Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1196 ggr
tessIller
0

Sätta ihop iller

Hej

Jag har verkligen läst varenda inlägg om detta med att sätta ihop nya illrar tillsammans. Is i magen har jag förstått att man ska ha men det skär i mitt hjärta när lill tjejen Sativa skriker som om hon skulle dö .

Så här är fallet, jag har två äldre illrar över 5år en hane och hona plus en yngre hona på ca 1år. 

Vi skaffade oss en iller hane på ca ett halvår och det har varit noll sömn sen dess =) I början var den nya väldigt på de två äldre, jagade så fort han såg dom ( ej super aggressivt  ) och sen blev det skunk och skrik. Min äldre hane blev ganska sönder biten i nacken men detta läkt nu och nu sover dom tillsammans. OBS bara gått en månad =)

Saken är den att jag kört fast, alla går jätte bra tillsammans förutom den nya han valpen och den äldre honan Sativa. Hon springer iväg så fort hon ser honom och tjuter för fulla livet när han kommer och vill sussa bredvid. Han försöker oftast inte ens bita utan blir mer sumobrottning:P

Den valpen vi tog kan jag säga aldrig någonsin visat aggressivitet mot de andra mer ett intensivt intresse och mer dominans försök. Så honan som skriker skriker egentligen nu för inget men han blir mer på henne då hon börjar skrika. Igår senast såg han riktigt irriterad ut på henne när hon bara skrek.

Problemet är att Sativa hon som inte funkar med honom sover mest i en låda i vår sovrum medan de andra sover i resten av lägenheten ( nu är oftast dörren öppen men under natten leker dom ibland i sängen  ) ibland när det är röj i sängen stänger vi vårt sovrum och då är sativa alltid kvar i sovrummet med oss. Skapar detta något revir och försämrar att dom ska gå ihop ? Ska jag stänga ut henne med dom andra ( då blir det skrik och skunk) och ha is i magen en natt eller hur skulle ni gjort?

FerretCrow
0

Har du testat servera dom något gott tillsammans? skriker hon då oxå?

JossanH
1

Jag skulle nog låta henne ha nätterna för sig själv. De behöver få vila ifrån varandra också då det kan vara otroligt stressande för honan att hela tiden behöva vara på sin vakt. Jag har en grupp på 4 som går ihop 2 och 2. Dom har inte ihjäl varandra men killarna är för jobbiga mot tjejerna. Efter 7 månader då jag haft dom ihop gjorde jag ett uppehåll.. Som har hållt i sig i snart 5 mån ;) Ser ni några framsteg? Kanske ni kan prova att gå ut och gå med honan och valpen för att se hur dom är mot varandra ute? Jag vet ett illerpar som blev sams efter att tillsammans konfronterat en gemensam fiende (nämligen en hund i koppel). Då sökte dom trygghet i varandra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tessIller
0

Får dom någe gått så går det hur bra som helst, då kan dom till och med dela ut några pussar på varandra.

Jag har faktiskt ej gått ut med dessa två tillsammans mest för att han är väldigt orädd ute och hon är lite halvt skräckslagen utomhus ;) Men kanske värt en liten prov promenad. 

Har badat dom en gång tillsammans då lekte alla med varandra och verkade glömma vem som var vem :P

Ser dock framsteg då han inte längre letar upp henne och har hittat dom sovandes tillsammans två gånger. Och han låter henne äta så hon verkar ändå få mer och mer space. Och innan var han väldans hårdhänt mot henne men nu biter han inte ens utan mer rullar över henne.

Just nu verkar det som han väntar på att hon ska acceptera honom men hon är ändå nyfiken och kommer och luktar på honom om han tex ligger och sover något jag ändå ser som positivt.

Då låter jag henne ta det i sin takt så får hon sova med oss på natten. =) Hon äter ju och leker när han sover tex men går och lägger sig om hon märker att han vaknar. Ibörjan var hon inte äns uppe så då fick jag separera dom för de skulle få äta och leka iallafall.

Som sagt så har vi ej gått bakåt utan dom gör framsteg men i lite olika takt. 

Klämmer in en liten till fråga gällande detta.

Är det någon som vet varför tex han ibörjan mer än nu gick/ går och väcker dom genom att bita i nacken. Börjar oftast med ett intensivt slickande som verkar gå över styr ibland ? Ett beteende jag inte riktigt fattat :O

Hihi ja dina illrar  Jossan har jag läst om här på forumet  envisa som attan är dom ju ;)

Och kanske blir det lättare när han blir kastrerad i vår /sommar då jag tänkte sätta in chip när han är ett år ca.

JossanH
0

Det där hålla fast och slicka, slicka biiit är ganska typiskt iller. Det är som att det slår över lite i huvudet på dom ;) Illrar som tex inte kan låta bli armveck brukar ju ofta börja med att slicka till att sedan ta ett ordentligt bett. Jag tror att dom är ute efter en reaktion.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tessIller
2

Hi hi ja det är väl typisk iller då  ;P 

Inatt sov hon med de andra utanför sovrummet =) Helt själv vi hade öppen dörr men på morgonen , ingen iller i lådan. Men då kom alla fram  från sitt krypin i hallen =)

JossanH
0

Jag tror inte ni behöver oroa er, låter ju som att det går hur bra som helst :) När jag skaffade iller nr 3 då jag redan hade 2 tajta illrar så fick jag gå upp på nätterna för att dela av dom då den lille (när han väl blev accepterad) tog sig för stora friheter och började trakassera dom andra om nätterna ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

tessIller
0

Precis så var det verkligen i början =)

Tack verkligen för svar och hjälp =)