Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 851 ggr
miloiller
0

Botten/golv i utegård ?

Hej. Jag börjar med att förklara….Jag jobbar långt hemifrån så jag är bara hemma på helgerna, så jag måste bygga en utegård då min lilla Ögonsten Milo inte bör vara inomhus ensam i veckorna.Vad skall jag bygga för botten?har varit inne på att gräva ner fiberduk eller nåt galler/nät, ca 30 centimeter i jorden. Jag vet att illrar inte får gå direkt på nät, så det är uteslutet.

att omplacera honom är absolut sista utvägen!

MVH Håkan

regskylt
2

Är Illern ensam i ca 5 dagar per vecka utan tillsyn och sällskap? Tyvärr så är det egoistiskt att ha honom kvar i så fall, att lämna ett djur så länge är fruktansvärt, tänk så blir han sjuk? Tänk så tar mat ich vatten slut? Att vara ensam så länge tär på djuret och är det ens lagligt undrar jag? Tycker tyvärr att du ska omplacera honom för hans egen skull, han kan inte alls må bra att vara ensam så mycket.

JossanH
3

Det måste ju inte betyda att ingen kollar till illern, för det är förstås inte lagligt. Men att den bor ute själv under så lång tid åt gången är inte ett roligt djurliv. Illrar är sociala djur och kan man inte tillgodose deras behov av sällskap/aktivering så är det minsta man kan göra att skaffa en kompis till illern.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
1

Hmm, för att svara på frågan. Jag har olika lösningar i mina två utegårdar. i ena är det nät nedgrävt på ca 30 cm. I andra är det nät på marken, men det är gräs och växtlighet som växer upp genom nätet så de går på mjukt ändå. 

Men som ovan säger så låter det inte som en bra lösning att ha en iller ensam så mycket. Stackarn :( En kompis eller omplacera känns nödvändigt.

JossanH
1

Jag har nät direkt på backen men har gjort en stor jordhög som de har grävt runt på, plus att gräs vuxit upp så dom går inte på nät här heller. Att gå på nätat underlag syftar till nät som är över marken, alltså om djuret enbart skulle ha nät under tassarna. Det får man som du säger, inte ha.

Sajtvärd på Iller.ifokus

miloiller
0

Nej han kommer inte vara ensam, om jag kan Lyckas lösa en kalasfin utegård tänkte jag Hitta en kompis till honom. Men som längst blir han/dom ensamma 4 dagar i veckan var idén om detta är helt orimligt får jag omplacera honom :'(

JossanH
1

Har dom daglig tillsyn dessa 4 dagar i veckan?

Sajtvärd på Iller.ifokus