Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 563 ggr
[babsaan]
0

iller och gnagare

Hej! Eftersom min sista katt somnat in och jag är sugen på en ny katt, eller hund har jag bestämt mig för Illler! Eftersom det är ett lite ovanligt och gulligt djur.

Frågan är då hur det går med gnagare eftersom jag har STORT råttintresse och massa hamstrar, marsvin och kanin. 

Kommer illern försöka äta dom? Eller bara ligga och kolla som katterna gör? Vi har tre katter inneboende här, och ena är en fd vildkatt som kommit in.. och tja.. hon tittar bara på dom och skulle aldrig skada husdjuren men dödar möss ute tex.

Så någon här som har iller och gnagare? Kommer absolut inte släppa ut hamstrarna lösa, men ni förstår säkert vad jag menar.

Zakaraa
0

Zickan här på iFokus har både iller, råttor, möss och hundar. Du kan ju PM:a henne och fråga ifall hon inte ser detta :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[babsaan]
0

Tack du! Har skrivit till henne nu. :)

P4go
0

Illern är ju ett rovdjur så det finns ju väldigt stor chans att den går på gnagarna.
Även om den inte gör något kan lukten av bytesdjur stressa väldigt mycket och även för gnagarna är det ofta väldigt väldigt stressande att ha ett rovdjur runt om sig och känna lukten av den. :)

Jag själv hade ju inte skaffat iller om jag haft gnagare men hör med Zickan.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

VeronicaKahlbäck
0

Det dyker upp några trådar om året där gnagare eller kaniner fått sätta livet till. Ibland beror det på okunskap och ibland har ägaren gjort allt rätt och sen kom den där stunden illern väntat på. Visst kan man vara ägare till båda men det krävs enorm försiktighet och att man i praktiken har möjligheten till lösningar, personligen skulle jaq aldrig blanda dom i ett hem utan det skulle vara separata rum. Mina skulle antingen pga av lek eller att det såg gott ut göra precis allt för att komma åt dom, världsmästare på att ta sej dit dom vill genom att hoppa, klättra eller göra saker man aldrig trodde var möjligt. Mina klarar dessutom inte av stängda saker. Står transportburen eller illerhagen på golvet stängde med illrarna utanför så är det enda de gör att försöka ta sej in. Angående katter som lever med sin "mat", vet hur många exempel som helst där det fungerat galant - ibland i flera år sen har det varit klippt. En kanin fick sätta livet till då katten den växt upp med efter sex år klippte den framför familjen, hänt i min släkt. Klart det finns de lugnaste mest ointresserade illrarna men det handlar då oftast om när läge ges. Mitt svar är ja, bara du har möjligheten att göra hemmet säkert!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
0

Jag har ju sett hur mina illrar reagerat på lukten av råttor, möss och kanin. De har haft ett enormt jaktintresse och ena illern bet tom en kanin i nosen genom ett galler.. :/ (skitdåligt av mig att det ens hände..). Hade råttor hemma för akut omplacering och de få dagarna de spenderade hemma hos mig så hängde illrarna i byxorna på mig och ville upp till dom. Hade även kontakt med en person för ett par år sedan vars illrar hade skapat lite av ett blodbad hos hans marsvin :(

Sajtvärd på Iller.ifokus