aggresiv lite hjälp?
jag har fått lite problem med Havanna hon har blivit aggresiv när hon får godis. Havanna som aldrig då menar jag ALDRIG bits förr har börjat bitas i samband med godis o skriker o är helt panik slagen om nån kommer nära henne. Hon har alltid var en liten tiggare o får nog mer än hon bör. Rädd att hon ska börja bete sig så när det gäller mat o även attackera nån av de andra illrarna riktigt ordenligt. Hon har verkligen förändras o det gör mig orolig. Några tips hur man kan få bort detta beteende som helt plötsligt uppståt?
Prova att inte ge godis på några månader?
jadu om det var så lätt =) skulle inte funka med Havanna tyvärr hon skulle bli helt hysterisk vilket hon kan bli om man försöker ignorera henne när hon är en svans o ställer sig under ens fötter. Minska godisintaget absolut men kan inte sluta ge helt då hon ser när de andra får o så
men att göra ett uppehåll för alla då? typ bara lite groddolja vid kloklippning nåra veckor? Vad jag märkt blir mina mkt mindre tiggiga när de får godis mer sällan..
kan ju pröva men hon blir så stressad när hon inte får godis o också nu när hon får godis då hon är rädd att nån ska ta det ifrån henne.
Förresten robin va hette det där kattgodiset som de fick när vi var hos dig? innehöll B-vitamin?
det heter Vita-BE, och består av bara vitaminer ;) finns på de flesta ställen…

Sluta ge henne godis. Verkar ju som om tokillern är beroende. efter nån månad eller två så blir det nog bättre då.
Tengil var likadan under en period men det gick över med tiden.
haha "tok-illern" :D
Nä hon verkade verkligen inte vara en tokiller när jag träffade henne..

Robinsnel: Skenet bedrar =P hähä
På vilket sätt exakt beter hon sig? Och hur länge har hon gjort det?
Om du absolut inte kan tänka dig att ta bort godiset en tid funkar det då inte bara att säga nej som vanligt eller sätta henne i en buren en liten stund för att "pausa"?
Vad gäller tiggeri så måste man vara hård.. man gör dem ju verkligen egentligen en otjänst genom att ge dem godis. Det här med godis som belöning är ju ett mänskligt beteende. Har ni någonsin sett ett djur "belöna" ett annat?
#10 håller med. Ett djur behöver inte få godis för att må bra. Det är något vi själva intalar oss att de ska ha, precis som att vi belönar oss själva. Men visst, jag ger oxå mina nyttigt godis. Men jag har slutat att ge dem det regelbundet, för även om de inte blir agressiva, så verkar de ha blivit som en fix ide hos dem. Stitch blir helt lyrisk när jag tex kokar pasta. tydligen så låter det som om jag skrammlar med godiset när man häller pastan i vattnet. Han tänker jämt på godis verkar det som, och därför har jag tagit en godis brejk, och ger dem det bara sporadiskt, när de minst väntar sig det. Och tigger de så går jag helt enkelt därifrån.
Nä inte tok iller snarare obehaglig för tillfället då hon är som Dr Jekyll and Mr Hyde.
#10. hon börja bete sig så här förra veckan då var hon kopplad o jag gav henne en godis o skulle klappa henne som man brukar kunna göra men då blev hon knäpp. O efter det så har hon hållit på så. Sett på hund program när hunden beter sig aggresivt med mat så ska man göra så att hunden förknippar att man kommer nära den när den äter med nåt positivt som godis o prövat det men bara gjort det värre =(. Njae helt blir svårt då jag inte vill stressa henne men känns som vad jag än gör så blir hon stressad. Nä klart det är männskligt att belöna o att de inte behöver det men ändå svårt att låta bli då man ser uppskattningen(oftast). Ska pröva me en time out o har prövat o skälla på henne när hon börjar men hon lyssnar inte utan blir mer sur
#11 Jo jag ger ju godis själv
Ganska sällan numera, men ändå. Har också en hane som blir fullständigt knäppig när man skakar på nåt så det rasslar, då kommer han springandes som en tok.
#12 Du det låter lite klurigt det där. Men det är ju också väldigt svårt att säga nåt bara via en beskrivning.
Hände det nåt när du skulle klappa henne?? Något obehagligt som hon nu förknippar med godiset?
#13 jo jätte svårt men det bästa än nog att ta en break som ni säger o hoppas att det lägger sig. Nä det obehagliga skulle isåfall vara jag =(, det var ingen annan i närheten varken människa eller iller
#14 Hm, nja, det låter ju inte troligt att det skulle hänt nåt. Men som sagt, en paus kan nog vara bra. Och låta saken bero och se hur saker och ting utvecklas. Är ju fullt möjligt att hon bara lägger av med det också..
Jag säger som #1# gör, sluta att ge godis på ett par månader, eller att hon bara får det i sin matskål. Beteendet är ett skyddsbeteende för skydda det som är hennes, då hon tror att du ska ta det igen. Och det är inget beteende som ska uppmuntras för att det låter kul när dom väser och skriker. Då är det bättre att sluta och ge henne med handen och ge det ändast i matskålen eller på ett litet fat. Gör hon då samma sak där, så tar du bort godiset helt under en tid. Sen försöker du igen om ett par 3 månader eller så. Då kan hon ha glömt bort sitt beteende, men det är inte så säkert. Hade in liten iller jag passade en gång som hade detta beteende, men trots att hennes ägare inte gav henne något fast godis på ca 6 månade, så var hon exakt samma när dom testade att ge en godisbit. Var det vetegroddolja eller annan olja för iller så var hon inte så ha galen, utan det gick bra att ge henne. Men skulle man ge typ en yoggis så skällde och väste hon som jag vet inte vad. Samma om gav henne en bit kyckling så svarade hon på samma vis. Så den illern fick sedan bara vetegroddolja eller ferretone/ferrevite när hon skulle få godis efter detta.

valpar brukar ha sånt beetende. Skriker för att ingen skall ta det. Så låt det vara ett tag. Det försvinner. Jag lovar.
Hon är ingen valp utan 2 år. O inte visat detta beteende förr. Jo hon får inte så mycket godis längre o inga bandits längre då det var dem hon blev sån när hon fick. Små Totally ferret chicken bits reagerar hon inte så på, förmodligen för de är så små så ingen kommer hinna ta dem. Mest rädd att beteendet ska övergå o bli så när hon äter också o så hon hoppar på nån av de andra. Jag har sett att hon kan väsa lite mot de andra om de vill äta samtidigt som henne. Så nu finns det två skålar med mat. Jag älskar verkligen Havanna mer än allt men hon är en riktig bitch allt är hennes sover en iller på nån mysig kudde o hon kommer o lägger sig ligger det snart en iller utanför kudden o sover. Skulle hon va människa skulle hon inte ha några vänner. Vill inte att hon ska bli värre så hon blir oomtyckt av de andra illrarna, för än så länge tycker de om henne trots hennes divighet.
Men kan du inte pröva med att ge henne godis i ett rum där hon får vara helt själv? Och att du bara iaktar på avstånd för att se hur hon reagerar?
En annan tanke som slog mig var att vissa cancer sjukdommar höjer testosteron halten som leder till att djuren kan bli agressiva och ohanterbara. Bara en tanke!
/C.
Cecilia, det har jag redan prövat o är ingen i närheten av henne så äter hon i lugn o ro o visar inga tecken på aggresivitet, det är om man kommer för nära. Hon är annars aldrig aggresiv utan enbart om man kommer för nära henne när hon har godis. Hon kan bli förbannad på Dollar när han kommer o biter henne i nacken o drar med henne när hon sover men det är ju förståligt. Hon bits annars aldrig o då menar jag verkligen aldrig människor
#20 Okej, men det är skönt att veta att hon ändå kan njuta av sitt godis om hon får vara ifred! :)
Min Bernard högg bokstavligen efter handen när man var på väg och skulle ge honom godis. När han sen fått godiset så visade han högt och tydligt hur irriterad han var över att man var i närheten. Klappade man hnm då så kraxade han till ordentligt och högg efter en. Min slutsats blev att han helt enkelt ville behålla det goda för sig själv! Dock så var det här när han var liten valp och det tränade vi bort!
:)
måste bara säga: vilken cool bild ;)