Uppfödare se hit! =0)
UPPFÖDARFORUM
Illercafé har i samarbete med Uppfödargruppen startat ett uppfödarforum för alla uppfödare, oavsett föreningstillhörighet. På Uppfödarforumet kan uppfödare diskutera med varandra om olika aspekter av uppfödning/avel. Deltagande på forumet är helt anonymt (förutom bland dom som själva är godkända deltagare), inga inlägg eller namn är synliga på det "vanliga" forumet.
Tillträde till forumet sker endast efter ansökan till uppfodargruppen@illervanner.se
Efter beviljad ansökan får man ett mail med bekräftelse på att man fått tillträde till forumet.
Uppfödarforumet kan du hitta på Illercafe-forumet ( OBS! ej synligt om du inte är inlagd som medlem på Uppfödarforumet)

Oj vilket bra initiativ.
Det är ett steg i rätt riktning för att ha en chans att vända hälsostatistiken.
Jag skrev fel mailadress rätt ska vara: uppfodargrupp@illervanner.se
#1 Ja Vi hoppas att riktigt många uppfödare vill komma in och diskutera med andra uppfödare utan att vara rädda för påhopp och annat tråkigt.
Det här har jag tänkt på länge, Kanonbra initiativ!

vad häftigt :) det är ju jättebra :)
ja helt super! Hoppas fler uppfödare uppskattar detta för det gör jag! Bästa som hänt på länge!!!!

Tycker det är det bästa som hänt illervärlden på länge.. Vackert Lizz ;)
Carpe Diem
# 6 Jag är inte den som ska ta äran åt mig, jag fixar bara med forumet.
Uppfödargruppen är större än ett forum och jag kan utlova att uppfödare får nytta av gruppen och varandra. Det finns mycket kunskap hos var och en uppfödare och tillsammans kan det bli perfekt. Jag hoppas att det är många uppfödare som vill vara med.

Kanonbra!
Det är så skönt att bara sitta hemma på rumpan en kväll när klockan är mycket och få ventilera nyttiga saker med andra uppfödare. Jag har alltid haft kontakt med andra uppfödare men på forumet kan man verkligen skriva om allt, varmt välkomna!
Tyvärr har mailen inte fungerat som den skulle men det ska vara åtgärdat nu.
Mvh
Liselott
men måste man vara en uppfödare redan? för jag skulle vilja bli en uppfödare och skulle vilja ha mer fakta=/

#9: Okej därför man inte fått svar. Jag trodde ni dissade mig på ett snyggt sätt. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
# 10. Nej man behöver inte vara uppfödare men man ska ha planer på att börja med det.
#11 Ja ditt mail ligger nog någonstans långt ute i cyberrymden….men jag tror inte det är ett bra sätt att dissa folk på 

#12: haha, tror inte det finns något bra sätt att dissa någon på visserligen. ;-)
Audiatur et altera pars
Mer information finns nu på www.illervanner.se under uppfödare. 
Nu har forumet börjat ta fart, hoppas på att få se fler påtänkta uppfödare/fler uppfödare där snart!
Så skicka in era ansökningar NU! Ingen tid att förlora

puttar upp den här tråden och önskar fler välkomna till forumet!!!
puttputt
*putt*
puttputt

puttar igen så att fler uppfödare ska se & söka sig till forumet!
putt

Jag vet att det finns många uppfödare här inne eller de som vill börja avla, vet att vi skulle få stort utbyte av varandra, ju fler som är med ju större utbyte, tankar & idéer. Hoppas att fler ska komma med på forumet! Vad väntar du på? kom nu!

Ja ja, jag kommer! :oD hehe

Jag har funderingar att bli uppfödare, men det är vell bara en sajt för dom som är uppfödare…
ja, är det för dom som är det eloler dom som funderar också?
# 25. Det är för dom som seriöst funderar på att starta avel. Vi är väldigt försiktiga för att man ska inte bara kunna säga att man funderar på att börja avla för att kunna få tillgång till forumet. Tyvärr har allt förmånga uppfödare fått utstå en hel del påhopp.
Sett att det inkommit lite nya uppfödare och några som ev. funderar på uppfödning. Kanske detta forum kan vara intressant!
när man ansöker om att bli medlem i forumet, vad för information bör man skriva med?
www.illervanner.se under uppfödare står allt, men drar ett Citat här direkt:
Tillträde till forumet sker endast efter ansökan till uppfodargrupp@illervanner.se
Krav för att få tillträde till Uppfödarforumet
1. Uppfödare, eller planerar att bli uppfödare (redogör för din uppfödning eller och i frågan om planerad uppfödning, redogör för varför du planerar att starta uppfödning… 2. Berätta kortfattat vad du har för önskemål ang. forumet 3. Skriv en presentation på forumet om din uppfödning inom fyra veckor efter godkännande, annars raderas kontot på Uppfödarforumet 4. Inga medlemskrav i förening
Alla uppgifter du lämnar till Uppfödargruppen i samband med din ansökan, behandlas konfidentiellt och kommer inte att spridas vidare utanför gruppen.
Efter beviljad ansökan får man ett mail med bekräftelse på att man fått tillträde till forumet.

*Snyftar högt* Jag kommer inte in. Mina gamla uppgifter gäller inte längre tydligen. Försökte att logga in på vanliga forumet först och det gick inte heller.
Audiatur et altera pars
Åsa kontakta Liselott på www.illercafe.com så hjälper hon dej att reda ut det.
# 30. Vad jag kan se så är din inloggning ok. Kan du ha tagit fel lösen?
Mvh
Liselott

#32: Har testat det med. Men då fick jag svaret att jag inte fanns registrerad :-)
Men jag ska maila dig så snart min mail vill det jag vill :-)
Audiatur et altera pars
# 33 Allt ser ut att vara som det ska när jag kollar dig men jag ska höra med min IT support oxå. 

*puttar* för uppfödarforumet!

Japp jag har i alla fall äntligen lyckats logga in på illercafes forum. Men jag hittar inte uppfödar forumet. hihi
Det verkar som om ni får vara utan mig där inne. :-)
Audiatur et altera pars

#36 om du scrollar ner bland trådarna, så har du det där!!!

#37: Har verkligen scrollat, men hittar inte.
Audiatur et altera pars
# 38. Jag tror det hade underlättat betydligt om du hörde av dig direkt till uppfödargruppen istället så att vi kan lösa problemet. 
Jag har provat att maila och pma dig men jag har inte fått svar från dig.
Mvh
Liselott

Jag har väl liksom bara svarat då det var folk som undrade varför jag inte var med i uppfödagruppen. Och svaret är ju problem.
Audiatur et altera pars
putt
Jag tycker att det här med uppfödargruppen är skrämmande. Samtliga av de personer jag känner till i gruppen verkar ha gjort vad de kunnat för att förinta illrarnas existens. Det handlar om alltifrån att hemlighålla avelsmaterial, matadoravel till att utföra avelsexperiment som gått emot all kunskap som är dokumenterad om avel genom tiderna. Uppfödare som sett stammen som ett spel där hälsan hos valparna inte haft någon betydelse och där farmare som är kännda för att bedriva dålig djurhållning och avel har stötts. Jag hoppas att ni läst på om avel och lärt er något senaste året men är osäker på om det är så. Hoppas ni kan visa mig motsatsen.

Hmm, Falo att dra alla över en kam som är medlem är rätt kraftigt.
Vet du vilka som är medlem? Jag vet det inte och ändå är jag medlem. ;-)
Okej visserligen har jag inte kommit in där än men jag är medlem i alla fall.
Kanske lite modigt/dumt att dra alla över en kam.
Men förklara gärna hur du menar. Det här med uppfödargruppen känns som om det är viktigt att den inte får en negativ stämpel som klubben för inbördes beundran. Och jag vet i alla fall att jag inte vill ha det så.
Audiatur et altera pars
Jag vill absolut inte säga att alla som ansluter sig till forumet på något vis är oseriösa uppfödare. Syftet med det låter väldigt bra men de som ligger bakom uppfödargruppen har visat gång på gång hur dåligt omdömme de har då det gäller djur. Att lägga upp riktlinjer för hur avelsarbete går till när man själv samtidigt exempelvis parar en och samme hanne med ett stort antal honor om året och i vissa fall försöker dölja det går inte ihop. Tycker inte heller någon som fått för sig att det går att avla bort dövhetsanlag och annat som strider mot all forskning i genetik är trovärdig då det gäller att lägga upp riktlinjer för framtidens avelsarbete. Hade det varit ett gäng uppfödare som tydligt visat sedan lång tid att de velat få en frisk illerstam som startat en uppfödargrupp så hade jag reagerat enbart positivt. Jag har valt att inte gå ut med namn för att jag förstår att de som startat gruppen vill vara annonyma.

#44: Okej då förstår jag hur du tänker.
Audiatur et altera pars
Uppfödargruppen och uppfödarforumet är SKILDA, inte en och samma *tydlighetsgör*. Klipper in de som står på hemsidan (www.illervanner.se) hoppas ni kan särskilja de bägge nu 
UPPFÖDARFORUM
Illercafé har i samarbete med Uppfödargruppen startat ett uppfödarforum för alla uppfödare, oavsett förenings-tillhörighet. På Uppfödarforumet kan uppfödare diskutera med varandra om olika aspekter av uppfödning/avel. Deltagande på forumet är helt anonymt (förutom bland dom som själva är godkända deltagare), inga inlägg eller namn är synliga på det "vanliga" forumet.
Tillträde till forumet sker endast efter ansökan till uppfodargrupp@illervanner.se
Krav för att få tillträde till Uppfödarforumet
1. Uppfödare, eller planerar att bli uppfödare (redogör för din uppfödning eller och i frågan om planerad uppfödning, redogör för varför du planerar att starta uppfödning…
2. Berätta kortfattat vad du har för önskemål ang. forumet
3. Skriv en presentation på forumet om din uppfödning inom fyra veckor efter godkännande, annars raderas kontot på Uppfödarforumet 4. Inga medlemskrav i förening
Alla uppgifter du lämnar till Uppfödargruppen i samband med din ansökan, behandlas konfidentiellt och kommer inte att spridas vidare utanför gruppen.
UPPFÖDARGRUPPEN
Svenska Illervänners Uppfödargrupp bildades år 2007. Gruppen har som uppgift att
- att vara rådgivande åt styrelsen i frågor som gäller uppfödning och avel - att tillvarata uppfödarnas intressen i föreningen - att finnas som stöd och hjälp för varandra och andra uppfödare, utöva mentorskap för blivande uppfödare - att vidareutveckla föreningens arbete och idéer när det gäller god uppfödarskap
Gruppen är inte på något sätt ett organ som styr avelsarbete eller uppfödning bland dom uppfödare som är knutna till föreningen, utan fungerar mer som rådgivare och ett informationscentrum för alla uppfödare i föreningen.
Alla uppfödare som är knutna till föreningen är välkomna att vara med i Uppfödargruppen, oavsett hur länge man hållit på med uppfödning/avel. Dvs, man måste vara medlem i föreningen för att vara med i Uppfödargruppen, Uppfödarforumet däremot kan alla uppfödare vara medlemmar i (se ovan).
Uppfödargruppen ser också till att uppfödarna i föreningen kan få tillgång till olika slags rabatter och också hjälpmedel till sin uppfödning, och kunna köpa och/eller på annat sätt få tillgång till diverse "saker" till sin uppfödning.
Framtiden:
Gruppen jobbar mot att få i gång en registrering av uppfödare och gemensamma etiska grundregler som registrerade uppfödare ska följa, dvs alla registrerade uppfödare ska hålla ungefär samma standard.
Vi hoppas också komma i gång med föreläsningar, utbildningar och annat för att möjliggöra för föreningens uppfödare att förbättra och förenkla sitt arbete med uppfödning/avel.
Gruppen hoppas också att i framtiden kunna ge ut ett nyhetsblad som innehåller allt det aktuella inom genetik och medicin samt lagar och förordningar som gäller för uppfödare.
#46: ja det var uppfödargruppen jag syftade på och inte forumet ni startat. Hur har ni tänkt er att lägga upp riktlinjer andra ska följa när ni inteföljer dem själva?

Okej, jag som inte fattat att det var skilnad på de två. Men nu vet jag det.
Audiatur et altera pars

#47 Vilken mening syftar du på? Vad menar du med riktlinjer?
Kontakta de på uppfodargrupp@illervanner.se om du har frågor. Denna tråd handlar om FORUMET som www.illercafe.com har.
Falo, vad grundar du ditt påstående på?
Vad vet du t.ex. om min avel, vem som ingår i gruppen och hur den fungerar?
#49: Riktlinjer var fel skrivet av mig. Jag syftade på framtiden ni arbetar för som ni skrev ovan.
Framtiden:
Gruppen jobbar mot att få i gång en registrering av uppfödare och gemensamma etiska grundregler som registrerade uppfödare ska följa, dvs alla registrerade uppfödare ska hålla ungefär samma standard.
Svårt att se hur några som inte visat några tecken på etik då det gäller avel plötsligt ska kunna förbättra etiken hos andra uppfödare som kommit betydligt längre på det området.
Vi hoppas också komma i gång med föreläsningar, utbildningar och annat för att möjliggöra för föreningens uppfödare att förbättra och förenkla sitt arbete med uppfödning/avel.
Ska man instruera andra hur de ska föda upp så tycker jag det är en förutsättning att själva vara professionella i sin avel och det tycker jag inte avelsgruppen är. Forskning som redan finns om illrars hälsa förbises och illrar avlas hejvillt. Allt det jag skriver gäller inte samtliga i gruppen men eftersom de talar om sig själva som just en avelsgrupp så blir grova fel var och en av medlemmarna i gruppen gör förödande för de andra. Vem vet? samtliga kanske vaknade upp för en månad sedan med helt nya värderingar då det gäller djurs hälsa och plötsligt började tänka om. Jag hoppas verkligen det isåfall så lovar jag att alldrig mer säga något negativt om er syn på avel.
Gruppen hoppas också att i framtiden kunna ge ut ett nyhetsblad som innehåller allt det aktuella inom genetik och medicin samt lagar och förordningar som gäller för uppfödare.
Det låter jättebra! Några av er är mycket kunniga då det hjäller illrars sjukdommar. Då det gäller genetiken är jag mer skeptisk. Jag måste nog säga att jag hoppas ni inte är pålästa på det området för om ni hade varit det så skulle det tydligt visa att ni inte bryr er det minsta om hälsan hos vare sig er nästa kull eller tamillrarnas framtida existens.
#50: Förlåt, eftersom ni skrev att uppfödargruppen och illerifokus startar forumet så tyckte jag det var rellevant att diskutera uppfödargruppen. Jag skulle personligen alldrig springa runt i Nikesokor så länge de finns på Manchester Uniteds matchställ för att göraett snällt exempel.
#51: Du är den enda i avelsgruppen vars egenavel jag inte kännar att jag vet tillräkligt mycket om för att utala mig om den. Jag tar resten med dig via PM så att ni slipper mer av mig i den här tråden.
Så nu har jag bråkat färdigt i den här tråden
(måste fundera ut vilka jag ska ge mig på nästa gång)

Falo: Vill bara göra klart en felskrivning:-)
citerar:
#50: Förlåt, eftersom ni skrev att uppfödargruppen och illerifokus startar forumet så tyckte jag det var rellevant att diskutera uppfödargruppen.
Iller.ifokus har inget, absolut inget med saken att göra. ;-)
Audiatur et altera pars
Falo, Du svarade inte på resten av mina frågor.
Du vet alltså inte vilka som är med i Uppfödargruppen?
Hur kan du då veta nånting om dom, deras kunskaper eller deras avel?
#53: Oj förlåt, menade naturligtvis illercafé och inget annat.
Det finns bara ett forum som surrar runt i mitt huvud dag som natt….
#54: jag svarade inte i tråden utan skrev de i pm:et till dig föer att jag inte ville skriva ut några namn. Postade 4 namn i det pm:et tillsammans med en del av förklaringarna till varför jag inte tycker dessa är lämpade att arbeta med avel.
Hur jag fått informationen är genom att jag talat med uppfödarna själva, två av dem. Den tredje har själv skrivit mycket av det jag vet om hennes avel.

#55: Det tar jag som en stor komplimang .-)
Audiatur et altera pars
# 55. Jag tycker att det är synd att du går ut med att du har varit i kontakt med alla uppfödare i uppfödargruppen då jag vet att du inte har det. Dina uttalande verkar snarare grunda sig i hörsägnen och det är väldigt tråkigt att veta att du målar ut uppfödare utan att känna till dom personligen.
putt