Iller iFokus

Iller

Etiketter: säljesköpesomplaceras
Läst 1414 ggr
Yuuuhanna
0

Speciell tjej söker nytt hem

Efter många, långa funderingar har vi beslutat oss att kolla lite om vi kan hitta ett nytt hem till Qetsiyah. Det finns mycket att berätta om henne men jag ska försöka ge en någorlunda klar bild av henne här, så kan vi prata mer om det om någon är intresserad över pm.

Qetsiyah kom till oss första maj i år. Vi hämtade henne nere i skåne efter en annons här. Jag skulle tro att hon levt största delen av livet i bur och hon har haft minst två hem innan oss och efter uppfödaren. Hon har antagligen blivit misshandlad hos tidigare ägare. Hon har i princip inga ytteröron och ett tjockt gammalt ärr under halsen, det börjar dock se väldigt fint ut nu.

Jag skulle tro att Qetsiyah är runt året. Hon är ganska liten men är väldigt kaxig och orädd. Hon funkar jätte bra med våran andra hona, men är superjobbig mot våran hane, och det är också största anledningen till att vi vill omplacera henne. Hon hänger på honom, biter honom i nacken och låter honom inte vara ifred. Han får ingen lugn att sova, äta eller gå på lådan. Dessutom blir båda stressade av beteendet. Vi har rådfrågat veterinär om det här beteendet eftersom vi (och andra) misstänkte skendräktighet. Efter 2veckors väntande fick vi svar från roslagstullen som misstänkte en beteendestörning. Observera då att ingen veterinär har titta på henne.

Qetsiyah har blivit mycket duktigare på lådorna och nu vet hon vart behoven ska göras, någon miss händer givetvis än, men inte ofta. Hon äter bra, har blivit mycket trevligare och är kemiskt kastrerad (insatt i början på maj). Tror inte det är några problem med att släppa ihop med andra illrar så länge hon inte fortsätter med det beteendet hon har för sig idag. Jag tror att det skulle vara lugnare om hon bodde med enbart honor. Men det vet jag inte. Hon gillar inte vår hund men dom accepterar varann, och hon skulle antagligen gå ihop med både hundar och katter i ett nytt hem också.

Hon bits då och då, sällan hårt. Bits mycket i fötter framförallt. Hon är svår att gosa med, hon är inte så förtjust i människor och har inte heller något förtroende för människor. Däremot brukar det gå bra att leka lite med henne. Hon skulle behöva ett livlångt, lungt hem. Hos någon med mycket tid och gärna en eller flera andra illrar. Hon får nästan panik om hon tas i från dom andra illrarna och det vore grymt att ha henne som ensamiller. Och givetvis, det här är ingen nybörjariller men hon är inte supersvår heller, tid och åter tid så tror jag hon kan bli väldigt trevlig.
Nu blev det en del text ändå, men hör av er här på iFokus eller skicka ett mail till: johannalindh92@gmail.com vid frågor.
VI FINNS I KRISTINEHAMN.

Har absolut inte bråttom, dyker inte "rätt" hem upp blir hon kvar här. Kan också nämna att det kommer alltid finnas en plats reserverad här till Qetsiyah, om något händer i nya familjen så att hon inte kan bli kvar kan vi alltid ta tilbaka henne.

JossanH
1

Det är vid sådana här annonser man önskat att man haft en stor utegård så hon kunnat bo tillsammans med andra illrar ute och haft sin trygga miljö med trygga vänner. Hoppas hon finner sig det perfekta hemmet!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Yuuuhanna
0

*Puffar*

Grodan
0

Hur har det gått med Qetsiyah?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Yuuuhanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Qetsiyah är fortfarande kvar hos oss. Även om huvudproblemet med att hon inte låter vår hane vara ifred har blivit bättre så söker vi fortfarande efter ett nytt livslångt hem.
Tog några nya bilder på henne idag som jag tänkte visa. :)

Yuuuhanna
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

:)

Djurälskaren87
0

Hur gick de här?

saramariae
0

Hej! Vi söker efter en iller vän till våran hona som vi har, vart finns hon någonstans? Vi har mycket plats och tid att ge och även ett livslångt hem om det skulle gå bra:) hör av dig om det låter intressant mvh Sara

Yuuuhanna
0

Hon finns kvar än. :)
#7 Skickar ett pm till dig!