Behöver råd och hjälp!
Hej,
blev medlem just för att få lite råd om hur vi ska göra, grannen larmade igår om att dom har en iller under deras vedstack förmodligen vild men jag vet inte.
min undran är, vi har ankor som går lösa på tomten, är det här något problem för oss? behöver vi fånga in den här eller kan man få hjälp från någon? tar sig illrar in i ankhäng liksom mård?
vår tomt är inhängnad med el men tror inte det är nåt som stoppar en iller,
är sjukt novis på detta lilla djur och skulle därför behöva lite expertisråd här:)
tack på förhand
annika

Hur ser den ut? Om någon har kunskap nog för att konstatera att det är en iller borde den kunna urskilja chansen till att den är vild med hjälpa av lite bilder.
Var bor ni? Kan finnas någon som kan hjälpa till om den är tam kanske, finns en hel del förrymda tamillrar.
Hur länge har dom sett till den?
När det gäller ankorna så finns det en chans att illern kan bli intresserad.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Har tyvärr inte sett den själv här nu men enligt grannen så lite vit runt nosen enligt bilder dom tittat på.
Vi bor i skövde och dom hade sett den för en vecka sen och sen så sent som igår,
Skulle vara trist om den går på mina ankor men den kanske är hungrig, dock så är ankorna stora…
#2 Jag bor strax utanför Skövde och kanske kan hjälpa till. Har ju haft illrar sedan 1992 så lite erfarenhet finns det.
Åker bort över helgen men till veckan kanske vi kan ordna något.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Håll lite extra koll hemma. Är det en hungrig iller så skulle den kunna gå på ankorna! Om du frågar grannen som såg den; var illern väldigt mörk? Som sagt, ta hjälp av Nettan som vet hur en iller ser ut :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det kanske går att låna en mink/kattfälla någonstans. På katthemmet jag jobbade på kunde man låna såna iaf.
Då borde man ju kunna se om det är en borttappad tamiller eller en vild iller. Är den vild kan man köra iväg med den längre ut i skogen och släppa ut den. Är den tam så får man väl försöka hitta ägare eller omplacera den.
#2 Jag bor strax utanför Skövde och kanske kan hjälpa till. Har ju haft illrar sedan 1992 så lite erfarenhet finns det.
Åker bort över helgen men till veckan kanske vi kan ordna något.
Det hade varit grymt om det gått att ordna, men vet vi om den finns kvar? brukar dom stanna eller passerar dom bara osv
Jag vet inte nåt om dessa djur som sagt,
mvh
annika
#6 Ibland passerar dom, ibland stannar dom kvar. Det beror lite på hur matsituationen ser ut. I vintras hade grannarna besök av en vild iller och det var för att den hade hittat en fastfrusen fisk i en snödriva. När den tog slut så gick illern hem till sitt. Dom har också höns men dom ansåg att hönsen var skyddade i sitt hus.
Lite längre bort hade dom en vild iller som flyttat in i komposten. Var ju inte så trevligt för dom men den flyttade efter en tid.
Jag är hemma på dagarna så jag kan när som. Men det bästa är väl att träffas i skymningen och kolla lite. På måndagen behöver jag hålla mig hemma men resten av veckan är öppen. Så kom med ett förslag när det passar.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.