Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 865 ggr
riakunai
0

Fick lite problem... Snälla hjälp!

Hej! Jag fick precis en iller i födelsedagspresent av min pojkvän. Jag har länge velat haft en och har läst på en hel del. MEN illerpojken går inte riktigt ihop med våra chinchillor… Jag fick höra att de får upp burar väldigt lätt. Vi kan inte ställa chinchillorna i något annat rum och om det här ska gå så måste vi stänga in illern i en transportbur medans vi sover eller är borta, vilket känns lite taskigt… Jag vet heller inte om vi kommer kunna åka iväg och jobba (vi jobbar som säkerhetsvakter på ungdomsevenemang och är ofta borta på helger). Jag visste att de behövde mycket uppmärksamhet, men inte att det skulle komma upp så mycket problem… Vad tycker ni att vi ska göra? Borde vi sälja vidare illern..?

FerretCrow
4

Ja att illern är ett djur som har jaktinstinkter borde ni ju ha vetat om. att låta illern sitta i buren då ni ej är hemma är olagligt. Eftersom din kille nyss köpt den borde uppfödaren kunna ta tillbaka valpen om ni förklarat läget för denna.

riakunai
0

Det är inte en valp. Tror han är runt 1,5 år gammal. Tror inte de kan ta tillbaka honom :/ Men tror du att det finns någon chans att det kan funka med både chillorna och illern? Om man vågar lämna dem ensamma…

JossanH
4

Oj vilket fruktansvärt ogenomtänkt beslut att köpa en iller på ett sådant vis :/ Ja, illrar är rovdjur, det är liksom det första man bör vara medveten om när man redan har potentiella bytesdjur i sitt hem. Nej, det är inte på något vis okej att ha illern i en transportbur i flera timmar! Det minsta ni kan göra i denna situation är att göra det så bra som möjligt för honom innan ni säljer honom vidare, för det tycker jag att ni ska göra när ni inte alls verkar ha förberett för att ha en iller boende hos er. Känner inte ni så också? Eller är illern något ni vill satsa på? Har ni möjligtvis ett kök, en hall eller ett badrum som han kan husera i medan ni är borta? Egentligen är det ju minst 5 kvm som gäller, men vad som helst som är större än en transportbur funkar i detta läge. Transportbur skulle jag kalla för djurplågeri om han ska sitta där i flera timmar utan en godtagbar anledning. Det är ni som har tagit hem honom så ni får helt enkelt komma på en lösning. Ni skulle väl inte hålla en hund eller katt i en transportbur en hel natt eller en arbetsdag? Kommer illern från en vettig uppfödare borde denne kunna ta tillbaka illern. Gör den inte det så kan ni annonsera här inne, antingen efter ett akuthem som kan ha den hos sig tills ni hittar ett bra hem, eller efter ett bra hem direkt men då måste ni förstås ha löst levnadssituationen för illern först så den inte mår dåligt och blir understimulerad hemma hos er. Lycka till!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#2 ni har absolut inget rum ni kan stänga dörren till när ni lämnar hemmet? Kanske chillorna kan vara instängd i sovrummet när ni ej är hemma.

JossanH
2

Skrev så långt så hann inte se de första inläggen; nej, chinchillorna måste leva ett tryggt liv utan risk för att bli mat och illern måste få chansen att leva ett bra illerliv trots att chillorna bor hos er.

Sajtvärd på Iller.ifokus

zickan
0

Säkra chillaburen. Jag har råttor där illern springer. Nu gör min tjej inte så mycket. Men haft tidigare som varit mer intresserade. 
Illrar tuggar inte på burar. Bara se till att ha vettigt lås och vettig bur. Är det öppet runt om nertill och man inte kan sätta upp buren så illern inte når. Köp plexiskivor och sätt på utsidan av chilla buren så pass högt att illern inte kan klättra upp. 
Inte ha något runt buren där illern kan klättra upp och sedan vidare till buren. Inte så svårt. Bara planera lite och bygga om :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

riakunai
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, men jag har en annan bur också. En som är 46x76 cm och 58cm hög. Skulle den vara ok att ha som sovplats och ev boplats när vi är borta över helger?

zickan
2

#7 illrar skall inte låsas in. och den där lär den ju komma ut ur?
Då är det bra mycket bättre med att dela av ett kök, en toa, ett rum där illern kan vara. 
Även det att illrar inte bör lämnas ensamma hela helger och för ofta. Bättre skaffa illervakt ellet ta med den.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

JossanH
0

#7 för ytterst tillfällig "förvaring" av illern, inte mer.

Sajtvärd på Iller.ifokus

riakunai
0

Vi kan inte dela av rum så och vi kan ju inte ta med den till jobbet… Fick höra av en uppfödare att hon själv kan lämna sina illrar hela helger ibland och det har funkat bra

FerretCrow
5

#7 det är lag på minst 5kvm för en iller och stackarn kan inte sitta i den där buren en hel helg. skulle du själv vilja sitta i den buren den tiden?

P4go
2

#10 Men då har hon väl flera? 
När jag är borta över helgen så är min mamma inne och tittar till illern i mitt rum men hon blir alltid lika glad när jag kommer hem och man ser på henne att hon inte gillar det.
Håller mig till det jag allt säger, Djur är inga presenter….

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

FerretCrow
1

#10 tror knappast hon isf har dom instängda i små burar =P

Zandrama
2

Det jag skulle rekommendera vore ett akuthem tills rätt hem dyker upp. För så som det låter kan ni nog inte ha illern alls, eller är det jag som läser helt fel?
För som många andra redan har påpekat så kan inte illern låsas in i en bur då dem har krav att ha minst 5 kvm plan yta som utrymme.
Har ni inte ett badrum som den skulle kunna få vara på när ni inte är hemma så länge?

//Belinda aka Zandrama

JossanH
2

Du kan lämna den helt ensam en hel helg men det är inte rättvist mot illern och det är inte okej att ha den i en bur då.

Sajtvärd på Iller.ifokus

P4go
0

#16 den säljs ju pga allergi :o

Rebellkatten
2

#17: Men det är samma namn. 

Är det såpass akut att den måste sälja NU kanske jag kan övertala min sambo att vi kan hämta skrutten. Vi borde egentligen laga bilen men eh..hjärtat går ju sönder om man tänker att lillkillen ska sitta i den där lilla buren hela helgen.

VampireCats
1

Ja ? Ria heter använderen här och blocket på säljärns namn står Ria

FerretCrow
4

varför skriva pågrund av allergi istället för att bara vara ärlig. och hur hinner man köpa så sjukt mycket saker åt en iller man inte ens vill ha från första stund. och ja akut är svårt att få iväg en omplacering i det priset =(

#18 försök få ner priset för bara illern så får dom sälja sakerna löst senare =)

Rebellkatten
0

#20 Ja, vi behöver inte fler transportburar eller andra tillbehör. Vill bara att lillskrutten ska slippa sitta i en liten bur. 

(Men så vet jag inte heller om det är dumt att ta hem en kille till då det inte funkar mellan de andra två. Men det kanske funkar jättebra. Så det blir väl en överraskning🙂)

Zandrama
1

Hade det inte varit för att sambon sagt STOPP för fler djur överhuvudtaget så hade jag inte tvekat en sekund med att rädda lillkillen.
Hoppas han får ett fint hem till slut där han blir älskad resten av sitt liv <3

//Belinda aka Zandrama

FerretCrow
2

#21 ja men det kan samtidigt hjälpa det vet man aldrig. men du kanske kan ta honom tills ett annat bättre hem uppkommer. alltså agera akuthem. sedan om han platsar hos er och får stanna är det ju bara ett plus =)

regskylt
0

Tydligen så ska någon familj med illervana hämta honom i morgon. Någon härifrån? Ringde nyss och erbjöd ett hem/akuthem då de bor en kort bilresa från mig

riakunai
0

Hur tar man bort denna tråd? Känns inge bra då jag råkat ut för personangrepp.

Rebellkatten
15

Har mailat lite med TS och som det ser ut just nu kommer vi hämta honom ikväll eller imorgon.

[dynamitella]
2

Skönt att höra :) Uppdatera gärna sen om det går bra.

becka89
1

Han är tydligen till salu igen då dom ångrat sig, hade gärna tagit honom men har lagt ut pengar på undersökningar så har inte råd att slänga ut 1500kr. Tycker bara att det är så synd att ta så mycket pengar när det är akut får en känsla av att hemmet kanske inte är det viktigaste då eller???

Rebellkatten
0

Ja, jag skrev till TS att vi kunde ta honom om det var akut, men ville inte ha några grejer med eftersom vi redan har allt en iller behöver och kunde tänka oss att ge 500 för bara illern eftersom det inte finns några papper på att han är vaccinerad eller så. 

Det var alltså eftersom jag vet att veterinärkostnaderna kommer gå på minst 1500 kr för hälsokoll, vaccinering och sånt. 

Till slut kunde hon tänka sig 1000 kr för bara illern. Men som sagt. Jag ville hellre ha ordentligt med råd om han skulle behöva mer vård eller eventuell medicin. 

Men TS ville ha tillbaka pengarna hon gett för honom och ville fortsätta leta efter ett annat hem

Och det är ju hennes djur så det är ju hon som bestämmer. ^_^

P4go
4

Usch då.. :/ Synd ibland att pengar är viktigare än djuret :/ Hoppas han hittar ett hem snart!

riakunai
1

Snälla kan någon berätta för mig hur man tar bort tråden?! Jag orkar inte med att folk sitter och dömer mig såhär. Ni har ingen aning om hur jag har det här hemma. Det ska komma folk och kolla på honom idag, så han kommer att få nytt hem. Och nej, han sitter inte konstant i bur som vissa får det att framstå. Han sitter i  hundburen på nätterna, inget annat. Platsen löste sig, men det visade sig att vi är allergiska. Så kan ni sluta kasta skit på mig och få det att framstå som om jag är djurplågare, och få bort den här tråden?

JossanH
0

#31 vi tar inte bort trådar hur som helst, men jag kan låsa den åt dig. Det är ju så att det alla har reagerat på är till största del saker du själv har skrivit. Som att du faktiskt har illern i bur under natten, och det är inte en okej lösning över en längre tid. Och det är många här som bara vill det bästa för illrarna. Hoppas nu att allt kommer gå bra och att han kommer till ett fint nytt hem! :) Lycka till med allt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer