Orolig för min illervalp..
Hej!
Har nyss skaffat min första iller. Det är en kille som är ca 10 veckor gammal nu. Han är väldigt lekfull, äter och dricker som han ska.
Men han har under hela tiden vi haft honom (ca 2 veckor) låtit ganska andfådd när han leker.. han flåsar lite som en hund. Ibland har han fått hostattacker och nyser lite emellanåt. Kan det röra sig om någon förkylning? En del säger att flåsandet är normalt. Vad tror ni? Sen har han även ibland varit lite lös i magen, och ibland haft nästintill svart avföring.. ger honom endast illerfoder och ibland lite kyckling. Börjar bli lite orolig för honom, och veterinärerna i närheten av där vi bor vet inte mycket om illrar.
Tacksam för svar!
Flåsandet kan vara normalt, det är varmt… men en del illrar flåsar lite när de är uppspelta… Dock kan flåsandet också tyda på att illern inte är i så bra kondition. Är det en iller som är uppfödd i bur? Har den kanske inte fått motionera, springa och busa tillräckligt?
Filma honom och lägga upp på youtube och lägg sedan upp direktlänk i ett inlägg i den här tråden, så kan folk se hur din illervalp mår och om det ser normalt ut.
Avföring kan se ut på så himla många olika sätt, beroende på vad illern äter. Den är ofta ganska lös, men ska inte vara rinnig… Mörk är ofta bättre än ljus… men jag är ingen illerbajsexpert… 😉Dock finns en bra illerbajskarta på nätet… tror det finns en länk här på sajten till den… sök
Skaffa boken ferrest for dummies. Bra bok med en del bra tipps.
Min flåsar när vi leker. Ska tydligen vara normalt. Min gör det jätte myket när vi leker.
Hosta kan vara fodret du ger. Min hosta jätte mycket o jag var rädd att det var något fel men så bytte jag torrfoder o då sluta det.
Avföring. Blir mörkare avföring av barf. Min blir lite lös när han får mycket barf(kyckling). Så länge han bajsar så är det ju inte stopp o då är det förmodligen något han äter.
Illrar som leker brukar flåsa några snabba andetag, ofta med öppen mun och ofta backar dom samtidigt :) Låter flåsandet i några snabba andetag skulle jag säga att det är bus. Flåsa kan dom också göra av ansträngning i värmen. Låter andningen tung även när illern vilar? Svart avföring kan tyda på blod men då är den ofta väldigt tjock och tjärig i konsistensen. Får den enbart muskelkött eller mycket lever/hjärta kan även det ge en mycket mörk och ibland lös avföring. Mycket muskelkött har gett mina en rinnigare och mörk avföring. Nysa kan dom göra om dom är förkylda, får damm i nosen eller annat. Nyser den väldigt många gånger efter varandra, så att huvudet far, så är den troligen förkyld.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Har den fått helt nytt foder pang boom i bara 2 veckor kan den vara dålig av det. foder bytet skall man göra försiktigt i längre perioder
Tack för alla lugnande svar!
Det kan stämma att han är i dålig kondition då han endast fick vara i en liten bur hos sin förra ägare..
Har hittills gett honom Versele-Laga's illerpellets, men har nu beställt Totally Ferret's baby illerfoder. Kanske är så att det fodret han har nu är för vuxna illrar och gör att han hostar för det? Ska testa att byta till det andra lite successivt och se om det hjälper!
Hans avföring har varit lös/mjuk hela tiden, men aldrig rinnig. När den varit svart så har det gått över väldigt snabbt och aldrig pågått längre än en dag.. Så allt kanske ändå är som det ska då?
Förhoppningsvis är det inget värre än en liten förkylning som gör honom lite hostig och trött 🙂
Egentligen spelar det ingen roll om du ger foder för vuxna illrar eller för valpar - det är bara företagets trick att sälja foder - dom flesta foder för vuxna illrar passar illrar i alla åldrar. Dock skulle jag välja foder utan spannmål ( både versele laga och totally ferret har mycket spannmål) och byta foder till nåt som innehåller mycket kött ( om du inte vill börja barfa [utfodra endast med kött] ) tex ferretastic eller revolution som är foder för illrar (du kan beställa på www.ferretplanet.se) eller katt foder som du kan använda för iller - Carnia Lynx, Orijen, Applaws eller Natural Cat ( http://zoodepa.se/ferrets/dry-food-ferret ) dock bara 2 första från zoodepå - natural cat och orijen om du vill ge din liten en kattfoder :)
Välkommen till ferretplanet.se :)

Carnia lynx är även ett bra foder du kan beställa från animail.se och få hem direkt till dörren =)
Även Meadowland Mix är ett bra foder, http://www.amhs-illertorg.se/shop/product_info.php?cPath=32&products_id=208
Hillbiörns illrar finns på Facebook.