Nytt foder från orijen
Vad säger ni här inne om detta? Det är visserligen ett hundfoder, men då det är mycket baserat på kyckling kanske taurinhalten ändå är tillräcklig? Var förbi djuraffären idag och fick prov på detta av en säljare. Han sa visserligen att det kommer ett motsvarande för katter ganska snart. Ser nu att Taurin inte överhuvudtaget är upptaget i innehållsförteckningen.
Orijen kattfoder har funnits i flera år men har tydligen bytt ägare ganska nyligen. Du bör inte ge hundfoder då det både saknar taurin och inte har samma sammansättning som för katt. Jag ger mina orijen kattfoder och är mycket nöjd med det :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jo, jag vet att orijen har kattfoder, och att många här inne ger det (jag har dock aldrig hittat det någonstans här i stan)men enligt säljaren var detta gjort på ett nytt sätt, genom att man använder alla delar av djuret, och det inte längre innehåller något som varit med innan, kan det ha varit potatisfibrer..? Det var det jag menade med att det skulle komma motsvarande för katt (köttinnehållet, 80% skulle också vara högre än vad det varit innan?).
Nu är jag kanske ute och seglar, men innehåller inte kyckling i sig ganska mycket taurin, och ett foder som innehåller det i huvudsak borde också göra det? Tänker på att om man barfar tillsätter man ju ingen extra taurin själv, utan det måste komma från köttet.
#2 olika delar av djuret innehåller olika mycket taurin, hjärta tex är något man ger just för det höga taurininnehållet. Men, det måste vara rätt balanserat och en viktig del är att taurin försvinner ur fryst kött. Efter ett par månader finns det i stort sett inget taurin kvar i ett kycklinghjärta. Jag tror aldrig att du kan lita på att taurinhalten i ett torrfoder håller en viss mängd om det inte är tillsatt. Hur mycket av det naturliga taurinet som försvinner i prosessen vet jag inte heller. Jag skulle aldrig chansa och ge detta foder till Iller.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack för bra svar. Det hade jag väl egentligen inte tänkt heller, utan om de ändå ska ta in märket, vänta och kolla hur kattfodret kommer att se ut. Men Mara kommer att få det som godis, samma till hunden (som barfas för övrigt). Dock är jag så nyfiken så var tvungen att kolla hur det kunde tänkas funka. :)
Jag ska fortsätta med det "nya" orijen som för övrigt är ekologiskt!! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus