Orijen - plötsligt dålig mage
Mina illrar har ätit enbart orijen sedan oktober ungefär. Men nu på senaste påsen blev deras bajs plötsligt grynigt.
De fick bo hos någon annan under julen, så först tänkte jag bara att det var stressmage. Men det har ju gått några veckor och deras bajs har ändå inte återgått till det normala. Det fortsätter vara grynigt. Så jag funderar på om det är maten eftersom det gäller alla 3. Även Sid som äter mycket kyckling, iaf de dagar han äter mest torrfoder.
Har det hänt någon annan? Att de ätit samma foder ett tag men plötsligt vid påsbyte blir dåliga.

Bodde de i ett hem med andra illrar, har de träffat andra illrar eller har någon i närheten haft magsjuka i samband med det här? Jag (och fler) har upplevt samma fenomen. Mina klarade helt plötsligt inte av Carnia lynx, helt kassa i magen tills det att jag bytte tillbaka till Orijen - blev bra direkt. Lukten var dessutom näst intill outhärdlig.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Ja det fanns andra illrar där. Men de träffades aldrig, bara sprang i samma utebur, men inte samtidigt. Fanns även katt och hund i hemmet.. Ingen magsjuka runt omkring. Jag har pratat med henne men ingen av hennes illrar visar något problem med magen.
Lilith var magsjuk förra våren och matvägrade och var rätt allmänt låg. Och nu har de bara varit lite dåliga i magen. Ingen av dem har matvägrat eller varit dålig på samma sätt. Bara grynigt bajs vilket jag tänker beror på att maten inte processas på rätt sätt i systemet. Då kan det väl lika gärna bero på maten?
Eller tänker jag fel, hade det varit magsjuka borde det väl inte slå precis lika på alla tre? Inte när en av dem äter kött med ojämna mellanrum.
Eller kan det vara något helt annat? Kan de ha fått någon parasit?

Om illrarna i hemmet vara smittobärare av ECE eller liknande så ska dom inte heller visa tecken på magsjuka, då har de haft det tidigare eller bär bara smittan. Det behöver de inte träffas för att det ska smitta utan räcker att de kommer i kontakt med något som sen kommer i kontakt med andra illrar. Smittan kan hänga kvar länge, man pratar om år. Den kan visa sej olika på olika individer men behöver inte göra det. Vanligt är att avföringen är påverkad under en längre tid.

Det kan självklart fortfarande handla om fodret, kolla runt om någon upplevt liknande med foder som skulle kunna komma från samma batch, bland kattägare tänkte jag :)

Så var det ju parasiter med! Jag är inte bra på hur parasiter ter sej hos illrar men i teorin kan jag absolut tänka mej något sådant. Det borde dock vara enkelt att avgöra, är djuren från det andra hemmet nyligen behandlade för det? Då skulle möjligheten finnas att dina tre dragit på sej något men att ingen i det hemmet har liknande problem.

Det var jag som var illervakt åt dom och mina har aldrig varit magsjuka, ej heller behandlade mot parasiter(importen vet jag faktiskt inte men mina andra borde ha blivit sjuka i sånafall) inte heller brukar dom träffa andra illrar, dom enda andra illrar som dom kommit i kontakt med är mina sålda valpar. Är väldigt noga med att inte bli smittade med något. Bogeys illrar har inte blivit dåliga i magen vad jag vet efter att jag var illervakt åt dom så jag tror inte det har med mina illrar att göra, inte hunden eller katterna heller. Alla mina djur är väldigt fina i magen ! Jag är väldigt ledsen över att dina är dåliga i magen och jag håller tummar och tår att dom blir bättre snabbt ! 😊
//Denise

…Eller så blev det påfrestande med en ny miljö och andra bakterier, eller ja så är det något galet med fodret! Kör du med stora säckar? Tänkte kanske kunde försöka få tag på en annan påse att testa med, som inte kommer från samma batch? Sen är det väl egentligen inga problem att byta foder, bara man hittar något som verkar vettigt! Kanske skonmat kan lösa problemet om det beror på något annat? :)
Jag ville inte hänga ut dig så jag skrev inte vem det var som passat illrarna. Men jag tror snarare det är maten och inte någon smitta från dig. ^_^
Om det inte kan vara någon sorts parasit, men jag vet inte vilken det skulle kunna vara ens?
Vi brukar köpa 2kg-påsar, för att hålla fodret så fräscht som möjligt. Brukar dessutom frysa det för att döda foderkvalster. Min orijenpåse har lot-nr 1002933m1x. Om någon annan skulle ha samma ^^
Ska köpa ny mat nu i helgen och jag antar att vi får reda på efter det om det är maten. De har ju ätit bara orijen ett tag men jag tänkte beställa meadowland mix också. Jag är lite tveksam till att blanda i nytt foder när de redan är lite kassa i magen. Men jag får väl ha lite is i magen och göra det ändå.
Jag vill bara berätta min och veronicas upplevelse för 1,5 år sedan. Våra illrar blev mycket sjuka efter att ha gått på samma ytor. Mina hade inte träffat andra illrar på otroligt länge mer än en iller som de gått på samma ytor som några gånger sedan dom kom hit (2010). Veronicas illrar hade utökats med en iller som inte träffat andra illrar sedan den var valp och hennes reagerade inte när den flyttade dit, utan de reagerade efter att ha varit hos mig, precis som mina reagerade på att ha veronicas illrar hos mig. Hur de kunde smitta varandra och vilken slags sjukdom de fick (vi klassade det som ECE) är fortfarande okänt. Så mystiska saker kan hända!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vill tillägga att efter utbrottet tig det ett år till de träffade andra illrar.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#6 Det är lugnt, jag har inget att dölja så det hade inte gjort något om du skrivit att det var jag som var illervakt :) har tänkt och det kan ju vara att dom fått något när dom var ute i hagen då det springer både räv och andra katter vid oss. Mina illrar kanske har ett annat immunförsvar och klarar av dom bakterierna då dom är vana medans dina inte är det :/ Kan ju vara som du säger JossanH att dom reagerat på mina, men jag tror inte att det är Ece då jag tycker att mina borde ha reagerat på något både tidigare år och nu (om mina otroligt nog skulle vara smittbärare)
//Denise

Finns ju illrar som kan vara smittbäare utan att visa symtom själva. Det kan vara något yte dom fått i sig oxå som gjort magen i obalans om dom inte annars är vana att vara ute så mycket.
Men hade det varit ECE/magsjuka borde de väl ha blivit dåligare än bara fått lite grynigt bajs. Det har ju inte märkts alls på deras allmäntillstånd och det är ingen som är blek i slemhinnor eller annat.
Lilith blev ju dålig förra våren när hon hade träffat en annan iller och var verkligen hängig och hade gulgrönt slemmigt bajs och matvägrade. Men Marianne sa då att det inte gick att avgöra om det var magsjuka eller bara stressmage. Hade det varit magsjuka då borde väl de två andra som kommit hit också blivit smittade när de kom hem till oss. Men det har varit helt lugnt ända tills den nya foderpåsen och de fick åka hem till Denise vilket skedde samtidigt.
Så förvirrande det här. =D
Det är så många olika saker det skulle kunna vara.

#13 det kan vara det alla får inte super symtom och vissa kan få smittan och bära på den utan att få några symtom alls. testa ny mat och se om det blir bättre

En fråga Erika, är vi portade från mälarillern eller får vi vara med ? Tänkte om ni är rädda att det är ECE. Men som sagt mina är hur friska som helst :)
//Denise

#15 Sålänge ingen av er verkligen har fått det gröna bajset och att illrarna ej är sjuk så är det upp till er att komma. alla deltagare är medveten om att man kan få saker via en utställning. Alla ansvarar ju för sig egen hygien ute i lokalen och vi kommer han köra spritningar på händer och bord mellan alla illrar i domar avdelningen. Dom som vet av sig har ece eller har haft inom senaste året tycker jag själv borde ta ansvaret att stanna hemma med illrarna =)

Skulle illrar vara dåliga i magen där man misstänker stress eller annan bakterie så blir ju inte utställningens dag bättre för illerns mage och man kan ju smitta andra. Men det är som sagt upp till var och en. i detta fall har vi ju ingen aning då det bara är gryn i bajset just nu. har dina illrar visat något nu då eller Denise?

#16 okej då vet jag. Nej mina illrar har fortfarande fint bajs och är fullt friska! Fråga bara för det känns ju lite onödigt att betala för en utställning när man inte får komma fast ens illrar är friska men folk har blivit rädda för att man pratat om ECE :)
//Denise

#18 förstår dig men det är upp till var ägare att hålla koll på hygienen för sina egna illrar.
Det kanske ist. för ece är ibd? Det kan ge grynig bajs och kan vara orsakad av foderallergi. Kanske finns nån tillsats i orijen som efter lång användning samlade sig i kroppen och orsakade allergin?
Välkommen till ferretplanet.se :)

Jag vet en iller som en gång fick grynit bajs efter att ha varit i en rastgård den ej var van. det var någon form av parasit. håller på och kollar vad parasiten hette för något nu