Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 151 ggr
cannaydia
0

Förstår inte, varför detta klagande?

Sitter och funderar -egentligen- folk som säger att det finns inga bra linjer, har de kollat upp alla uppfödare vad de har att erbjuda?

De som gnäller på att div. uppfödare är oseriösa pga de djur de har i avel, är de uppdaterade om vad som händer inom deras uppfödning?

De tror sig veta "allt" men i själva verket har de inte ens fattat hälften. Börjar tröttna på de som kan o vet allt men inte sätter nåt i saken själv -Gör nåt åt de ist för o klaga…eller va tyst om du inte vet…

Inga påhopp, inte riktat till någon bara trött på "alla" som tro sig ha rätt att de vet bäst & allt om alla *sucka* Fler än jag som tröttnat?

Sarah
0

Jag håller faktiskt med dig på vissa plan. Jag anser att det finns bra linjer på sina håll och tänker inte vara så hård att säga att det bara är marie som har dem.

Den aveln som MÅSTE bort är den utan stamtavla på "söta" illrar.

Det känns som att det blivit politiskt korrrekt att klaga hej vilt utan att inse att det finns uppfödare som gör sitt bästa för att få fram bra material. det är inget som görs i en handvändning, utan händer över flera generationer. Visst har vi problem i aveln men många gör sitt bästa för att få fram friska djur.

först får man ta ett ställningstagande om vi vill ha illrar som husdjur och isf kommer aveln att fortsätta och vi kan bara försöka göra den bättre. men, aveln kommer inte att kunna bli bättre om inte köparna kräver mer av uppfödarna.

JossanH
0

ja, håller med, samtidigt som jag vill påpeka att det är bättre att, som mig, som inte anser att jag är mogen/redo för att avla att jag framför mina åsikter men inte själv strider till verket. Sen så kanske jag skulle kunna tänka mig att föda upp en kull om jag fann något lämligt att avla på.. som det ser ut nu så finns det inte några illrar som håller "måtten" för att jag skulle vilja använda dessa till avel.

jag tänker fortsätta ge min åsikt vare sig ni vill det eller inte och visst finns det uppfödare som gör ett gott jobb men det ploppar upp fler o fler som inte tänker stam, livslängd eller sjukdomar… what so ever. Och det är det som är den största bidragande faktorn till illerstammens försämring och undergång tror jag..

Sen ska säga att jag är väldigt trött på allt hemlighetsmakeri. Många verkar vända bort huvudet när illrar drabbas av sjukdomar som är släkt med uppfödarens avelsdjur.. Då beror det plötsligt på djurhållning, foder eller så kommer sjukdomen från andra sidan släkten… Min avelsiller KAN det inte vara fel på!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Xannadu
0

JossanH här håller jag med dig.

Om man inte klagar och fösöker ge anndrra synsätt om saker o ting så lär inget hända. Ända sättet för att börja förändring är att klaga och gör man det så öppnar folk ögonen mer och mer och då kanske illerköpare börjar ställa mer och mer krav.

Xannadu
0

Dublett

cannaydia
0

Håller med dej JossanH vist ska man få framföra åsikter men det behöver inte bli "allmän påhopp" för att säga sin mening. Men det med mått på din avelsiller, har du kontaktat alla uppfödare och diskuterat deras linje med dem? vet du exakt vad alla uppfödare har för avelsdjur och linjer? om du har sån koll så säger jag okej, då accepterar jag att du tycker så men har du inte kollat upp den informationen utan dragit dina egna slutsattser så tycker jag det är fel och hänvisar till mitt första inlägg i denna tråd.

Gällande sjukdomar ska man aldrig vända bort huvudet som uppföödare för allt är "matnyttigt" även om det inte handlar om ens egna djur. Men jag tycker inte mna heller ska se sig blind på det som inte är ren kall fakta om div. sjukdom utan läsa på om sjukdomen ur alla de perspektiv som KUNNIGA personer (veterinär/forskare) uttryckt sig kring den sjukdomen på iller. Allt är inte genetiskt och allt beror inte på vår djurhållning, allt beror inte för den delen heller vad vi stoppar i våra illrar…Se saken ur ett mångsidigt perspektiv då det behövs är ett måste, annars ser man sig blind.

Denna kommentar har tagits bort.
Sara
0

Det som slagit mig många gånger är att det mesta som tas som fakta, faktiskt inte är bevisat.

ex: Visst man kan se att många illrar av en viss färg oftare får en viss åkomma och då är det lätt att dra slutsatsen att det är färgen som orsakar störningen/åkomman.

Men har man verkligen uteslutit alla andra saker som kan spela roll? Eftersom det inte finns så mkt forskning om iller så är det väl så att man jämför sina erfarenheter och drar sin slutsats efter det.

Ex. Inavel vet de flesta är fel fel fel men om två människor har samma farfarsfar eller är syslingar, brysslingar osv så anses det inte ligga någon fara i, att för dem skaffa barn tillsammans. Vad är skillnaden med illrar?

Nu är jag ingen genetiker men vill med mitt inlägg poängtera att folk ibland är alldeles för tvärsäkra på sina "fakta".

Sara

cannaydia
0

sara klokt inlägg, lite det jag vill få fram i mitt inlägg #5 om sjukdomar. Man ska inte ta allt för givet..

Xannadu
0

Titta vart vi står i dag hur drastiskt har inte ålern skunkit på illrar nån stanns finns det dom som avlar och kiter fullständigt i vad dom gör.

Det här skrämmer mig. Satt o surfa runt på iller föreningar och så såg jag detta
sitat "Jag har en liten illertjej, fint tecknad och fint psyke, som söker en pojke att skaffa sig barn med. Stamtavla behövs ej"

Min första tanke var stöder föreningar detta? Enligt mig så är detta inte seriöst då man inte bryr sig om vad hanen kommer och troligen inte bryr sig om honans linje heller. Är man en förening tycker jag att man ska inte tillåta detta och då ska heller inte sådana annonser få förekomma.

Sara
0

En förening arbetar inte automatiskt med avel. Precis som föreningarna inte kan bedömmas efter deras medlemmars avel, åsikter eller agerande så länge det inte är i föreningens regi.

Sen håller jag med om att det där är en mkt "tråkig" annons!

Sara

Xannadu
0

Om man tar SKK dom tillåter inte en sådan anons och stöttar inte sådan. Varför kan det då vara så svårft för iller föreningarna att ta del av nått som är bra.

Jag tycker att det är så dåligt att sånt förekommer på grund av det är en uppmuntran till att ta fram valpar som ingen vet ett skit om.

cannaydia
0

#9 Problemet är -egentligen- som Knubbs skrev. De som avlar på "de söta". Men i det verkliga livet är det "öppna uppfödare" som får ta gnäll/skit fast det är de som ser långsiktigt på sin avel…

Xannadu
0

Är det bara seriöst folk här inne? Tror du inte att det sitter folk online på denna sida som är oseriösa?

Genom att tjata och få fram åsikter som visar hur sjukt det är att hålla på med osund avel.

Genom att tjata och gnata att få dom som är seiösa att försöka få dem att jobba åt samma håll och mer tillsammans.

Det har dock sin fördel med att det tjatas och gnatas om det. För tillslut kommer nått att hända.

cannaydia
0

#11 men även om någon skulle säga till personen som annonserar så skulle förmodligen bara annonsen omformuleras och ev. byta kontaktuppgifter, och jag tror inte någon förening granskar alla annonsers innehåll och kollar upp ev. djur som annonseras av div. orsaker..

JossanH
0

#5 nej jag har inte kollat upp alla linjer- men för mig finns det så otroligt mycket som spelar in. jag kan rata en iller som avelsiller av den enkla anledningen att jag anser att alldeles för många illrar redan är släkt med den. då stödjer jag inte den uppfödningen. o jag behöver inte heller ha lusläst några stamtavlor eller kollat upp sjukdomar för jag tycker att det är minst lika illa med matadoravel eller liknande som med avel på illrar med dålig.
Likaså kan jag lätt döma ut djur som för mig har en mycket tvivelaktig teckning. där kräver jag inte heller långa stamtavlor för jag ser ju hur illern ser ut och för mig skulle det inte vara accepterat.

#7 visst förstår jag din poäng här! men det är synd ändå, när många väljer att helt bortse från det här med riskteckningar tex. bara det att det i andra länder skrivs kontrakt speciellt för risktecknade illrar där uppfödaren inte betalar tillbaka pengar på döva djur då det kan vara så mycket som 75% av  de risktecknade djuren som föds döva där. plus att liknande mutationer finns både hos människor och andra djursalg. dalmatiner tex- även de har högre risk för dövhet och det finns en stor risk för att illrarna o dalmatinerna bär på samma mutation.
Sen tycker jag också att det i många fall känns lite skumt att chansa. Visst finns det sjukdomar som visar sig genom dålig hållnng eller dåligt foder men det känns ändå som en lite "väl lätt" grej att skylla på när det passar uppfödaren. Inget vet säkert. Är det då värt att chansa?

Sajtvärd på Iller.ifokus

cannaydia
0

#13 ja nåt kommer hända. Antingen orkar de uppfödare som kämpar för sin sak inte längre eller så murar de in sig. För man blir less på gnat kan jag lova, och att försöka få de som vill ta en kull bara sådär ansluta sig till uppfödare kan va jobbigt då de inte tänker som en annan gör, som tänker framåt, långsiktigt. De som tar en kull tänker nu och inte sen. Man kan upplysa ge råd men de kan lika lätt puttas undan…Jag som uppfödare pratar varje år med X-antal nya som funderar/vill avla. Några lägger det på hyllan, andra förverkligar de andra släpper kontakten helt efter man gått igenom "vad som gäller". Hur tusan ska då gnäll kunna hjälpa när de som tar en kull på sin hona för den e så söt undvikas när alla inte vill ta till sig det man säger??

om frågan om oseriöst folk ej håller till här var riktad till mej(?) så ja oseriösa/opålitliga finns över allt, så varför inte här?? Men jag tror inte de oseriösa heller tar åt sig allt gnäll över uppfödare och alla osunda illrar som finns. tyvärr. Därför tycker jag det är fel metod att gå tillväga -genom gnäll.

Sara
0

# 15 Jag menar inte att man ska bortse från risker, bara vara medveten om att allt som sägs som en självklarhet faktiskt inte är så självklart i alla lägen.

Det är så många lekmän som anser sig veta så mkt och dömmer ut andra med en ögonblinkning även om det de påstår inte finns förankrat. Det gäller både de som tycker aveln är usel liksom de som inte tycker den är dålig. Alltså åt båda håll.

Sara

[Falo]
0

Förstår att det är mig tråden syftar på. Jag namnger mig själv så ni slipper.Skrattande

Självklart är det bbra att komma med konstruktiva ideér men lite kritik skadar inte då det gäller att få igång diskussion det brukar få folk att vakna upp.

Påhopp är det då man namnger personer vilket jag inte ha gjort. Jag förstår vilka som kännde sig träffade av mina tidigare inlägg och att de blir upprörda. Självklart så kan man bara reagera på det folk visar upp och om personer känner sig orättvist bemötta så kanske de inte skulle försöka dölja sina handlingar utan stå för dem öppet. Det slår alltid tillbaka på ett eller annat sätt, i de flesta fall mot djuren.

Det finns forskning som bevisar sambanden mellan teckningar och sjukdommar. Det man har att välja på är att hoppas att forskarna haft fel och fortsätta avla på teckningar eller så kan man lyssna till de som faktiskt vet något om de som är experter på området(inte mig då med andra ord),

Det finns idag flera vägar att gå. Att ta djur från så friska stammar som möjligt, fördelen är att friska avkommor är troligaste resulltatet. Nackdelen är att friska linjer är svåra att hitta.

Den andra metoden är att försöka para bra stammar med sämre stammar och hoppas att de svaga generna ska ersättas med starkare efter flera generationer. Fördelen är att det blir lättare att få tag på avelsmaterial och att försämringen av stammen kommer att avta i omfattning. Problemet är att en bra linje som korsas med en sämre resulterar i avkommor som är sämre än den bra linjen och linjen kommer ärva defekterna från den sämre kullen som aldrig försvinner. vissa risktevkningar är dominanta vilket gör att de inte går att få bort så länge det avlas med dem eller deras avkommor.

Ett annat sätt är att använda sig av okännt material i aveln. Fördelen där är att man slipper ha dåligt samvete för att man inte hur bakgrunden ser ut. Nackdelen är att man med största sannolikhet avlar på en linje som inte alls är okännd utan finns över hela landet och är fullspäckad av sjukdomshistorik, med stor sannolikhet lite Robinhood-typer med hjärtfel bakåt.

Ska man vara en uppfödare som folk ska se upp till så gäller det att man är profficionell. Lite nedskrivna avelsregler på papper har inget värde om man inte följer dem. Det är alltför många uppfödare som tror de själva forskar i genetik då de utför tester på djuren som orsakar lidande och redan bevisats leda till katastrof gång på gång. Tycker uppfödare ska titta på andras misstag och lära sig av dem och inte bara sina egna.

cannaydia
0

nej du var inte dej ajg syftade på Falo, kanske önsketänkande o du kände dej träffad just nu. Det har diskuterats i flera trådar att det inte finns några bra linjer i avel och att det bara går utför, undrar var folk drar sina sträck när de inte kollat om pennan funkar.

Tillbaka till första inlägget som är själva tråden:

Sitter och funderar -egentligen- folk som säger att det finns inga bra linjer, har de kollat upp alla uppfödare vad de har att erbjuda?

De som gnäller på att div. uppfödare är oseriösa pga de djur de har i avel, är de uppdaterade om vad som händer inom deras uppfödning?

[Falo]
0

#19:

Det finns bra linjer men de är inte lätta att hitta. De som får tag på illrar från de bra linjerna väljer ofta att avla med dåliga linjer vilket gör de friska linjerna i de fallen saknar värde.

jag tror vissa "gnällare" är uppdaterade och andra inte. Har någon dragit på sig negativ stämpel från början så är det klart den blir svår att tvätta bort.