en ny kanin
hej.jag har beställt en kaninunge så min ensamma vän får en kompis eftersom hans andra vän dog för några månader sen.det ska bli så kul när denna lilla kaninunge kommer hit.hur gammla är kaniner när dom är leveransfärdiga??
Har en fråga till. Hur gamla kan kaniner bli??
Har aldrig haft en kanin så är inte så insatt.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
jag vet inte jag heller faktiskt.men kaniner brukar väl oftast drabbas av nått konstigt i hjärnan.kommer inte ihåg vad det heter just nu.det har folk sakt till mig iallafall….
hjärnblödning

Mina småsystrar föder upp kaniner i liten skala.
Jag har bara haft kaniner i olika omgångar och räknar mig således inte som någon kanin expert. Men man brukar kunna få sina kanin ungar från zoo butikerna när de är från 7 veckor. Har för mig att de privata uppfödarna är lite strängare och inte lämnar sina förns vid tio veckors ålder.
Tyvärr är hjärnblödning vanligt hos kaniner, likaså epelepsi är något jag lärt mig är vanligt hos dem. Detta går dock väldigt bra att medecinera.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jo men hur ser man att dom fått det.hjärnblödning och epelepsi??min kanin som jag tog bort här för ett tag sen.han skakade lite o drog med kroppen och var inte alls med i huvet.kan det varit hjärnblödning?

Vid epelepsi så krampar kaninen, ofta hamnar den på rygg under kramperna. Dessa kramper kan hålla i sig i allt från en minut till flera minuter. Efter anfallen är kaninen märkbart trött och man märker att anfallet tar hårt på den.
Hjärnblödning kan inverka olika på kaninerna beroende på vilken del av hjärnan som drabbas. De symptomr du skrev kan ha varit en hjärnblödning helt klart.
Audiatur et altera pars
det är,eller var verkligen hemskt att hitta den stackaren liggandes på sidan medans den andra sprang över den fram o tillbaka…..vad mycket det kan hända på så kort tid.jag var ute tre timmar tidigare o han levde…hoppas han har det bra lilla ninen.

Förstår att det var ett hårt slag för dig. Och man hoppas ju alltid att de inte fick lida. Han har det säkert bra nu vid regnbågsbron han liksom alla andra.
Blir nog trevligt för den andra ninen att få sällskap igen också.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
ja han blir nog jätte glad när den nya kaninen kommer.

Du får ta och sätta ut bilder i den här tråden på dem sedan. Skulle vara roligt att se dem.
Audiatur et altera pars
japp det ska jag göra!

Vad bra, då väntar jag med spänning på dessa kort. Vet du när du får hem den andra?
Audiatur et altera pars
nej,han sa i söndags att han fått kaninungar nån dag innan så det blir om flera veckor när den lille är leveransfärdig

Ja, då är det ett tag kvar. Men vad ,ysigt att få vara med under tiden de växer upp. Bor du i närheten av han som har ungarna kan du få ett fint band till din kanin redan som liten ju.
Audiatur et altera pars
ja han bor 5 km härifrån.så jag får hälsa på om jag vill.

Då skulle jag ta tillfället i akt och göra det så ofta som möjligt. Vi hade den relationen med en av våra kaniner. Han vart som en iller han. Följde efter oss som en hund men hoppade till lådan när den vart nödig. hihi
Audiatur et altera pars
Usch vad hemskt att dem lider mycket av hjärnblödning och epilepsi.
Är det någon som vet om det är något som illrar kan drabbas av? Det kan dem säkert men om det är någon som vet att dem har drabbats av det!!
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
alla djur kan väl drabbas av nästan alla sjukdomar som vi kan.canser,hjärnblödning,epelepsi,diabetes.bara att nämna några sjukdomar……..

Ja, tyvärr har Anna rätt där. Dessa sjukdomar kan drabba även illrar. Fast det är vanligare med epelepsi på kanin än på iller och det är vanligare med canser på iller än på kanin. Så det är ju så, vissa sjukdomar slår oftare på en speciell art medans det dock finns sjukdomsfall av alla sjukdomar inom alla arter.
Audiatur et altera pars