Iller iFokus

Iller

Etiketterillern-i-mediaillern-i-litteratur
Läst 2627 ggr
regskylt
0

"Mink i toaletten"

Läste precis på Expressen.se att någon hittade en levande "mink" i sin toalett. Bild på djuret fanns och det syns klart och tydligt att det är en iller. Mörkt viltfärgad, ingen mask vad jag såg. Illern är avlivad tyvärr.. Sitter på mobilen och kan tyvärr inte lägga in någon länk, någon får gärna göra det. Blir så trött på hur djurskyddsfolk inte ens ser skillnad på mink och iller!

Blueshift
0

Man borde faktiskt ta kontakt med någon ansvarig, eller expressen, och påpeka att detta var en iller! Det är skandalöst att folk med så kallad "expertis" aldrig kan skilja på mink och iller. En vild iller hade kunnat släppas ut igen, och tänk om en tam iller som tagit sig ner i toan dyker upp hos någon som sen avlivar den av enda anledningen att de tror att det är en mink.

Clementinbarn
0

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Grodan
0

men nääääääääääää… är den avlivad… suck

var det en vildiller?

Hur vanligt är det att vilda illrar kommer in till människor? Och vilka är det i så fall? Vuxna, valpar, sjuka, moderlösa?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Blueshift
6

Den här illern har en okarakteristisk öronform för en vildiller (vanlig öronform på blackself mm), men därmed inte sagt ett det är omöjligt att den var vild. Vilda illrar hamnar inte sällan nära inpå människor. Man borde ha tagit upp djuret ur toaletten och gett det en chans att lugna sig så man kunde studera beteendet. Var den vild så är det av bilden att döma ett ungdjur i en ålder där den utan problem klarar sig själv i naturen, och borde då ha släppts ut.

regskylt
1

Jag mailade artikelskrivaren och påpekade att det var en iller. Men tyvärr är stackaren avlivad som det stod :(

Grodan
0

#4 Spännande. Har du några bilder på de olika öronformerna?

#5 Ja, skitfackingsynd… Hur kan man ha så jäkla bråttom att avliva djur?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Blueshift
0

#5 Jättebra!

Norrskenets
1

Även jag var tvungen att skriva in till dom. Så otroligt tragiskt att det ska vara så akut att avliva?!?

Som om dom tänker: "Vi avlivar direkt så kan vi fundera sedan vad det egentligen var och varför den betedde sig ilsket"

Jag hade också uppfattats ilsket om jag satt inträngd och något stort som kan vara farligt försöker närma sig. Usch, blir så upprörd och arg!

JossanH
5

Mailade också och har fått svar om att Minken inte gjordes rättvis på bilden men att både jägare och en minkfarmare var helt säker på att det var en mink.. Jag skickade med lite googlade bilder för att visa skillnaden och att det inte fanns några tvivel om det är en Iller. Får se om jag får svar.. J***a inkompetenta människor som inte ser skillnad!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
1

#9 Man tror knappt att det är sant… Det är som att inte kunna skilja på en häst och en åsna, för så olika är ju faktiskt de här två djurslagen. Det är förståeligt för den som inte har erfarenhet, men det här ska ju föreställa kunnigt folk.

JossanH
1

#10 ja, jag vet! Helt galet att de inte ser skillnad.. Och nu är jag rädd att de aldrig kommer erkänna sitt misstag även om de blir medvetna om det. Vem vill ha gjort det fatala misstaget och gått ut med det i en tidning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
1

#11 Hoppas det ändå når fram till den/de som artbestämde "minken", så kanske de får sig en tankeställare i alla fall.