OT allergi och astma
Jag röker har pälsdjur och går dessutom måleri på bygg.
3 st aja bajja när man har astma. Jag hade dessutom grad fyra av fem. Jag var på lungkliniken idag och träffade en superbra läkare. Hon började utreda min allergi och astma redan idag, gjorde det senast när jag var sju år. Hon tyckte inte att det lät klokt att jag bara har fått massa medicin utskriven i 11 år utan en nyare utredning. tänkte skriva en lista på vad jag provat och vad det är för medicin kanske kan hjälpa någon? kul om någon kunde skriva va de har provat också och va de har tyckt om det.
Det är alltid bra att ha lite underlag och egna ideer när man kommer till en läkare pga den dåliga uppdateringen hos de flesta läkare.
Betapred; kortison som jag har tagit 6st i 5 dagar i taget tar det ungefär en gång var 4:de vecka. fungerar jätte bra för mej i kombination med bricanyl, pulmicort + allergitabletter
Cidron, Reactine, Acura, Zyrlex, Cetirizin Merck, Cetirizin Sandoz, Cetirizin Copyfar; är alla med Cetirizin som aktiv substans, antihistamintabletter. Jag kan inte säga att jag tycker de är särskilt bra men jag känner heller inga biverkningar av dem. Har Cetirizin Merck nu.
Kestine: aktiv substans är Ebastin, också ett antihistamin. Jag reagerade väldigt bra första månaderna sen fick jag flera biverkningar bla yrsel, illamående och depression. Jag utvecklades senare en allergisk reaktion mot preparatet.
Har även provat Loratodin, Versal, ; aktiv substans är loratodin också ett antsihistamin. ingen av de hade någon slags effekt på mej.
aerius; aktiv substans är desloratadin också ett antihistamin, ingen effekt på mej.
När läkaren fick reda på alla olika tabletter med samma aktiva substans jag provat så undrade hon vilken dålig läkare jag varit hos.
Bricanyl Turbuhaler; Aktiv substans är terbutalin. har haft både 0,25 mg och 0,5 mg funkar jättebra
Pulmicort; aktiv substans är budesonid. har haft 100, 200, 400 mikrog. tycker det är sådär. kortisonpreparat.
Har haft ännu fler tabletter, nässprayer, ögondroppar m.m
den ända nässpray som hjälpt mej var en med kortison som inte finns kvar kommer inte ihåg vad den hette, den innehöll kortison som jag senare fick en rejäl astmaattack av tyvärr.
Nu ska jag prova astma tabletter och en annans sorts turbuhaler med röd botten har inte fått receptet än så jag kan inte kolla vad den heter..
tyvärr blev jag nekad sprutor idag pga att jag har för många allergier=(=(
Skriv vad ni har provat och vad som har hjälpt!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
ojojoj vilken lista! din läkare verkar ju inte klok!
Själv kör jag med Aerius, bricanyl, asmanex och lomudal ögondroppar. och det funkar bra. (visst, jag känner av lite av besvären konstant men de stör mig inte)
Jag skall nu i höst påbörja hyposensibilisering/allergivaccinering. jag är då allergisk mot:
Alla pälsdjur, inkl.iller och kvalster/damm.
skall vaccinera mig mot katt, hund, kvalster
enligt läkaren har jag mellan 60/70% chans att helt bli av med mina besvär (visserligen inte dem för iller, men de kan bli bättre) blir jag inte helt av med besvären ommer de åtminstonne att lindras.

Den med röd botten heter Symbicort och är enligt min astma överlägsen. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Den medicinen med röd botten heter nog Symbicort. Har den själv och det är en blandning av långtidsverkande och korttidsverkande astmamedin.
Jag har Symbicort, Bricanyl, Nasonex, Aerius samt Lomudal ögondroppar. Klara mig ganske bra på det faktiskt så länge jag inte blir förkyld för då sätter det sig på luftrören direkt.
Iof så känner jag av katter och pollen men men..
Sara

#1 nej ingen läkare jag har haft förut har verkat klok:S
Men så verkar det vara med större delen av alla sorters läkare idag, känns som att vissa har hittat sin licens i flingpaket.
har du astma? undrar för att de sa att man inte fick göra allergivaccineringen då?!?!
vad är Asmanex?
#2,3 Symbicort var det! hoppas verkligen på den=)
#4 jag har ansträngningsastma…å för även svårt att andas pga av allergin ibland. asmanex verkar typ förebyggande mot astma och astma anfall. har inte använt det så länge dock. så jag vet inte om det e bra eller ej ;)
*kontrar* Någon som vill se en lång lista över antidepressiva? 

#6> blir man inte mer deppig över att se en sån lista?! ;)

#6 vad har du för erfarenhet av antidepressiva? Har det varit mer positivt än negativt? mkt biverkningar? svårt att vara utan dem?
har själv haft en depression från oktober, nästan helt borta nu.
Jag hade en kemisk depression vill säga berodde på hormoner i obalans. Har varit inne på psyk rätt mkt senaste året(inte inlagd) tycker att de var helt värdelösa.. Jag fick recept på sömntabletter och antideppresiva men löste aldrig ut dem.
Min mamma är starkt emot båda om det inte finns någon annan utväg. Jag är jätteglad att jag valde att rida ut stormen så att säga.
#6 Hehe, näe inte blir man deppig ;)
#8 Vad vet jag inte om anti? 
Är mitt uppe i en flytt!
Försöker att skriva ikväll el imorgon!! Killarna måste få komma hem till sitt slott ju!
#6 Hehe, näe inte blir man deppig ;)
#8 Vad vet jag inte om anti? 
Är mitt uppe i en flytt!
Försöker att skriva ikväll el imorgon!! Killarna måste få komma hem till sitt slott ju!

åå antideppressiva.. min favorit.. NOT! är bara inne på min tredje sort (ingen har hjälpt hitills) men innan jag är klar lär jag ju ha en bra lista..
#11 & 8
Jag har ätit anti i 8 år och började när jag gick ut grundskolan. Min första medicin jag fick utskriven hette Zoloft efter den har jag haft halva Fass känns det som. Cipralex, Aurorix, Cimbalta, Effexor, Oxascand, Stesolid, Sensaval, Lamictal, Tryptozol och fler därtill som jag tyvärr inte kommer ihåg just nu. Något jag annars kan rabbla flitigt! Men även ätit Lithium som jag sedan blev förgiftad av.
Under många år hade jag problem med bla yrsel, illamående, hjärtklappning och kramper. Jag är en nätt och liten person och läkarnas svar på mina problem var att jag var för smal och behövde äta upp mig. Eftersom jag var en engagerad idrottsmänniska så kunde vi köpa konceptet att jag kanske åt för dålig kost med tanke på att jag rörde på mig så mkt. Efter många turer så trodde dem tillslut att jag hade panikångest och fick ett recept på anti.
Jag fick ingen uppbackning alls ifrån psykvården, så jag gick i många år och åt min medicin utan uppföljning eller någon som helst kontroll. Med tiden bröt ångesten ut och blev en vardag. Det är en ständig ovän jag umgås med varje dag sen dess.
Jag tycker också att psykvården är kass. Utan medicin så är jag praktiskt taget "ingenting", kan inte göra annat än att ligga i sängen då. Så jag är glada att dem finns! Men bara för att man äter anti så blir man inte frisk, eller botad eller fri från ångest. Jag lever med den varje dag. Bara mer eller mindre! Jag har ångest, panikångest och det velas om jag är manodepressiv eller ej. MEN jag lever, jag har inte en dödlig diagnos 
Jag tror att vissa läkare innom psyk tar till medecinerna som en förstahandslösning utan att igentligen ta sig tid med pasienten, medecin borde inte vara annat än en nödlösning men så som jag har fått för mig så är de ganska glada för att skriva ut men inte följa upp.
Förresten så fräter vissa anti. på tänderna. Så i vissa fall så får man betala för att få sina tänder förstörda och sedan betala ännu mer för att försöka få dem lagade. (Jag är starkt emot antidepreciva medel och även hur psyk vården sköts idag).
#13 Man får inte glömma att ofta så beror depressioner på en obalans av en del ämnen i hjärnan. Det är det man skjuter till med i form av medicin. Så den har en stor inverkan på kroppen och jag tycker inte att man ska förbise att den faktiskt finns för ett ändamål. Jag tycker att det är starkt utav dem som klarar sig utan medicin men det finns fall där det inte finns ngn annan lösning.
Som alla mediciner så ger dem biverkningar. Men vad är en biverkning mot att kunna få en chans att må bra? Anti fräter inte på tänderna, utan det finns en vanlig biverkning som är muntorrhet. Men det är upp till var och en att se över sig själv då ingen annan gör det åt en. Det finns olika lösningar på att ta hand om muntorrhet på relativt enkla sätt. Dessutom är biverkningar ngt som ofta går över med tiden.
Men som sagt, vilket pris betalar man inte för att få må bra?

#14 precis.
Jag kände när jag var inne i min depressin som inte pågått allt förlänge att det finns så många andra saker att prova först, medicin är en sista lösning för mej.
Tyvärr så värkar de som att psykvården ser det som den ända lösningen just nu.
Jag kanske inte hade tänkt likadant ifall att psykologen jag träffade inte hade sagt att han trodde att det skulle gå över efter ca 6 månader till ett år. Jag vet varför det blev obalans bland mina hormoner så det kändes också lite lättare.