Lämplig transportbur?
Hej!
Nu skulle jag vilja höra era åsikter om den här buren innan jag börjar använda den!
Har köpt den på öppet köp så har möjlighet att lämna tillbaka den.
Är nämligen inte så kunnig i området då detta är min första iller och hans första riktiga transportbur.
Den är av märket OZAMI. 30 cm bred, 45 cm lång och 39 cm hög.
Ska så klart göra den lite mer ombonad sen. Tillexempel genom att sätta in en mjukare botten, en hörnlåda, hängmatta, vattenflaska och matskål och lite gosiga filtar.
Tycker ni detta är en lämplig bur för min iller då vi ska åka någon timme tåg eller bil?
Säg gärna vad ni tycker :)
Ser ut som en trygg och säker bur för bilfärden. Mina tankar är: Ett skynke att hänga på buren så att han får lugn och ro. Kanske tom ett skynke som tål vatten så allt slipper bli blött om ni är på resande fot och går mellan tåg/bussar tex. En större låda än en hörnlåda då hrörnlådorna oftast är för små för att de ska gilla att gå på dom och faktiskt få allt som kommer ur dom i lådan ;) Den kanske är onödigt tung då hela är i metall? Kör själv Atlas 30 eller Atlas 40 på resan då plast är lätt, vattentåligt och den gör att buren blir ett avskilt krypin. Tror även att Atlasburarna är ganska mycket djupare än buren på bilden.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#1 Tack JossanH för din respons :)
Tror faktiskt du har rätt i att han skulle trivas mycket bättre om man hängde något över.
Får fundera på hur jag ska göra, ska kolla efter en Atlasbur. För det är helt sant att den här buren väger en hel del.. kan nog bli jobbig att kånka på när man är på resande fot.
Jättebra tips, tack så mycket!
Bör även nämnas att när man ändå har en klump till iller och en toalåda med bottenströ så väger det en hel del så en lättare bur är att rekommendera :) och så blir det ju lätt fler illrar också ;) Men du kanske är som mig! Bara måste prova alla burar i världen haha! På 7 illrar allt som allt har jag sammanlagt haft 12 transportburar i olika storlekar, men nu har jag bara 7 kvar.. På 4 illrar ;P
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag skulle nog också rösta för en "vanlig" plastresebur, våra står framme hela tiden och illrarna älskar att sova i dem då det blir lite ombonat då de är täckta på tre av fyra sidor.
Sen kan jag ju tipsa om att hänga upp hängmattor med påsförslutare från ikea. Sjukt smidigt!
#5 bra tips!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 Har bestämt nu att jag ska lämna tillbaka denna buren så snart som möjligt. Plastburar verkar på alla sätt mycket smidigare!
Har googlat runt lite nu men har inte hittat så många sidor som säljer atlasburar, vart köpte du dina? Köper nog helst en helt ny.
Räcker en atlas 30 för en iller? Finns storlek 20 också, är den för liten isåfall?
Haha, jag hade gärna haft en till iller! Tyvärr jag tror inte att det kommer uppskattas här hemma då vi redan har lite problem med låd- och bitträning som det är med en :(
#5 Jag har märkt detta! Vi har en tillfällig tygbur än så länge som han älskar att sova i. De känner väl sig trygga därinne :)
Tack, vilket bra tips med påsförslutare, då behöver man ju inte borra i onödan :)
Alla mina Atlasburar har jag köpt på djuraffären. 30 är perfekt för en stor iller. 20 känns mer som att den funkar för en hona som är mindre.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tips.. Om det skulle hända en olycka är det inte bra med alldeles för stor bur… Illern ska ju inte kunna flyga runt och slå sig alldeles fördärvad.
#9 Tack för tipset, det har jag också hört.
Sen vill jag inte ha för stor transportbur heller eftersom jag vill kunna bära omkring på den när jag reser utan att det ska bli för jobbigt när man har annan packning också.
Så det får nog bli en Atlas 20! :)
Man kan ju också sätta fast toalådan för att inte den ska flyga runt i buren med illrarna om något skulle hända!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#11 Japp, hade tänkt sätta fast en med buntband, men vet inte om det blir svårt nu när jag ska ha en Atlas, eller ska man helt enkelt ta och borra hål i buren? Känns lite synd nästan.. hur har du satt fast dina? :)
Jag har borrat 2 hål i bakkant på buren och satt fast lådan i.
Sajtvärd på Iller.ifokus