Varför kliar han sig ofta ?
Hej.
Jag har en pastell hanne på typ 4 månader som inte kliade sig i början, men sen började han får någon vecka sen o gnaga sig i pälsen.
Undrar om det kan vara maten som han får….
Just nu får han uppblött Royal Canin babycat 34. Hörde det ska vara det bästa iller maten… Kan det vara så att han behöver tillskott av ngt slag ?
Ska ner och hämta en till vilde nu i helgen och jag vill ju inte att hon ska bli smittad av ngt !
Har någon en synpunkt på detta :) ?
hej!
Först och främst vill jag börja med att säga at tdet bästa e att inte blöta upp fodret. när de är över 7 veckor kan de och bör de. äta torrfodret torrt. får de blött foder så ökar risken förtandsten och tandköttsinflamaton. så börja ge honom fodret torrt.
Att han kliar sig mycekt kan bero på en rad olika saker, första troliga orsaken är öronskabb. så du bör ta honom till veterinär å kolla samt få recept på stronghold
annars akn de klia sig pga loppor, att de ska fälla päls eller för att de badas för mycket med schampo.
hoppas nått av detta hjälper ;)
precis som sara säger kan de beror på en hel del saker men sen kan det ju även vara helt normalt en del illrar kliar sig en hel del utan att det är något fel.: men kliar han sig runt öronen eller så tycker jag absolut att ni ska kolla upp så han inte har öronskabb..
Hurvida kattmat är den bästa illermaten finns det en del diskussioner om: Själv ger jag mina illrar illerfoder då jag anser att det är det bästa. Finns bra illerfoder på Amhs-illertorg det är tom billigare än kattfodret :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

OK, då ska jag börja och ha det torrt från och med nu :).
Men han skakar inte på huvudet , men biter sig bara i pälsen en del… Badat han 2 ggr på 1.5 månad…
Tror du det smittar till nästa valp ?

Om det är öronskabb så kommer det att smitta nästa iller. Hur ser han ut i öronen? Mycket gegga? Mörkt eller ljust?

skadar inte att kolla upp hos vetten, så slipper du va orolig när du tar hem den nya valpen

Rätt mörkt men ganska rent och fint…
Han skakar inte på huvudet eller kliar ig runt öronen någonting. Aldrig gjort det… Utom när han försöker simma i vattenskålen, hehehe :)
#6 bara för han inte kliar runt öronen / skakar på huvudet betyder inte att han inte har öronskabb.. Vissa illrar kliar inte alls mycker när dom har skabb.. Fiona kliar sig en hel del och även ted, dom biter i pälsen oxå för atrt komma åt när det kliar ordentligt :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
men var det inte någjn som sa till mig att illrar ofta kliar sig för att få igång kroppen efter att ha sovit eller vad det var , jag kanske är ute och cyklar?
nej, du e inte helt ute å cyklar. Illrar DARRAR när de är nyvakna för att få uppp kroppstemperaturen…sen finns de säker de som hjälper till med lite turbo kil ;)

hmm, får kanske dra till vetten om han inte slutar inom en vecka..
passa på medan man tar valpsjuka sprutan :).
okej, för att jag tycker att skrollan brukar sätta sig och klia som en hund när hon vaknat ;) men bara så att jag vet =)
Ted kan vakna som ett skott fara ut och klia sig som en tok för att sedan gå och lägga sig igen såvisst kan dom klia sig precis när dom vaknar oxå.. Men som sagt för att just för att få upp värmen darrar dom :)
så gör skrollan också, sedan somnar hon om igen gott :)

Tror det kan va kattsanden… han va o badade runt i det nys o sen klia som en galning!
den nya valpen åker på skabben direkt om du inte fixar det före

mmm, ringer i morgon direkt då !
#15…
Lika bra …
Om han badar i kattsanden o leker i den kan det vara den inte helt omöjligt för den fina dammen kilar in sig överallt.. Försök att ha en sand som har lite dam i sig.

ok… har du ngt förslag?
Nej har inte de.. När jag hade iller så kom jag över nått som såg ut som pellets och blandning av 4 olika träslag som var väldigt bra. Det som blev blött blev som sågspån och var bara att ösa bort. Det luktade aldrig nå illa. Jag hade turen att ha illrar som inte var kräsna så jag tog bara bort bajset men lät kisset vara kvar för att se om det blev stank. Jag stog ut själv i 5 dagar av att veta att det var massa kiss i den och då var ändå lådan helt fräch. Om detta finns att få tag i nu vet jag inte. Men detta fanns i Norge att få tag på.
#18 everclean kattsand e absolut bäst!
#19 Jag använder eldningspellets fungerar helt underbart.. Fungerar precis på det sättet du beskriver, billigt är det oxå och man slipper sand över hela golvet :)

Oavsett om han fortsätter elelr slutar att klia sig så bör du vid nästa veterinärbesök kolla om han har öronskabb. Risken är stor när an vistats med massa illrar att han har det…
Han behöver som sagt inte klia sig nämnvärt och han kan ha öronskabb även om han kliar isg i pälsen… Illrar får jättelätt öronskabb och du kan vänta dig att din iller kommer få skabb flertalet ggr under sitt liv. Mina har fått det efter varje gång de träffat andra illrar (illerträffar).
Du måste till veterinären för att få medicin och det ska behandlas minst 2 ggr med 2-3 veckors mellanrum, oavsett vad din veterinär säger… hehehe. Många veterinärer har inte koll på illrar utan tror de ska behandlas som katter, som bara får en dos. :-D Lycka till!
I bland kan man faktiskt se skabben själv genom att rensa örat noga och man håller toppsen mot en stark lampa om man har tur kan man se ett vitt litet kryp som springer runt på toppsen. Jag har sätt det ett flertal gånger på mina illrar då jag hade dem.
#23 Såg äckelskabben jag med me blotta ögat när ted hade skabb senast, såg hur dom rusade runt nere i örat huu ..
Men jag har även införskattat ett microskåp från sagitta http://www.sagitta.se/mikro.php (scrollar du ner på sidan finns det ett fickmicropskåp).. SÅ då kan jag dubbelkolla så det verkligen inte finns några inneboende i älsklingarnas öron…Och eftersom jag lyckats få ett recept utan att göra en undersökning hos vetten så sparar ja ju en del pengar :)
Oj den kosta en hel förmögenhet 
Kan ju vara bra att ha o sen kontrolera sina illrar när man träffas för att unvika spridningen av skabb
#25 Fick betala 166:- för mitt microskåp med frakt och moms det kan det kan man ju snabbt tjäna in :) kanon kan man kolla själv slipper man springa te vetten i onödan :)
Jo men är man ett gän som bor nära varandra kan man beställa tillsammans o då blir frakten inte dyr
#27 frakten som anges på sidan stämmer inte! där ser den ut att bli svindyr, men när väl fakturan kommer ligger den inte på många kronr
#27 Ja precis :) Köpte man dessutom minst 8a så var dom ju lite billigare oxå om man nui får ihop så många.. kanske man kan leverera på träffar eller så
Exakt inte helt fel.
Varför inte en förening som har lite pengar över köper in till en utställning o säljer dom där.
du måste ju ändå till vetten om du ska ha receptmedel :/
Vissa vet kan skriva ut ändå..
önskar jag hade en så vetrinär.
#31 en sådan vet har jag och dessutom så även om du måste till vetten för att få ett recept slipper du iaf åka dit dom gångerna och betala när du misstänker skabb men vetten inte hittar nått. Behöver du bara åka i dom solklara fallen… :)
När jag hade iller behövde jag bara ringa även i de solklara falen då dom visste att jag hade så stor koll på mina illrar och visste exakt vad de var och vad dom skulle ha. Så jag hade aldrig problem

#36> Vilken kononbild! *s* Satt hon fast?

Ha ha ha, nä hon brukade ligga sådär i soffan :)
Tyvärr gick hon bort i helgen :(…
Va en riktig liten solstråle !!!!
Så nu har jag bara en bråkig hane kvar :(
Men ska ner till Skåne och ta upp en liten valp tös :)
Bra för han att få sällskap nu, för han är ensam och rastlös nu känns det som … Hittar på en massa bus streck hela tiden :)
#38 beklagar sorgen! får man fråga hur gamal hon va?

Har en som är ännu bättre men klarar faktiskt inte av att se den….
Här är man en 32 årig kille som knappt kunde jobba för att hon gick bort :)
Alla e ju känsliga på sitt sett , heheh….

Hon va faktiskt bara 5 månader gammal….
En olycka :(
Usch !!!!! Man vill hellst inte prata om det….
nej det förstår jag! *tröstkramar å tänker på er*

Tack #43… Det behövs….
Mår faktiskt riktigt dåligt av det….