När är skabben döda?
Hur länge efter en Stronghold behandling kan illern träffa andra illrar utan att smitta dem?
Sara
Det undrar jag också, för att jag tycker att dom var svarta i öronen länge efter behandligen!
Min veterinär sa att skabbarna dör redan efter ett par dagar men att öronen kan vara smutsiga ganska länge efter ändå.
Fast jag är osäker på om man inte måste vänta 21 dagar så att de nylagda äggen hinner kläckas och de skabben dö.
Sara
det har jag också fuderat på.
Ingen annan som vet?
Vad gäller på diverse träffar?
Sara
Är ingen expert på någotvis men jag har hört 21dagar så att även äggen hinner dö ut..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

När jag fick stronghold så sa den veterinären att det räckte att vänta 1 vecka. Jag väntade ändå mycket längre för att vara säker men det var vad hon sa.

Jag har vart med om att ha behövt behandla mer än 2 ggr, vissa gånger 3 ggr för att alla skabbdjur ska dö. Så jag skulle säga att svaret är när det gått minst 2 veckor efter 2a behandlingen och när de inte visar upp något kliande. Helst bör man ta en tripp till veterinären igen (eller använda microskop) för att se att det verklgien inte lever några djur längre. Då först är det säkert.
Som sagt, mina illrar har fått skabb på varenda illerträff vi vart på genom åren. Och alla illerägare hävdar jämt att deras illrar inte har skabb. Men nån har uppenbarligen alltid fel så det är uppenbarligen jättesvårt att avgöra det utan att underöka det i microskop. Så mitt tips är att alltid förutsätta att de kan ha smittats (igen) efter en illerträff, och kolla alltid upp det då och då hos veterinären om ni ofta träffar andra illrar (eller katter).
Dem levande skabbdjuren dör på en gång, men man måste vänta med andra behandlingen tills äggen har kläckts, och det tar ca 21 dagar. Så jag skulle iallafall vänta 21+7 dagar!
All skabbeliskabb måste dö! 
DÖD ÅT SKABBARNA!!!!
Sara

*hata-skabb-klubben skulle få många medlemmar*
Definitivt!
Sara
haha, aa :P
# Jag vill ansöka om medlemsskap direkt :)
Kanske skulle klubben kunna driva igenom en hyreshöjning för skabbdjur som hade planer på attflytta till ett par söta illeröron! Haha bankrutt och vräkta ska vi få dom allihopa :P
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

haha, ni är inte sluga. ;-)
Men jag kan hjälpa till att vräka skabbisar om ni vill :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jag med! kan klä ut mig till skattmasen om ni vill=p

Blää, för allt skabb!
Har själv gett mina 2här hemma Stronghold först gången igår!
Inte billigt det där medlet, som sagt jedrans skabb ruenerar en.
När ska jag lägga nästa gång, var det 2veckor imellan eller kanske fattade jag det fel?
Nå´n som vet…
#16 yup 2 veckor emellan

Tackar

hur e de me fleecefiltar, sänglakan och sådant? Hur stor är risken?
Utanför kroppen så dör skabben ganska snabbt typ de måste "äta" ofta.
Nån som vet hur länge skabbisarna lever utan värdkropp?
Sara
#20 Jag har hört att det är några dagar dom kan klara sig utan värddjuret

så när under en behandling är det bäst att byta allt i lägenheten? ;)
Jag har ingen aning om hru länge dom lever utanför värddjuret men jag brukar tvätta alla filtar och hängmattor för att vara på den säkra sidan

jo de va de ja mena..men ska man tvätta filtar och sänglakan varannan dag under behandlingen, eller hur ofta?