Be my guest!
Nu har FetUdy och jag pratat lite. Vi har konstaterat att ofta när vi skriver något i en tråd så spårar den ur bara för att vi inte tycker som alla andra. Därför startar vi nu en ny tråd där ni kan ställa alla frågor ni vill och ifrågasätta oss så mycket ni vill. Denna tråd kan i princip inte spåra ur.
Är detta godkänt av sajtvärden och medarbetarna?

Var det inte lika roligt när man fick?
Det är väl klart att man ifrågasätter hur andra tänker när man själv tycker annorlunda. Ni ifrågasätter ju hur andra tänker som ratar farmarna. Därav blir det diskussioner och debatter.
Dessutom handlar det inte om er personligen utan om de djur som lever i små burar, som många av oss anser är fel och inte vill stödja.
Så i mitt tycke är detta en ganska egocentrisk/barnslig tråd eftersom ni tycks anse att folk ifrågasätter er och inte era åsikter.
Sara
#2 Nejdå, vi vill bara inte ha urspårade trådar jämt. Känns inget roligt att svara vettigt och sen hakar någon upp sig på en mening tolkar den helt åt skogen och sen spårar tråden ur och antingen låses eller så är någon Medarbetare tvungen att lägga sig i och säga åt alla att hålla sig till saken.
Och. Det är enbart våra åsikter (som jag upplever avviker från gemene mans och) de ifrågasätts absolut hårdast just nu. Inte enbart i frågan om burar.

Men ni hittar ju på våra åsikter, sen kritiserar ni dom. Då lutar det ju lite åt personlig kritisering.

#3, jag kan förstå hur du resonerar och jag håller med dig i mycket. Samtidigt håller jag med Sara och funderar på om ni verkligen kommer få de reaktioner ni är ute efter eller kommer det bara handla om er personligen nu?
Jag förstår syftet med tråden, men tror också att syftet kommer gå många förbi.
Personligen anser jag att många här inne borde läsa svenska en gång till och koncentrera sig riktigt ordentligt på delen som handlar om ordförståelse och meningsuppbyggnad, men det är bara min personliga reflektion och orsaken till varför jag inte längre deltar.
Att jag svarar nu har enbart med personen ifråga att göra. Jag känner dig inte men du kan svara vettigt. Det anser jag är värt att lägga ned tid på. :)

#3, var det sista i ditt inlägg riktat som ett svar till mig?
Vill isåfall bara påpeka att det var endast ett exempel på vad som skulle kunna diskuteras, inte vad som ska diskuteras.
#6 Nej det var till Sara. Min tiltdator vägrade få med det i första vändan.
#5 Ja, klart jag också förstår Saras syn på det hela. MEN. Här ger vi alla en öppen chans att kritisera de av våra åsikter som inte har med tråden ifråga att göra. För oss är det extremt otrevligt att inte kunna svara i en tråd bara för att den alltid spårar ur efter det.
Om vi får de reaktioner vi är ute efter eller inte är ju helt upp till de som alltid spårar ur trådarna efter att vi svarat. Väljer de att (fortsätta) gå på oss personligen så får det stå för dem, vi har redan berättat vad denna tråd gäller.
Och vad gällande din reflektion om läsförståelse… Skulle alla göra det skulle nog vi inte ha det här problemet och definitivt inte den här tråden.

Tycker mer att det är pinsamt än roligt…
jag förstår inte riktigt syftet med den här tråden. Ena sekunder tycker ni att illrar är för dyra, sen är priset ok. andra stunden tycker ni att burar å farmare är helt ok, och andra sekunden är det det inte. Kan ni inte ha en åsikt och hålla fast vid den?
#8 Skitkul
Och med tanke på vilka (starka) reaktioner vi får så verkar det vara extremt välbehövligt.
#9 Utveckla gärna din kommentar.
Och till er som tycker vi är pinsamma/barnsliga/whatever bara det är negativt. FetUdy och jag har visst insett något som gått de flesta här förbi. Jag vet att vi är flera som sett det, dock förstår jag att de inte orkar/vill/vågar göra som oss.

Menade mest bara att om folk undrar nåt som är direkt till er två kan dom väl skriva ett pm lr gästboksinlägg? förstår inte riktigt meningen med en tråd.. såå många frågor har ni ju inte fått…var bara det..
Sen är det inte frågan om att "göra som er", eller hur du nu menar..? Folk gör som folk själva vill..
#10 Jag svarar för mig nu.
Pris: Jag tycker uppfödarna får ta precis vilket pris de vill, men jag tycker inte att en iller idag är värd 3000kronor.
Burar: Jag tycker burar är helt okej förutsatt att de är tillräckligt stor och illern har någon typ av aktivering i den plus social stimulans. Med andra ord tycks farmarna inte klara de kravena eftersom de (enligt "alla"!) för det första har för små burar. Däremot, måste jag välja mellan en hemmauppfödare och en farmare skulle jag (om burarna var okej) ta farmaren eftersom jag inte ger mycket för de flesta hemmauppfödare i dagens läge.
Syfte med tråden: läs inlägg #0, #3 och #7
Och detta är samma sak som jag sagt om och om och om igen.

#13 en liten nyfiken fråga då.. Vad är det som du inte ger hemmauppfödarna mycket för? För vad jag inte ger dom mycket för är aveln.. Är det samma för dig, eller någon annan orsak? Och om det är av liknande orsak.. Alltså när det gäller aveln, Så avlar väl inte farmarna särskilt "bra" de heller?
#12 Ja, man tycker ju det. Jag har flera gånger erbjudit pm men då är ingen intresserad. De föredrar att spåra ur trådarna.
Nej, sådär extremt jättemycket frågor har vi inte fått. Däremot samma om och om igen. I trådar där de absolut inte hör hemma. Nu är de välkomma här istället.
Gör som oss ja. Tycka annorlunda. Högt. Det är inte alla som vågar eller orkar göra det på det här forumet längre. Och vi har fått tillräckligt mycket positiv respons (ja, shit, tro det eller ej men det har vi!) för att veta att det finns flera som är glada att någon faktiskt vågar komma med en avvikande åsikt. Så ja, problemet finns.
Sen kanske man kan tycka att en tråd om saken är lätt överdrivet. Visst, med det bjuder jag på.

#15 okej.. I see.. Men då undrar jag vilka typer av åsikter är det vi pratar om här? Är det åsikter gällande illrar eller själva forumet som folk är glada över att du/ni nu har sagt högt?
#14 Det är helt sant. En stor del av orsaken är aveln. Däremot har jag ingen aning om hur farmarna avlar, jag antar att det är lika illa där.
Men största orsaken är trots allt att jag känner att mina åsikter inte går hem hos de flesta hemmauppfödarna. Och en uppfödare som inte tolererar andra åsikter hos sina köpare är ingen uppfödare för mig. Och med det säger jag inte att de inte skulle vara perfekta uppfödare för någon annan. Men.. remember, detta är vår egotråd.
#16 Angående illrar på vilket sätt? Annars är väl svaret allt! Bara det faktum att vi vågar tycka annorlunda verkar uppskattas.

alltså åsikter gällande någonting som har med iller att göra, eller mer själva forumet, vilka som skriver, vilka som är Sajtvärd och Medarbetare och så vidare… det är två olika sorts åsikter i mina ögon om du förstår?
jag anser att olika åsikter gällande illrar och deras liv ska tas upp här i trådar av alla dess slag..sen om det blir mer liv i vissa än andra är ju för att folk brinner för vad de känner, och då kan de vara svårt att förstå andra…så är det överallt i livet och det kan man inte göra något åt..
men trådar eller åsikter gällande själva forumets uppbyggnad och funktion osv. tycker jag ska tas direkt med Sajtvärd eller Medarbetare.. eller helt enkelt hitta ett forum vars uppbyggnad, regler och bestämmelser passar mer ens egna.
#18 Ja, jag tror jag förstår vad du menar. Men svaret blir nog det samma.
Jag tycker att åsikter angående det tråden handlar om ska tas upp i tråden. Som det är nu bli vi ifrågasatta för åsikter som inte har något med tråden att göra (ibland har de inte ens nåt med oss att göra heller). Och det kan man ta här i så fall.
Vad mig anbelangar får det bli hur mycket liv som helst i trådarna. Men det känns otroligt dumt att de ska spåra ur så fort vi säger nåt.
Det sista håller jag inte med om. Jag tycker man kan få ta upp det var man vill. Att prata direkt med sajtvärden kan väl vara att föredra, men mig kvittar det. Sen finns det ju inte sådär otroligt många forum att välja mellan heller.

#7,
Nu tror inte jag att en ökad läsförståelse eller ordförståelse kommer minska behovet av diskussioner.
Däremot ökar chansen för att båda parter skall känna sig respekterade och på så sätt minska risken för "urspårade trådar". Eller för personliga påhopp för den delen.

Den här tråden har jag inget att säga om. Den får vara så länge ni alla finner glädje i den. Men personliga påhopp är fortfarande förbjudet. Jag vet att ingen gjort något sådant här, jag bara är ute i förebyggande syfte. Håll tråden trevlig så kan ni diskutera bäst ni vill. :-)
Mvh ÅsaF sajtvärd
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
# 17 Vilka av dina åsikter är det som inte går hem hos hemmauppfödarna?
Sara
Det snackas om att folk inte vågar vara annorlunda. Tänk om folk faktiskt har dom åsikter dom har och står för det? Bara för att det inte passar in i just din värld så verkar det inte vara värt något? Är det så, att alla som tycker annat än du är enbart för att inte våga vara annorlunda? Snacka om inskränkt.
Detta är barnsligt och fånigt. Att säga att ni fått privata mail som stödjer er, sånt är bara ointressant. Själv är jag ny här och vågar definitivt stå för det jag tycker.
Och jag tycker att har man en åsikt så framför man den på ett artigt och bra sätt, och man kan ta att folk tycker annorlunda. Inte hittar på trådar som enbart är till för ens ego…
Hoppas jag inte gjorde några personliga påhopp nu. Annars får moderatorer säga till.
Tycker dessutom att det verkar som att ni två enbart är ute efter bråk. Troll kallas det för. Jag kollade in era profiler och ni verkar båda vara rätt nöjda med att ni bråkar med folk.
jahaa I get it…FetUdy är LinLins pojkvän det är därför de tycker exakt samma saker och har riktat in sig på att bråka med hela detta community. Ja har man inte bättre för sig så. Lol…

#25 haha…roligt skrivit :P:P haha
Egentligen ganska barnsligt att vuxna människor håller på så här… Lite mer moget borde det ju vara :P Eller det är väl iaf vad jag förväntar mig att vuxna människor! Fast iofs så utvecklas ju alla olika snabbt ;)

haha, seriöst, den här tråden är ju något flippad ;) vrf starta en sån här tråd ?? :S
alla tycker olika, varför inte bara acceptera det ist för att starta en tråd så det blir livade diskussioner å kan sluta i bråk ?? oerhört omoget måste jag säga :D
jag tycker det är fel att ha illrar i bur, dom mår inte bra av det, dom mår mkt bättre av att vara lösa i lägenheten/huset hela tiden, men att dom ska må bättre ute i det fria klassar jag som totalt fel !! tamillrar är en helt annan sort en Vildillern som lever ute i det fria, tamillern är framavlad att leva med oss människor vilket inte Vildillern är, det är knappt så att tamillern skulle klara sig om den blev släppt i det fria :S
#23 Ja, jag hoppas verkligen folk har de åsikter de har och står för dem.
Nej, folk får tycka precis som de vill bara de ger sjutton i att spåra ur alla trådar vi svarar i.
Nej, de som tycker annorlunda tycker säkert annorlunda. Det är många av de som tiger som har en annan åsikt och därför inte vågar säga den högt.
Det är trevligt att du vågar stå för det du tycker, det är inte alla som kan det här.
Jag kan ta att folk tycker annorlunda, däremot kan jag inte ta att i princip alla trådar vi svarar i spårar ur. Och japp, denna tråd är en egotråd, bra för dig att du förstår det.
#24 Ja, vi är rätt glada att vi kan ställa till lite oreda på detta forum men att kalla oss för troll tycker jag du ska passa dig för. Kommer man med anklagelser så bör man ha nåt att grunda dem på. Du kan inte grunda den anklagelsen på det faktum att det enda vi gjort är att uttrycka våra åsikter. Du menar med andra ord att tycker man inte som de flesta andra så är man ett "troll"?
#25 Så du och din sambo tycker alltid likadant? Det är ju nästan lite tragiskt. Men ja, FetUdy och jag känner varandra. Sen när är det nåt fel med det?
#27 Läs inlägg #0, #3 och #7 innan du uttalar dig. Ja, syftet med tråden var att alla omogna människor, som spårar ur trådar när vi svarar, skulle ha ett ställe att skriva på.
#28 Flippad, ja kanske, men du svarade i den, right?
Läs inlägg #0, #3 och #7 så står syftet där.
FetUdy och jag accepterar andras åsikter, varför har vi så svårt att få acceptans för våra?
#29 var i mitt inlägg står det att jag och min sambo alltid tycker likadant? och var skrev jag att det är fel att ni känner varandra?

#30 "FetUdy är LinLins pojkvän det är därför de tycker exakt samma saker. "
Nä men någonstans måste du ju fått att vi tycker samma sak ifrån och det borde ju var egen erfarenhet eller? eftersom jag och linlin inte tycker samma sak jämt, om du nu engagerat dig så mycket i att läsa trådarna som vi varit med i.

#29 Varför är det roligt att ställa till oreda på ett forum? Det är ju faktiskt det som "troll" gör. Eller hur?

#32 Så som jag ser det blir det oreda för att folk blir helt tokiga för att vi har andra åsikter och värderingar. Kanske dags att alla ransakar sig själv lite o tänker efter innan man skriver nått.
#31 du kanske inte borde anta så mycket? 

Ja, det verkar vara mycket antaganden och lite tänkande över lag där faktiskt.

#34 Duktig flicka, ser att du har lärta av den bästa =P
Men o andra sidan kastar du rätt mycket sten i glashus när du säger det.

#35 En till som inte var så rädd om sitt glashus ser jag ;)
#36 den bästa? HAHA. Jag sitter inte i nåt glashus så jag känner mig fri att kasta sten, men tack för omtanken.

#38 Så du menar att allt du säger baserar sig på orubbliga fakta. Skulle inte tro det du.
Du sitter väldigt mycket i glashus, det göra nog alla mer eller mindre.
#29 Jaha, så du blir upprörd bara för att jag tycker det är barnsligt?! Har redan läst de flesta inlägg, iaf alla i början och jag har ju ändå rätt att tycka vad jag vill! Eller hur? Oavsett syftet med denna tråd så tycker jag att det är lika barnsligt iaf.. En vuxen och mogen människa brukar inte vara så töntig.. Vet att ni tycker olika jämfört med andra, men jag bryr mig faktiskt inte ett skit om vad ni tycker och de som ens orkar käfta emot er gör det riktigt bra, för jag skulle inte det. Det är bara onödigt och forumet får en trist känsla och ingen trivs när det är bråk. Som sagt - väldigt onödigt. Bara barnsligt att hålla på att tjaffsa om åsikter… Finns ju bättre saker att göra än så :D Äh, jag bryr mig inte, tycker bara att det är extremt barnsligt. Brukar oftast bara läsa, speciellt om trådar spårar ur, vilket de oftast gör nu för tiden.
#30 Man brukar ju prata av egen erfarenhet och du antog att han är min pojkvän bara för att vi har (vissa) åsikter som överenstämmer. Vi kan ju säga som så, jag och min pojkvän tycker inte likadant spciellt ofta så var det problemet löst.
Jag ser inte var jag skulle skrivit att du tycker att det är fel att vi känner varandra. Men eftersom du drog upp det så undrade jag bara om det var fel på något sätt.
#32 Oreda blir det när folk spårar ur trådar vi svarat i bara för att vi.. ja, vaddå? Svarat. Och jag tycker verkligen det är bra att vi svarar eftersom folk uppenbarligen blir så otroligt provocerade av att vi inte håller med hela tiden.
#32#24 Taget från Åsas artikel om troll: "En person med åsikter som skiljer sig från andras, upplevs lätt av andra debattörer för att ha provokation som sitt syfte (dvs att därmed vara ett troll), trots att det egentligen alls ligger till på det sättet."

Grejen är ju att ert huvudmål verkar vara att ställa till bråk. Annars hade ni väl överhuvudtaget inte startat en sån här tråd. Finns väl inget annat djurforum som det finns en tråd som en medlem startat som heter "kasta skit på oss för vi kan ta det"
Som sagt, leker ni troll på andra forum också eller är det bara vi iller-ägare som är så lyckliga och priviligerade?

#42 Det är inte vi som spårar ur trådarna så det är väl inte vi som borde räknas som troll utan ni som blir så ilskna på folk med andra åsikter att ni måste hoppa på dom om småsaker och därmed förstöra alla trådar.

småsaker?

precis.

Om du tycker det är "småsaker" att illrar är instängda i bur i hela sitt liv då är du en ganska otrevlig människa.
#41 du skrev såhär: #25 Så du och din sambo tycker alltid likadant? Det är ju nästan lite tragiskt. Men ja, FetUdy och jag känner varandra. Sen när är det nåt fel med det?
Då frågade jag var jag skrivit att jag tycker det är nåt fel med att ni känner varandra och nu säger du att du inte vet var du skrivit att jag skulle tycka det är fel att ni känner varandra och här är mitt svar, du frågade om jag tyckte det och jag svarade o frågade var du fått det ifrån, att jag tycker det är så, så nu vet du det.
#42 ni tycker att vi spårar ur trådarna och vi tycker att ni spårar ur dem. Ingen av oss kommer troligen ändra åsikter så den diskussionen är meningslös, enligt mig.
#40 Du får tycka vad du vill. Jag kommer alltid respektera din åsikt. Men jag kräver även samma sak i gengäld.
Du svarar i tråden, right? Om du inte bryr dig… varför bemödar du dig om att svara? Vi har inte tvingat någon.
Får forumet en trist känsla för att vi tycker annorlunda eller för att många andra hela tiden tjafsar med oss? Jag trodde ju för det första, att man fick tycka vad man ville på att forum. Det säger alla jämt. Men det tycks visst inte gälla oss. För då är vi omogna och barnsliga.
#42 "En person med åsikter som skiljer sig från andras, upplevs lätt av andra debattörer för att ha provokation som sitt syfte (dvs att därmed vara ett troll), trots att det egentligen alls ligger till på det sättet."
Sen vet jag inte riktigt vilken tråd du syftar på. Denna heter "be my guest". Finns det fler liknande trådar på detta forum av medlemmar som tröttnat?

Sa jag att jag tyckte det var småsaker? Nej det var du som var tvungen att hitta på något så du kunde fortsätta att käfta med oss i den här tråden. Läs och tänk efter innan du svarar.
#46 Det där var ett riktigt lågt inlägg. Försök hålla dig till diskussionen och inte anklaga någon av oss för att vara otrevliga bara för att vi inte har samma åsikt som du. Kallar vi dig otrevlig?
#47 Jag börjar alltid med att svara sakligt i alla trådar. Sen brukar det gå och skogen. Sen är jag ju dum som hakar på. Inte nu längre dock, nu har vi ju denna tråd.
"Då frågade jag var jag skrivit att jag tycker det är nåt fel med att ni känner varandra och nu säger du att du inte vet var du skrivit att jag skulle tycka det är fel att ni känner varandra och här är mitt svar, du frågade om jag tyckte det och jag svarade o frågade var du fått det ifrån, att jag tycker det är så, så nu vet du det."
Det där förstår jag inte. Om du kan skriva om det så ska jag svara.

I inlägg 43 skriver du klart och tydligt småsaker. Jag behöver inte hitta på någonting som du skriver själv!!
Det här skulle vara en tråd (se #0) där man kunde fråga vad man ville men är det meningen att man inte ska få svar på sina frågor?
Åter igen:
# 17 Vilka av dina åsikter är det som inte går hem hos hemmauppfödarna?
Sara
ne men detta börjar ju bli löjligt.. denna tråden tillför inte iller.ifokus något possitivt alls och denna diskussionen va den nu igentligen handlar om?! kommer inte leda nånvart alls.. så jag stänger den här tråden nu..
Mvh. Malin Medarbetare!