Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 7807 ggr
JossanH
0

sår på iller

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag upptäckte ikväll att dexter har ett sår på ryggen/ovansidan av låret. Saken är att jag vet att han har haft ett sådant sår på samma ställe tidigare. Det ser inte ut som något "bussår" utan mer som att han skulle fått en droppe av något frätande eller nåt där.. Vilket jag inte alls kan tänka mig! Det var en sårskorpa där som lossnade när jag rev lite i pälsen.

skulle det kunna vara någon form av "cysta2 eller tumör i huden som liksom spruckigt ett par gånger eller vad kan det vara?? Förre gången var precis innan en utställning och det kan ha varit i oktober förra året eller nåt sånt.. Någon som vet???

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Här är en närbild.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

en till bild

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nettan
0

Jag tycker att bild "såret5.jpg" ser lite otäck ut. Det kanske är fotot som gör att det ser så rodnat ut.

Kolla med någon som har lite koll gällande tumörer på illrar.

Shelby
0

Mina katter får sånna när de haft fästingar, tar ett tag att läka.

Hunden hade en sån med, men det var en fett-säck som börjat vara och sprack, vi klämde och gjorde rent ett par gånger om dagen och det blrv bra då.

Hoppas att det blir bra med lilla masken =)

Illercafe
0

Det ser ut som en hudförändring och om har han haft det tidigare så är det ganska troligt att det är en hudförändring.
Jag hade opererat bort den och ev tagit lite prover på den men växer den inte tror jag att den ska vara ofarlig men obehaglig för illern.

jakobssonlina
0

det ser ut som ett fästings bett men för säkerhetenes skull och för den lilla tussen så tycker jag att du ska ringa till veternären vill ju inet att den ska må dåligt för i bland visar dom ju inte att dom har ont eller problem med något

Sara
0

Bilbo hade ett sår som inte ville läkas, som de flesta vet så läker ju illrar otroligt fort. Det visade sig vara en tumör.

Så har Dexter haft på samma ställe innan så är det nog läge att kolla upp det.

Sara

jakobssonlina
0

Tumörsjukdomar

Illern tillhör de djurslag som har mycket hög frekvens av tumörsjukdomar. Studier i USA har visat att hos iller över 3 års ålder har ca 30% av djuren någon typ av tumör. De vanligaste sjukdomarna är:

Insulinom: insulinproducerande mycket små tumörer i bukspottkörteln. Den ökade insulinnivån leder till att illern får svårt att reglera blodsockernivån. Symptomen är först mycket svaga, som muskelsvaghet och trötthet, eller ökat dräglande och gnuggande med tassarna mot munnen (pga illamående). Senare ses exempelvis darrningar i muskulaturen, vinglighet, svimning och i grava fall kramper. Med tidig diagnos kan medicinsk behandling förbättra livskvaliteten för illern. Sjukdomen går dock ej att bota, eftersom tumören nästan alltid har hunnit sprida sig till andra organ innan diagnosen ställs.

Binjuretumör: hormonproducerande tumörer i ena eller båda binjurarna. Leder till ökad halt av kroppseget cortison samt ökad halt könshormon. Vanliga symptom hos honor är att vulva svullnar och illern visar brunstbeteende trots tidigare kastration. Hos båda könen ses ofta förtunnad päls som även blir torr och glanslös. Huden blir skörare och kliar. Bakbenen blir så småningom försvagade pga minskad muskelmassa, och magen kan bli rundare pga ökad fettansättning. Diagnosen kan ställas med hjälp av blodprov. Behandlingen är medicinsk eller kirurgisk. Man kan vid operation försöka avlägsna den ena, eller ibland båda, binjuren för att på detta vis minskas mängden av hormon i kroppen. Väljer man medicinsk behandling så kan man ge hormonbehandling en gång per månad som dämpar den onormala hormonproduktionen i binjuren. Sjukdomen innebär oftast inget egentligt lidande för djuret, utan med god omvårdnad kan illern trots sjukdomen ofta leva gott i flera år.Lymfosarkom: detta är en tumör i de vita blodkropparna (lymfocyterna), som antingen kan finnas enbart i blodet (leukemi), eller i ett eller flera inre organ. Vid den senare formen leder ansamling av förändrade lymfocyter till en förstoring av det drabbade organet, och även till en försämrad funktion. Sjukdomen kan drabba iller i alla åldrar.

Symptomen varierar helt med vilket organ som drabbas. Diagnos kan ofta ställas via blodprov, antingen enbart eller i kombination med benmärgsprov eller vävnadsprov från misstänkt drabbat organ. Sjukdomen är hos iller mycket svårbehandlad. Det finns dock enstaka rapporter om cellgiftsbehandlade illrar. Man misstänker att sjukdomen orsakas av ett virus (i likhet med hos katt). Smittspridningen är dock ännu inte känd

vet inte om detta är till någon hjälp

JossanH
0

har även hört från annat håll att det ser precis ut som en hudtumör. Jäkla skit! men jag ska ringa veterinären i morgon så ska den skäras bort och analyseras. Har även fått svaret att det ofta hänger samman med insulinom så jag ska även ta glukosvärde… Hoppas att allt är bra!"!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Flisa
0

hoppas allt fixar sig!

JossanH
0

Idag har vi varit hos veterinären. Det läskigaste var att vi alla höll fast stackars Dexter alldeles för länge.. Då var det synd om honom. Ingen Insulinom!!! 4,7 hade han och veterinären sa att deras "lilla mätare" visade aningens lägre än det var. "tumören" ser mycket finare ut och hon ville att jag skulle vänta ett par veckor och se om den var kvar. Skööönt att ha det gjort!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

#11 Va skönt att höra!! Håller tummarna att "tumören" fortsätter utvecklas "fint" om man nu kan säga så! ;)

Sara
0

Skönt att han inte har insulinom!! Håller tummarna för "tumören" ska försvinna!

Sara

LeeLoo
0

min första tanke var fästingbett…men…

hoppas att det blir bra..

#11 vad sa veterinären att det var för något?

Faxlin
0

Vad sa veterinären att den trodde det var?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

#14 det är inget fästingbett! 100 på det!

veterinären trodde att det var ett vanligt sår men det ser ju inte alls ut som på bilden längre.. jag tror personligen att det är en liten tumör. dom kan ju tydligen vara platta eller som en liten upphöjd leverfläck och det är precis så som det här ser ut! Med en liten sårskorpa på. Hon kände att den ialla fall bara satt i huden så vi ska avvakta och se hur det ser ut om ett par veckor! hade hon sett den när jag ringde skulle hon nog undersökt det lite bättre… men, men…

Sajtvärd på Iller.ifokus

LeeLoo
0

#16 ok…usch

hoppas det inte är något allvarligt…men du sa att det var likadant förra året vid den här tiden!? det verkar ju lurt..du får berätta vad som händer..

JossanH
0

så var jag hos veterinären idag igen! denna gången hos min veterinär i mjölby och dom var mycket bättre! förra vetten kollade ju knappt utan dömde ut tumören som ett sår direkt.. denna veterinär ställde tusen frågor om hur det sett ut från början, hur det hade förändrats och allt annat som rörde tumören! Kanon var det!

Hon undersökte dexter och kollade med förstoringsglas och konstaterade att det troligen var en mastcellstumör. Vi bestämde oss för att ta bort den och skicka den på analys. tyvärr var det ont om tider, men den 12 december blir det operation! är så himla nervös som vanligt när någon ska sövas! Känns ändå så skönt att någon äntligen litar på vad jag säger! Veterinären kunde ändå inte säga 100 att det var en tumör. många som kommer in med sådant har ju väntat så pass att den typ spruckigt och blivit stor, hon tyckte det var bra att jag var ute i god tid! Och det tror jag många illerägare är! Vi har ingen annan möjlighet än att förlita oss på varandra och varandras kunskaper. En bild på internet och så många svar på en gång! Det är kalas att vi har denna möjlighet!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Oftast är det någon form av tumör om inte ett sår läker rätt snabbt på en iller. Tyvärr…

Sara

JossanH
0

ja, o jag har liksom vetat det hela tiden då det inte var ett vanligt sår! Blir så trött på att första veterinären inte kunde lägga ner lite mer än en blick och sedan säga att det var ett sår! varför kan dom inte lita på djurägaren som faktiskt känner sitt djur bäst!?… ja, det är så synd.. Käns liksom som att karusellen nu börjat rulla igång.. Dexter är 3,5 år och nu börjar cancern komma…Ledsen

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Usch.. Fast en hudtumör är så mkt bättre än en inuti..

Håller tummarna för att den är godartad!

Sara

Nea
0

En mastcellstumör är oftat godartad och inte en helt ovanlig tumörform hos iller. När du ändå skall in med honom och ta bort hudförändringen tycker jag att du skall be dem kolla blodsockret. Mastcellstumör kan höra ihop med insulinom. All information finns att läsa i veterinärernas illervademecum.

JossanH
0

#22 Skrev i inlägg 11 att jag kollat blodsockret första vändan till veterinären och att det var helt okej.

#21 jag med! Det är ju egentligen inget större problem men det känns bara så jobbigt… Där liksom första "motgången" nu under mina 3 år med iller! man bara väntar ju på att någon ska få något problem i form av cancer och man blir så nedstämd när det väl händer!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Nu kommer en historia som heter duga så håll i er!

Jag har varit hos veterinären ikväll. Det var inte samma som kollade tumören som nu operade. Jag höll dexter, hon gav lugnande. jag höll dexter o hon gav narkos- vi la in honom i transporten. jag förklarade vart tumören satt o hon sa- 2vid ländryggen, det stod i hans journal". En liten operation. 1-2 stygn skulle nog behövas sy.

Det skulle ta en halvtimme så jag fick spatsera runt på stan en sväng.

när jag kom tillbaka så var det ett stort sår som var sytt. det var rakat i pälsen och lite torkat blod här o var. Veterinären sa att det som syntes på ytan var väldigt lite. Antagligen var det någon form av fettumör. alla fettklumpar under huden gick lätt att ta bort då dom inte var så speciellt utspridda och hon såg tydliga gränser där "tumören" slutade. 5 stygn hade hon sytt! Jag var i chocktillstånd och var evigt tacksam för att jag låtit göra denna operation!

jag kommer hem. dexter sover på sidan. David kollar på dexter, tycker synd om honom sen säger han- "jag trodde att tumören satt mer på ryggen!". Och det var så självklart! Först då, upptäckte jag att hon inte opererat ens i närheten av dexters tumör!! vad har hon tagit bort och skickat på analys tro?? hon måste hittat nåt nytt och vad ska jag göra med den lilla tumör som redan finns där!!

snacka om att jag är nollställd!

bild på stygnen!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

bild igen

Sajtvärd på Iller.ifokus

Robinsnel
0

SHIT! Vad FAAN! Ja du behöver nog ta ett snack med henne imorgon!

Faxlin
0

Men herregud. Har du pratat med dem?
Detta måste du kräva att de gör om, men samtidigt är det ju så att alla narkoser är en risktagning. Hualigen vad jag tycker synd om er nu.

Audiatur et altera pars

Sara
0

Du måste ringa dem i morgonbitti och säga till!!!

Det var ju i och försig bra att hon tog bort det här hon hittade men nu måste du kanske operera honom igen! Det är ju som vi vet inte helt ofarligt med narkos och dessutom jobbigt för gubben att behöva opereras igen. Snudd på felbehandling från veterinärens sida tycker jag! Hon borde ha kollat honom bättre innan hon började operationen.

Berätta hur det går!

Sara

JossanH
0

får inte tag på dom ikväll, men ska ringa i morgon! varför lät hon mig inte visa EXAKT vart den var!!?? Sen så är jag så kluven huruvida jag vill att dom söver honom igen.. Ska iaf vänta på provsvaren som kommer om en vecka. vet inte hur jag ska göra sen! vet i fan om jag vill söva honom eller… ja, hoppas bara på att hon hittat någon som ändå borde operarats bort! är fortfarande helt chockad juh!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Robinsnel
0

Denna operation måste väl hursomhelst läkas ordentligt innan de ger sig på stackars Dexter igen…

Faxlin
0

Förstår att du är chockad. Och jag tycker nog att detta ska anmälas som en felbehandling.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

ja, verkligen! jag söver inte en iller som inte är 100%!! hatar att söva… har mått dåligt i flera dagar för denna dag.. min mardröm är typ att illern skulle dö på operationsbordet under något mindre ingrepp, som kanske inte hade varit absolut nödvändigt… Som denna operation! jag hade ju kunnat låta det va.. samtidigt som man vill veta att det inte är något elakartat!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Har tumören växt senaste tiden?

Visar det sig att det hon opererade bort är godartat så kanske du inte måste operera honom igen.. Men usch! Avundas dig verkligen inte!

Sara

Roxanne
0

men såg du inte det när du fick dexter?:O att det var på magen och inte ryggen?

JossanH
0

Har idag ringt o pratat med veterinären som skämdes rejält! vi ska ta bort tumören men jag ska vänta tills efter jul.. Och jag ska få rabatt iaf… om inte helt gratis nästa operation!

#34det är inte på magen utan på sidan av kroppen och jag var så chockad över att såret var så stort att jag inte ens reflekterade över det!

#33 jag hoppades också på det men sen sa min veterinär att det hon hittat antagligen var en fetttumör, precis en sådan som gamla hundar kan få. Dessa tumörer brukar alltid vara godartade och denna var ju stor under huden, men syntes väldigt lite på huden. Den tumören som sitter på ryggen verkar vara väldigt ytlig.. Så jag antar att operationen ändå måste ske.. Okej, då ska man börja få ångest igen inför sövning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Robinsnel
0

Men denna operation är ju nödvändig! Då ska du inte ha ångest. Det kommer gå bra tror jag iaf!

JossanH
0

jo, jag vet… men jag blir ju ändå så orolig..

Jag har satt upp 2 galler till dexter i sovrummet, bredvid sängen så jag har honom där under natten och jag vaknar om något skulle hända honom (vad som nu skulle hända vet jag inte). Dom andra grababrna var ju ute och for runt nu när jag kom hem från jobbet och jag och en kompis kollade till dexter och sen gick vi in till tvrummet. Skulle kolla till dexter igen och då upptäcker jag att triton sitter o äter ur hans skål… den fulingen har ju hoppat upp i sängen och ner i hagen.. sen så lyfter jag på täcket och där finner jag dexter sovandes bredvid en pegasus! haha, försök att hålla något illerfritt här! Helt omöjligt! =)

Sajtvärd på Iller.ifokus

pitya-celva
0

Hoppas att allt går bra, både med läkning och med det gamla såret/tumören. Tycker faktiskt att du ska kräva gratis operation nästa gång då de faktiskt felbehandlade! Och hade du fått visa var den du upptäckt satt så kanske de hittat de här de opererade nu med och kunnat ta allt på en gång. Nu är det ju narkos igen som gäller…

Hoppas verkligen att allt går bra och att det inte inträffar med hemskt… Lycka till! :)

Sara
0

Bra iaf att hon skämdes! *muttrar lite för mig själv*

Sara

JossanH
0

Det är otroligt vad illrarna läker fort! Såret ser jättefint ut och dexter verkar inte ha ont alls. han får komma ut ur sin illtråkiga hage för lite motion men jag tar det lugnt då jag inte vill att han ska hoppa och klänga för mycket ifall det skulle spricka eftersom det sitter precis vid bakbenet.

nu när jag släppte ut honom gick han raka vägen och la sig hos dom andra illrarna. han ville ha mys!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

här kommer bild på hur stygnene ser ut idag

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

här är det i förstoring då jag inte fick till nån bra närbild…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Skönt att det ser bra ut! Dexter har säkert klarat det här finemang.

Sara

JossanH
0

jaha, lite uppdatering!

Tid är beställd den 4:e att ta bort den riktiga lille "knappen" på honom.. Men självklart ska ju inget gå helt smärtfritt..

Jag har ju hållt koll på tumören några gånger i veckan (han är ju hal som en ål!!!) och på julafton hade jag med alla grabbarna till mormor o morfar. jag skulle visa tumören för någon och vad ser jag då! Jo, en till liten tumör, större än den första, har ploppat upp på bara ett par dagar! Den har antagligen vuxit så fort att det har blivit blödningar under huden för runt den nya tumören så var det en röd/blå/lila fläck stor som en gammal femtioörning. Jag fick ju mer eller mindre panik precis när jag såg den! Det har inte gått hål på den för den är bara röd under huden så att säga. Blåmärket har nu nästan helt försvunnit… men vad ska man tänka!?

Ska be dom ta bort båda nu när vi ska in men vad gör jag omdet ploppar upp fler!?… Min underbara lille Dexter!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Har du fått svar från labbet om vad det andra var för någonting?

Skickar en kram!

Sara

JossanH
0

visst ja! det var en godartad fettumör som egentligen inte hade behövts opereras bort.. ofta får gamla hundar liknande tumörer under huden. tack för kramen! =)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Kanske detta är nått liknande? Håller tummarna!

Sara

JossanH
0

nä, tror inte det.. saken med fettumören var att den kändes under huden, dessa två små "knappar" verkar endast sitta i huden, vilket iof är bra! Men det ska nog gå bra!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

nu har den andra tumören också blivit bortopererad, och allt har gått bra! Den "andra" tumören som kom upp under julafton var det som togs bort då den första nästan inte syntes längre. Men… när jag står inne hos veterinären och pratar så ser jag ännu en liten "tumör" på huvud ner mot nacken… jaja, bara vänta o se vad provsvaren visar..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Skönt att operationen gick bra. Nu håller vi tummarna för bra provsvar sedan.

Audiatur et altera pars

Nettan
0

Växer verkligen cancer-tumörer ut så snabbt?
Jag har svårt att tro att du skulle ha missat dem tidigare. Jag vet hur noga du är med dina pillrar.
Det känns som att det är lite väl explosionsartat snabbt. Jag hoppas att det är något helt annat.

Sara
0

Tumörer kan växa supersnabbt! Tyvärr!

Sara

JossanH
0

och mastcellstumörer kan tydligen "blossa upp" och sedan nästan försvinna… Den på julafton var verkligen skumt poppade upp på ett par dagar bara! men den nu som satt på Dexters huvud/nacke var mycket mindre än den dom tog bort och det var tack vara den bra belysningen som jag såg den då de ser ut lite som rosa små knappar i huden som inte känns så mycket! Läskigt är det iaf!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Madde
0

#53:  Jättefint kort på Dexter jossanh.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Robinsnel
0

Jossan, har du lust att sammanställa lite och berätta hur allt har gått? jag är orolig för att vi hamnar i samma historia med Nova…

JossanH
0

Och såhär 7 år senare så börjar jag fundera på om inte Vicente också har åkt på mastcellstumör i huden.. Tyckte det var bra att visa de gamla bilderna att jämföra med. För några veckor sedan så upptäckte jag ett "fästingbett" (dom har haft några fästingar nu i sommar då jag gått med dom i skogen. Plockade 6 krypande efter en promenad…) där jag först trodde att fästningen satt kvar, men sedan kändes det som att det bara var en sårskorpa. Jag "drog" loss skorpan då vi haft många små fästingar och jag trodde helt enkelt att det var en sådan liten rackare.. I vilket fall, han har en liten knöl där bettet varit och är röd och utan päls över bettet. Jag reagerar flera gånger på att bettet inte gått ned helt. Han är hela tiden pigg och glad. Idag kollade jag lite närmre på bettet och tycker nog det mest liknar en mastcellstumör.. Det som talar emot är den avlånga formen, bulan som var under huden och att det finns en chans att det faktiskt är en fästing som suttit där. Det som talar för är den typiska lilla sårskorpan, utseendet (förutom formen), att den varit där så länge. Vad har ni andra för erfarenheter i ämnet?

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Här syns tydligt vart den sitter. (Ursäkta kvaliteten på bilderna.. )

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannahRönn
0

Mina har aldrig haft fästings bett men mastcellstumörehar min Dollar haft massor avSist han sövdes för o plocka bort mjälten o binjuretumör hade han så många under pälsen som kom fram när han rakades så marianne valde att inte plocka bort alla då han redan var sövd såpass länge så hon tog bara några stycken. Det var säkert 2år sen nu, har inte hittat nån synlig på han på ett tag. Men Dollar har både insulinom o binjureproblemså är väl därför han haft en del mastcellare. Skulle göra en hälsokoll på Vicente för o vara på den säkra sidan

JossanH
0

#58 tänker avvakta en stund och se. Han verkar ju inte klia hål på den nu så får kolla det när jag ska in och vaccinera alla nu i vinter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

Vet inte om jag borde skapa en ny tråd men nu när det finns en tråd om sår så tänkte jag kunde bidra med lite frågor och ev. få några svar så kanske det blir en kunskapstråd om sår.

Bogey har ett 3-4 såna här skorvor, se bild.

Vi har visat dem för vet. men de vet inte vad det är dock fick vi en salva, Fuciderm tror jag men får kolla det om det skulle vara viktigt. I vilket fall har vi smort dessa skorvor och de försvinner så småning om, men det dyker upp nya på andra ställen. Skorvorna dyker bara upp på bakkroppen och bakbenen.

Just där skorven är så är pälsen lite tunnare men när det läkt syns inget, se nästa inlägg med bild.

Vad kan det vara?

Bogey
0

Här en nästan läkt skorva och som ni ser så syns nästan inget efter den mer än lite glesare päls just där men det växer ut igen.

JossanH
0

Påminner såren om små ljusa leverfläckar när de är "läkta"? Kliar dem? Uppstår de på samma ställen som att de kommer och går? Mastcellstumörer uppträder oftast utmed ryggraden. Vanligen vid nacken eller långt bak på kroppen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

#62 Nej som du kan se på bild 2 så syns nästan ingeting där skorvan har lossnat. Bara lite mindre päls just där ett tag och de verkar dyka upp på nya ställen men jag är lite osäker. Får försöka kolla närmare.

De sitter i varje fall inte i nacken och inte heller specifikt efter ryggraden men långt bak på kroppen, mest baksidan/utsidan låren och ryggen. Typ runt svansen men inte vid svansroten även om det suttit nån även där vid nått tillfälle. Han brukar ha mellan 3-5 skorvor vid varje givet tillfälle. Just nu har han 4 om man räknar med den som är nästan helt borta.

Bogey verkar inte störas av dem och jag kan inte se att han kliar extra mycket just på skorvorna.

JossanH
0

#63 jag trodde att den lilla skorvbiten var när den var läkt, men då förstår jag att allt brukar försvinna. Har verkligen ingen aning om vad det kan vara. Speciellt inte när det rör sig om en så specifik del av kroppen..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2

Ang Vicente så tror jag bara att det var sviter från en fästing! Idag när jag kollade i dagsljus så hade all rodnad försvunnit och det ser bara ut som en liten kal fläck, inte alls som mastcellstumörer vanligen ser ut! :) Lättad!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

#65 Skönt