Avelsdjurens stam
Hur bra koll har ni uppfödare på era avelsdjurs stamtavla? Vet ni vilka sjukdomar som finns/fanns och vad släktingar dött av?
Många uppfödare har ju illrar från farmare och/eller jaktuppfödare. Samma uppfödare som anklagas för att avla hejvilt, så det borde vara svårt att hålla koll på vad de dött av eller vilka sjukdomar de har.
Sen undrar jag också, hur nära släkt "behöver" den sjuka/"defekta" illern vara för att det ska räknas? Gäller bara rakt nedstigande eller även hel- och halvsyskon?

Hej LinLin!
Det kan vara svårare att ta reda på vad släktingar till en iller som har jaktiller bakåt i stamtavlan dött av, men inte nödvändigtvis eftersom vi alla har olika djurhållning.
Men tyvärr så finns det en del människor som inte åker till veterinären för undersökning utan för att avliva sitt djur om det blir sjukt. De har kanske inte heller insett vikten av obduktion. Men om illern levt i 8 år eller längre och aldrig varit sjuk, och i övrigt har friska släktingar, så får uppfödaren avgöra om den illerns avkomma ska lämpa sig till avel eller varför den inte skall det.
När det gäller halvsyskon kan det vara ett dilemma beroende på vad det handlar om såklart. Om det handlar om ärftliga sjukdomar så bör både syskon & övrig släkt i ledet informeras. Det som bör utredas är om sjukdomen är ärftlig eller inte.
I dag har man också sett att en del sjukdomar inte är ärftliga utan t.ex. miljöbetingade.
Vill påpeka vikten av att inte bara fråga uppfödaren till sina illrar om sjukdommar bakåt. Det finns fall där populära och erfarna hemuppfödare väljer att mörka sjukdommar bakåt som är kännda för att slippa kritik. Jag rekomenderar alla som planerar att ha sin iller i avel att tala med ägare till illrar i stammen några led tillbaka för att inte gå miste om viktig information.

Jag har själv valt att ta bort min hane ur avel på grund av en halvsyster. Så för mig är det nära släktingar och även de längre bort. Sedan kollar jag på sjukdomsanledningar och antal sjuka. Helt friska linjer finns inte. Så man får ta det bästa man kan hitta.
Helt fria kan man tyvärr inte få en linje. Men man får ta det bästa man kan och se till att det är så friskt som möjligt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#3 Ja, jag har ju förstått det, att det i princip inte går att få en helt frisk linje längre.

#4: Nej tyvärr. Det är tragiskt men sant.
Audiatur et altera pars
Finns det inte fler uppfödare på forumet?

#6: Jodå det är ju bara och kolla på alla valpisannonser som figurerat. Så nog finns dom. Men det är inte alla som vill svara dock. ;-)
Audiatur et altera pars
#6 jodå jag finns ju bl a o fegar inte för att svara på frågor om mina djur. Mer roligt om någon är intresserad av dem ;-) Jag har bara inte haft tid med datorn på några dagar och förmodligen kommer de bli knappare med data tid ju äldre de nya valparna blir…Nu till frågan…
Först klargör jag att jag inte har något emot farmare/jaktilleruppfödare men ska jag använda deras djur i vidare avel vill jag ha lite koll bakåt i leden vad som hänt osv. och så råkar de vara att jag har en hona som är "farmad", vist har jag dragit öronen åt mig gällande sjukdomar. Tar även hänsyn till halvsyskonens men då många sjukdomar inte är ärftliga som man länge trod utan kan bero på bl a milj eller andra orsaker tar jag mkt med "en nypa salt", men självklart lyssnar jag aktivit till allvarligare grejer som mkt väl kan vara ärftligt! Beroende på ev. sjukdomsfall som finns hos halvsyskonet/morfar eller liknande beror det på om jag väljer att avla eller ej. Lite klurigt att svara i så stora drag men gör så gott jag kan…ang. släktingar vad de dött av så -ja endel vet man men inte alla just för att "vanligt folk" väljer att inte obdusera då de kanske inte får ut något av det. inte lönsamt för dem att ta reda på dödsorsak som det aksnke är för uppfödaren eller folk som har släktingar till den döda illern. Så det är svårt att veta vad de dött av i den tidigare linjen, mammans syskon, pappans syskon morfars syskon mormors syskon osv…de e många illrar, har man tur hittar man ens hälften o kanke inte ens hälften av den hälften obduseras…så svårt om det inte är direkt identitetsbar sjukdom…