Iller iFokus

Iller

Etiketter: säljesköpesomplaceras
Läst 795 ggr
Mr_twisted
0

Ett test angående farmar illrar

Låt oss nu hitta på att det finns iller valpar från en Farmare och bor ute i ett utrymme i burar och som är hanterade 2 timmar om dagen i en lekhage på en gräsmatta och dom kostar 500 kr dom är inte vacc eller chippade och så finns det lika söta och underbara valpar hos en hemmauppfödare som hanterar dom i sitt kök där dom springer lösa och dom hanteras så mycket uppfödaren kan…säg 4-5 timmar om dagen och dom är inte vacc eller chippade och dom kostar 2500 !! vilket skulle ni köpa ??

ferretgirl
0

Jag hade absolut valt ex.2 dom som kom från ett hem och kostar 2500:- oavsett om det hade ingått vaccinering, vet.bes. och chipning eller ej. Detta för att dessa valpar är så mycket mera hanterade än från ex 1. Det är såååå viktigt att man hanterar sina valpar ofta och så länge man kan/dag, inte bara ett par min/kull/dag. Valpar "glömmer" lätt och man får upprepa många gånger på en dag vad som gäller, vet inte hur många gånger man säger NEJ och FY när valparna försöker bita i både händer och tår. Och har man då bara ynka 2 timmar att lägga på alla sina valpar, då måste väl sunda förnuftet säga att dom valparn i jämnförelse med dom hemuppväxta inte får den tiden som behövs för att få en bitfri och snäll valp. Jag själv sätter mig in i hagen från det att valparn börjar se och höra, dvs från ca 4 veckors ålder, när dom har lärt sig gå stadigare (runt 6-7 veckor) så släpps dom ut på ca 10-12m2 (för att tränas i var lådan står, dvs att bli rumsrena, min valpar är 99-100% lådtorra när dom lämnar mig) och då sitter jag på golvet med dom i kanske 1 - !½ timme åt gången vid minst 4 tillfällen/dag.

Faxlin
0

Jag backar från farmaren på grund av burarna. Tyvärr jag vill inte stödja det. Vill inte att de lever i burar. Burarna är illa. Annars tycker jag att om man bortser från burarna så låter det underbart med utomhus hagarna och det låter bra mycket bättre än hemuppfödarens.
Men ärligt, jag köpte inte någon av de valparna. Jag väntade tills jag hittade en som inte har dem i bur, någon som vacinerar, besiktar och vaccinerar och som har sina ute med.
Så jag vill ha allt eller inget. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

emoflickan
0

som det ser ut nu så finns det bara en möjligtvis två uppfödare i sverige jag skulle köpa iller av. hittar jag en iller hos en farmare som verkar bra, med temperament och så vidare så kan jag tänka mig att köpa den. priset har ingen som helst betydelse för oss så det är ju liksom en struntsak. jag har en iller som är från en hemmauppfödare som är ett otroligt bitmonster och hugger allt och alla! (har en till därifrån som är jättesnäll) vad jag vill säga att är det inte är en GARANTI att illern är underbar bara för att det är en hemmauppfödare som fött upp den!

LinLin
0

Hur stora är burarna? Är de okej väljer jag farmaren. Är det inte okej väljer jag att inte köpa en valp överhuvudtaget.

League
0

Jag tycker att man kan se till vad man ska ha dem till.

Jakt? Då skulle jag ta ex. nr 1

Sällskap? Jag skulle åkt och kollat på valparna i båda fallen, kolla upp hur hanterade farmarvaplarna är. För i viklet fall som hellst skulle jag vaccinera och kolla upp  den ändå, och då blir slutsumman den samma.

Sen är frågan? HUR SER BURARNA UT? Har de "farmar" burar eller håller dem den i typ hundgårdar med inne/ute delar håller de måttkraven? Vilket foder m.m?

Faxlin
0

#5: Exakt, många frågetecken som man inte fått svar på. Hemmauppfödaren kanske föder upp dem på whiskas så då var inte det bättre heller. Jag hade i alla fall inte valt någon. Jag hade väntat.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sara
0

Hemmauppfödaren!!

Jag väljer bort farmaren pga burarna.

Sara

NoraDede
0

jag väljer den uppfödaren som bemöter mig trevligast och som jag fattar tycke för och sen köper jag den valp som jag tycker verkar bra i mina ögon med temprament med mera

Mr_twisted
0

Oki…

Fråga 1….burarna är 120 cm långa 60 cm djupa och60 cm höga…. (tagena mått från han jag köpte valparna av, mätte när han inte va där inne :P) dom var dessutom staplade(byggda) 4 på höjd….hönsgaller utåt och täckta sidor…

Ute hagarna la han dom i när han gjorde rent burarna…som inte hade lådor utan bara halm i botten… när han hanterade så bara hon dom ut och in…. så hantera ?? näää skulle inte tro det…

iI fall 1(farmaren): royal canin unghundsfoder

I fall 2 ( hemma uppfödaren): Royal canin Kitten

Fler frågor ??

Denna kommentar har tagits bort.
Mr_twisted
0

Va tyst det blev…..HeHeHe

MissFerret
0

#9 Hade han fortfarande valparna i burspån ?

Mr_twisted
0

Nope halm….

MissFerret
0

#14 Då har han ju gjort någonting för att förbättra sig iaf *hmm*

Mr_twisted
0

Jo och säljer valpar som en glassförsäljare säljer billig glass en varm sommar dag *ASG* Köpt e köpt och kommer inte tebaxz… RHG(Runt Hörnet Garanti)

Marina
0

#4 då säger du att det INTE är okej att man tjänar pengar på att sälja illervalpar? oavsett hur bra hemmauppfödaren hanterar sina valpar så köper du hellre hos farmare om burarna är ok eftersom att ingenting ingår?

Sara
0

Hur stor ska en bur vara om den är ok för en iller att leva hela sitt liv i?

Sara

sarae
0
FetUdy
0

#17 Varför ska man betala 2500:- för en produkt som man kan få för 500:- ?

Klart det är okey att dom tjänar pengar men jag skulle inte pröjsa 2000 spänn mer för en likvärdig produkt bara för att den har bott i ett hus istället för en helt okey stor bur.

Sen får väl du göra som du vill, det är ju dina pengar =P

LinLin
0

#17 Eh… va?? Det är väl klart de får tjäna pengar på att föda upp illrar. Skulle vara väldigt intressant att få veta var i mitt inlägg det står att det inte är det. Och som svar på dina andra fråga; det finns väldigt få hemmauppfödare (som jag känner till) som hanterar sina valpar på ett sånt sätt att det är värt 2000 spänn extra.

Kan jag få exakt samma produkt för 500kronor som 2500kronor så är jag inte så dum att jag betalar det högre priset heller.

Sara
0

För mig är det faktiskt inte hur valparna bor under sina första 8 veckor som får mig att välja bort farmarna, utan det är hur avelsdjuren lever som får mig att protestera!

Det är så mkt snack om valparna men hur är det med illerhonorna och hanarna som får leva hela sina liv i dessa burar?

Är de bara produkter som inte har någon betydelse eftersom ni kan köpa billigare valpar?

Sara

Sara
0

Ni som tycker en bur kan vara ok:

Hur stor är en ok bur för en iller att leva 23 timmar om dygnet, i hela sitt liv?

Sara

Marina
0

"Produkt"?? Låter ju fint.. grejen är ju att det blir inte samma "produkt" om en farmare lägger 2 timmar om dan (vilket troligen inte många gör) jämtemot en hemmuppfödare som har illrarna inne och kan vara med dem väldigt många timmar på dygnet. Menar ni att ala illrar är lika var de än kommer ifrån?

#21 jag tolkade det så då du sa att du skulle köpa hos en farmare om burarna är okej, annars skulle du inte köpa den alls. Då måste du väl mena att du tycker det är samma iller i vilket fall och bara onödigt att lägga exktra pengar?

#20 det jag skrev här ovan till 21 säger ju du rakt ut iaf. Du kan lika gärna köpa en iller hos en farmare för det är ändå samma iller…eller produkt i dina ögon…vilket sätt o se på ett liv säger jag bara.

Måste fråga hur en bur ser ut som ni tycker är okej hos en farmare?

JossanH
0

#22 precis vad jag med tänker på. valparna bor ju ändå bara där så kort tid under sitt liv- visst är det viktiga veckor- men som sagt, avelsdjuren bor där hela sitt liv!

Sajtvärd på Iller.ifokus

FetUdy
0

#24 Valpen säljs och är således en produkt ända tills jag köpt den.

5kvm säger väl lagen?

För övrigt är det väl dags att sluta spekulera. Saker du tror är inte sanning.

UlrikaD
0

Alltså fy f-n säger jag bara. Jag fattar inte er som kan sitta och försvara farmarna och döma djur att leva hela sitt liv i bur. Men å andra sidan kallar ni ju illern för en produkt så egentligen borde man ju inte bli förvånad. Skulle ni själva vilja tillbringa hela ert liv i ett fängelse, en isoleringscell där någon pratade med er en halvtimme om dagen, utan chans till benådning? Och ni vet att ni ska sitta där hela livet tills ni dör. Lägg sen till att ni ska föröka er varje år också. Det är det enda som gör att ni fortfarande finns i livet. En avelsiller som inte ger avkommor, vad händer med den tror ni? Fast det kanske är ett bättre öde….egentligen.

LinLin
0

#24 Ja. Och då säger du ju själv att jag inte sagt nåt om att det inte skulle vara okej att tjäna pengar.

Nej, alla illrar är olika oavsett varifrån de kommer.

Ja, jag anser att uppfödaren säljer en produkt.

Något mer som är oklart?

Sara
0

# 26 Har du sett en farmare ha sina illrar i en 5 kvm stor bur?

Sara

Malin-A
0

tagit bort inlägg #28 o #30 dubbelt…

FetUdy
0

# 31 Jag tycker det är en okey storlek sa jag, jag sa inte att alla farmare har det. Läs, sen skriv.

Sara
0

# 33 Jag ställde en enkel fråga, då jag aldrig har sett eller hört talas om någon farmare som har sina illrar i 5 kvm stora burar.

Så har du det?

Eller har nån annan här det?

Sara

FetUdy
0

#34 Det är väl inte relevant i sig, men nej det har jag inte gjort. Det ända jag sa är att jag tycker det är okey med 5kvm som reglerna säger, inte att dom har det.

sarae
0

jag kan iaf informera om en farmare som INTE har sina illrar i 5kvm burar. jag skickade dit djurskyddsinskeptören och det blev inte godkänt. däremot är våra lagar som de är idag och inte mycket annat kan göras än att be personen att minska beståndet och bygga större burar. ett år senare är detta ännu inte gjort, så ännu en kommer undan "lagen"

JossanH
0

#36 är väl ändå ganska så väldigt relevant då det är få (om ens några) farmare som faktiskt har en farm där de har illrarna på så stora ytor.. Då är det nog snarare privatpersoner som håller sina illrar i lagliga burar ute och bara har en eller ett par burar.. kan det då kallas för farm? de som farmar iller använder sig oftast av minkburar eller liknande och dom ligger i regel på en knapp halv kvm.. Lagen gäller tydligen inte våra farmer…

#20, #21
Blir aningens skrämd över era inlägg… Det är ju fruktansvärt det sätt ni resonerar på! Ni tycker inte att en iller som fått en tryggare och bättre start i livet är värd 2000 spänn mer än en som inte fötts med samma möjligheter? Och ni tycker att era 2000 kr är mer värda för er än att en avelshona på en farm får slippa bo hela sitt liv i bur!?
Varje gång ni köper en buruppfödd/farmad iller så stödjer ni farmaren att hålla kvar sina avelsdjur i burarna. Har ni ens tänkt på det?
Och ja- en minkpäls är en produkt men Minken är i af ett liv, en individ- samma gäller våra tamillrar! Ser man inte djuren när de lever som annat än produkter så förstår jag varför det fortfarande finns pälsindustri.. Skillnaden är ju inte speciellt stor på levande och död då..

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Heja Jossan!!!!

LinLin
0

#38 För det första. Läs vad FetUdy blir ifrågasatt för och vad han själv säger. Han säger att han tycker 5kvm är okej. Han har aldrig sagt att farmarna har så stora/små burar.

För det andra. Frågan var bara ifall man skulle välja farmare eller hemmauppfödare. Visst? Eller är ordet. Varför jag svarar som jag gör beror på att det finns en (en!) hemmauppfödare som jag känner till som håller, avlar och uppfostrar sina valpar på ett sånt sätt att jag hellre skulle köpa därifrån än från en farmare.

Jag tycker det är helt fel att ifall farmarna har för små burar. Jag skulle inte köpa en iller om avelsdjuren satt så hela livet. Så därför när Mr_twisted angav ett mått som gjorde burarna alldeles för små konstaterade jag att jag skulle inte köpa någon iller alls.

Ni måste börja läsa vad det är vi skriver och inte hejvilt ifrågasätta åsikter och påståenden vi inte har/har sagt! Är vi faktiskt tvugna att gång på gång sitta och svara på kritik av åsikter vi inte har?

JossanH
0

#40 ja, men läs då även mitt inlägg ordentligt! JAG skriver ju att man förmodligen inte kan kalla en buruppfödare för farm eftersom det inte verkar finnas någon farm som har godkända mått på sina burar. då är det vanliga privatpersoner vi pratar om som har en eller ett par burar i sin trädgård som i bästa fall håller måtten- det är alltså ingen farm!
Och nu diskuterar vi farmer… Vilket resulterar i små minkburar…

Sajtvärd på Iller.ifokus

LinLin
0

#41 Nu kanske jag inte borde sitta och svara, han klarar det säkert bra själv..

Men det som jag ser, när jag bara läser vad ni skrivit, är att det antas att massa om att farmare alltid har för små burar. Det enda som sagts säkert är att ingen här (hittills) tycker att burar under det lagliga måttet är okej. Dvs farmare skulle vara okej om de har vettiga burar.

Och som svar varför vi har likställt burillrar med farmarillrar (som du inte gör?) beror ju på att frågar man vad en farmariller är så får man till svar "en som bor i bur!". Då blir ju alla buruppfödda illrar farmarillrar, eller hur?

JossanH
0

#42 en farm är inte en bur i en trädgård… Men i vilket fall som helst- om den här tråden handlar om illrar i bur allmänt så kan jag förstå vad ni menar, men nu handlar den om farmer och där finns det inte, så vitt jag vet, några uppfödare som har burar som ligger på lagliga mått…

Nu skiter jag i det här… finns så mycket ondska i denna värld och just nu vill jag bara ge upp på mänskilgheten!

Sajtvärd på Iller.ifokus

LinLin
0

#43 Nej, det tycker inte jag heller, men så har svaret varit.

Fast mer exakt handlade tråden väl om ifall man föredrog farmarillrar eller hemmauppfödda om man bara ha dem att välja mellan. Och där har jag ju svarat. De flesta av dagens hemmauppfödare får mig att vilja välja farmaren om det är okej burar. Det är de inte så jag blir illerlös. Vilken tur att det finns fler uppfödare!

Sara
0

Att man utgår från att så kallade farmare inte har stora burar är för att ingen nånsin har sett en farmare med stora burar.

Sara

holtz
0

För det är väl egentligen burar och mängden illrar som skiljer farmare från uppfödare? Eftersom själva aveln, alltså att det korsas illrar till höger och vänster utan bakgrundskollar, sker hos både farmare och en del uppfödare…

Nettan
0

Ni som väljer farmarillrar.. Om ni behöver omplacera era älsklingar, kan ni då med trygghet omplacera dem till farmen där de kom ifrån?

Jag antar att de flesta som köper ifrån hemmauppfödare kan med trygghet omplacera sina raringar tillbaka till dem. Förutom jag då.

Men jag förstår LinLins kommentar att det inte finns många uppfödare idag som hon skulle stödja. Tyvärr finns det inte många som jag skulle köpa iller av idag. Men jag kommer definitivt inte att köpa en ifrån en farm eftersom farmarna inte uppfyller lagliga krav på burarna. 
Jag blir då hellre illerlös än stödjer någon som jag anser enligt mina värderingar vara oseriös.

sarae
0

#47 du kan ju hålla dig till de hundratals omplaceringar som alltid finns i omplopp! fast då stöder man indirekt farmare eftersom 90% av omplaceringarna är farmar illrar tyvärr. *funderar över varför*

Nettan
0

Fast då stödjer man ju inte uppfödarna egentligen. Det är ju den första ägaren som köpt djuren ifrån farmen.

Tråkigt att det är så många omplaceringar redan, därav många som kommer ifrån farmen. Tänk om alla som köpte ifrån farmare tvingade ägaren att skriva kontrakt på att han måste ta tillbaka illern om den måste omplaceras. Då skulle han själv få ta hand om sakerna.
Hösten kommer att bli förjäklig tror jag.

MissFerret
0

#47, #48 och #49 håller med er till 100 % har själv haft enormt arbete med omplaceringar som kommit från farmare.

LinLin
0

#47 Ja, precis så jag menar. Fast ditt var prydligare :)