Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 820 ggr
Mixxy
5

Det här med skabb

Ja det här med skabb är ju ett rent h*vete när det kommer till iller ibland. Vi har haft problem ett bra tag nu med att vi inte får bort skabben på våra illrar. Därför slog jag en signal till Marianne Tornvall på Mälarens smådjursklinik i tisdags för att höra om hon hade något tips på vad man kan göra förutom allt vi redan har gjort (tvättat alla sovgrejer i 95gradigt vatten, rengjort öronen stup i kvarten med olja mm).

Hon berättade då att hon hade varit på någon kurs/föreläsning nu i april och då tagit upp problemet med återkommande skabb på just illrar. Hon hade då fått höra att man måste behandla illrarna mycket oftare och tätare än vad man gör på hundar och katter. På hund och katt så brukar det i princip räcka med en behandling och kanske en till efter fyra veckor. På illrar så behöver man behandla så tätt som med 1-1,5 veckas mellanrum och med tre behandlingar efter varann.
Dem Marianne har hunnit ordinera ut detta till och som haft återkommande problem, har inte kommit tillbaka efter denna behandling. Detta ger mig hopp att även vi ska lyckas denna gång.

Vi började behandla igår så nu håller vi tummarna!

JossanH
0

Vilken bra information! Jag tyckte också att det var svårt att bli av med sist. Ska in till veterinären och dubbelkolla idag inför utställningen om en månad. Det värsta är att nu finns det ännu en grej som är speciellt för iller som man får slåss om när man besöker en veterinär :/

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mixxy
0

#1 Ja precis, det gäller att stå på sig. Dock när jag ringde till min lokala veterinär och berättade vad Marianne hade sagt så blev hon mest förvånad över att det gick att behandla så ofta men fixade ändå ett nytt recept till mig på en gång. Hänvisa din veterinär att ringa till Marianne om hen trilskas :)

JossanH
1

"Har du också besvär av trilskandes veterinärer" haha

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mixxy
0

Det är nog standard när man har iller ;D Det borde man ange som ett skäl till att inte skaffa iller, till alla som vill skaffa iller :P "Skaffar du iller så måste du kunna ta en fajt med en veterinär, annars är det ingen bra idé" :P

Blueshift
0

Väldigt bra information!

FerretCrow
0

Ja här har ju små äckel oxå upptäckts. blä!!! tur detta är 2 gånger mina pälsar får det på så otroligt många år som iller ägare.

Skall strida med vetten imorgon om mariannes ordinering

illernettan
0

Om jag inte missminner mig så var det så på mitt första recept men det är ett antal år sedan. När jag talade om det för min ordinarie veterinär fick jag på tafsen, att så många gånger var för många och för ofta. Nu har jag haft tur så medlet har tagit ändå. Men när och om det händer igen, ska jag stå på mig och hänvisa till Marianne.

Tack för att du ville dela med dig av din kunskap 🌺

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Mixxy
0

Jag har funderat lite på just varför man måste behandla så pass ofta på iller, jag tänkte ju inte på att fråga Marianne när jag pratade med henne. Vad tror ni? Är det för att illrarnas hud är så tjock och det aktiva medlet inte tränger in lika bra som på en hund eller katt? Eller är det för deras lilla kropp med sin snabba ämnesomsättning? Bara lite funderingar som rör sig i mitt huvud just nu :P

#7 tycker det är självklart att dela med mig av nått som andra också kan ha nytta av, speciellt när det kan vara så besvärligt :)

JossanH
0

Jag funderade just på samma sak och det jag tänkte är liten kropp med snabb ämnesomsättning som kanske gör att medlet går ur så fort. Det är min teori :) By the way så hade Vicente inte skabb och fanns inga spår av det, men han har mycket skitiga öron så ska börja rengöra en gång i veckan med ett milt medel för att se om det känns bättre för honom :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mixxy
0

#9 Skönt att det inte var skabb, kan du pusta ut ett tag till i alla fall :)

Mixxy
1

Nu är det ju ett tag sen vi gjorde sista skabbehandlingen och än så länge har vi inte hittat några nya kryp! Illrarna har blivit mycket finare i öronen, nu är det nästan inget öronvax kvar. Det tog ett tag efter sista behandlingen innan vaxproduktionen avtog men jag försökte ändå undvika att vara där och peta så mycket. Tyckte det räckte med allt petande som blev under behandlingen. Nån gång måste ju öronen få vila och återgå till sin normala produktion igen. Så nu har vi tre glada illrar som inte kliar sig lika mycket längre :) (Om man bortser från den hemskt kliande vinterpälsen som är på väg vill säga ;) )