Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 656 ggr
JossanH
0

när är det för mycket?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

som många redan vet så har min dexter små hudtumörer på kroppen. dessa har inte ställt till med mycket besvär mer än att han ibland kliar hål på dom..

Men det har blivit mycket värre.. Han kliar så stora hål att han ibland har torkat blod på en fläck som en enkrona och det händer kanske 1 gång i veckan/varannan vecka. ibland är det bra att per veckor ibland gör han det ett par gånger på en vecka..

Jag tvättar med sårtvätt men det blöder ändå ganska mycket och blir stora skorpor på huden av blodet.

Min veterinär tyckte inte att det fanns så mycket att göra mot klådan men har ni några tips?

När är det nog? När har det gått för långt för att han ska kunna må bra?
Jag tänker kämpa in i det sista för min gubbe (han är ändå bara 4) men jag vill inte att han ska lida på något vis så jag behöver alla tips jag kan få!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Robinsnel
0

oj, vad svårt.. Jag skulle väl säga att du nog märker när hans tillstånd blir så dåligt att han inte har livskvalitet längre..  Du känner honom bäst. Stackare…

Det är ju så med sår att de måste självläka. Svårt att sätta plåster/omläggning på en iller också, så han inte kan klia ;). Håll bara koll som du gör och se till så det inte blir infekterat. Undvik att tvätta o irritera för mkt. Vad är det för sårtvätt? Många ggr är tvål o vatten bästa sårtvätten, iaf när det gäller människor.

Nettan
0

Jag vet inte om potatismjöl kan hjälpa något. Jag tänker på att när småbarn får vattkoppor och kliar på dessa så kan man "dutta" potatismjöl på såren och då kliar de inte på samma sätt längre.

Det kan ju inte skada att prova.

JossanH
0

#1 jag vet inte.. har köpt nån sårtvätt på apoteket och veterinären tyckte jag skulle tvätta med det. jag gör bara det när det är "öppna sår" för är det torkat blod eller sårskorpor låter jag dom vara, det läker sig bäst själv..

Jag vet att han mår bra nu, men det gör ont i hela mig när det blöder och han bestämmer sig för att ändå fortsätta klia på det.. känns även som att dom små tumörerna blir väldigt svullna när han kliar… Min lille bebis!

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
0

Ska ge dig ett bra råd, ring min vet Torkel Falk i HBG på tele 042-202000 och få en tid för tele-rådgivning, Han är en av Sveriges bästa illerveterinärer (han har varit i USA för studier på illern och dess sjukdomar, han håller på eller har gjort utbildning av många av Köpenhamns blivande veterinärer på iller), så ge inte upp utan ring honom. Vet inte om han semester just nu förstås (ska själv till honom med 5 av mina i nästa månad för vacc och hälso tester), men du kan nog få en tid iallafall för ett snack med honom.

JossanH
0

#4 ja, det ska jag göra. Har tänkt göra det.. men allt är ju upp och ned här hemma för tillfället så det har inte blivit av.
ge upp på min gubbe gör jag inte så lätt!

Idag upptäckte jag att dexter hade kliat upp en stor skorpa igen så nu har han 2 som är kanske 0,5 cm i diameter.. Den senaste ser dock ganska otäck ut då inte allt blod kommit ut utan det har blivit som ett mörklila blåmärke runt det lilla såret. Det har blivit såhär en gång tidigare men det bleknade och blev fint efter ett par dagar igen… Usch mår så dåligt av alla sår… Hoppas dock att jag mår sämre av att se såren än vad dexter mår av att ha dom..

Sajtvärd på Iller.ifokus

emoflickan
0

Jossan jag tror du mår sämre att se såren än vad dexter mår av att ha dom. Dom dagarna han har varit hos mig har han levt loppan :) nej men ärligt, jag tror att han tycker att det är jobbigt att det kliar men vi får klura på nåt som gör att det kliar mindre, nåt medel måst det ju finnas som lindrar klåda..min lille dext..

Sarah
0

Som jag förstår det vill du ju ha något som gör att det inte kliar innan det blir sår så att han inte river sönder sig. På min häst har jag använt kylbalsam på bromsbett och liknande. Kanske är svårt om han slickar i sig bara. Annars kanske någon fet salva så att det inte torkar ut och kliar mer. Om det blir svullet och kliar brukar man ju även kunna använda alsolsprit.

Ceciliaolucifer
0

Hej Jossan,

Hemskt att höra hur det är med din fina Dexter :(

Har du hört talas om sprayplåster? Det är så enkelt som det låter. Det finns på en sprayflaska och lägger sig som en platt hinna ovanför såret. Fördelen är att inget smuts kommer in i såren och att huden ändå kan andas ordentligt.

Sprayplåster var väldigt populärt på 90talet men försvann i många år. Ett tag kom tillbaka som skavsårs sprayplåster. Men jag tror att apoteket säljer sprayplåster idag!

Lycka till med älsklingen…

JossanH
0

#8 tack!
ja, det gör ju ont, som du vet, när ens älskling blir dålig.. Jag ska höra mig för om det funkar att använda sådant i pälsen.. Har även fått tips om en väldigt mild receptfri salva som ev kan hjälpa till att minska klådan..
Börjar bli väldigt nojig också nu då han har verkat bli lite "tom" i blicken emellanåt och liksom försvinner bort lite.. är så rädd att det finns mycket under huden som vi inte ser.. Blir kontroll nu snart igen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Borde du inte kunna få en salva innehållandes antibiotika? el kortison?

Det finns annars lätt bedövande salvor på apoteket som vi människor kan använda på insektsbett och sår som gör ont. Fråga veterinären om sånt?

Jag vet att veterinärer inte förespråkar smärtlindring i alla lägen, men det kanske är värt att fråga sig runt bland olika veterinärer..?

JossanH
0

#10 jo, jag vet.. min veterinär tyckte inte att jag borde ge kortison då det ger försämrat emunförsvar.. men jag ska försöka få tag i torkel o prata med honom och höra vad han har att säga om saken..
Hoppas han låter bli såren nu ett tag iaf… ibland är det lugnt ett par veckor så plötsligt är han på alla på en gång..

Sajtvärd på Iller.ifokus