förutsättningar.

Man kan enkelt säga att vilken inriktning man än har så är det alltid något man måste prioritera lägre eller kanske inte ens kan ta hänsyn till. Det alla uppfödare däremot bör kunna visa upp är stamtavlor för sina avelsdjur med information om släktingarna, ju mer information det finns desto bättre.
Den sista stycket går att skriva en roman om eller åtminstone en egen artikel så absolut bästa tipset är vad ni än dras åt för håll så leta information om just det.

Lycka till och hoppas ni hittar den rätta valpen för er!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

  • Redigerat 5/9/22, 2:10 PM av Niklas
  • Redigerat 9/12/20, 2:40 PM av Grodan
Annons:
VeronicaKahlbäck
1/22/14, 9:07 PM
#1

Ett litet utkast.

Önskar hård kritik!

Är en del jag vill fixa till så vill väl höra vad som är fel, vad som saknas och vad som inte behöver vara med.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
1/22/14, 11:13 PM
#2

Jag är ledsen Veron men jag klarar inte att ta in så här mycket info just nu :S Läser när jag kan koncentrera med bättre :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
1/23/14, 8:40 AM
#3

Inte ska du vara ledsen haha.. Sista stycket ser jag att jag skrivit helt galet i men har precis vaknat så måste komma igång först :)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
1/23/14, 8:41 AM
#4

Har du någon bra valpbild som kan vara på löpsedeln?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Upp till toppen
Annons: