Regler i en bostadsförening?
Nu var ordförande på mig igen. Är rädd att jag nog kommer få en lapp i brevlådan snart. Hon är rädd för råttor så det spelar nog ingen roll vad jag säger om bamse. Bor på första våning brukar ha min dörr lite öppen o ytterdörren ut öppen så sitter jag utanför o bamse kan springa in o ut som han vill under uppsikt. Han har på sig koppel o sele o så fort han går utanför ytter dörren så tar jag kopplet o så fort han blir skrämd så vill han springa in jag hinner inte springa i hans fart så då släpper jag bara hans kopplet å låter han springa in. Kanske inte värdens bästa grej men det har funkat bra o bamse blir bara modiga o modigare för han kan ju springa o gömma sig fall han blir skrämd. Problemet jag har nu är att enligt henne så får jag inte ha släppa honom lös den 1.5 m som det är mellan min dörr o ytterdörren. Detta är ju allmänt utrymme o en trapp uppgång. Hon säger fall det händer någonting. Det är ju inga problem med katten i trappuppgången jämte som går in å ut genom ytterdörren.
Börjar bli lite irriterad på henne så vad kan jag gör? Jag borde väll ha några rättigheter också?
Vad har ni gjort i era bostäder? Jag kan ju inte vara ensam att få klagomål. Ska man kanske söka tillstånd från föreningen att få ha honom lös i allmänna utrymmen?
Klart du får gå där med din iller, precis som katten får gå där och även en hund får gå där… men det är inte din förlängda lägenhet tyvärr. Du får gå ut med din iller på promenad. Kanske ha en hage ute, om det finns någon gräsplätt utanför som tillhör bostadsföreningen, där han kan springa fritt, men annars tyvärr så kan du nog inte använda någon av bostadsföreningens allmänna ytor inomhus till att rasta din iller.
Du får nog snällt acceptera att du inte kan släppa din iller hur som helst på de allmänna ytorna. Köp en lång löplina så kan du honom kopplad och vara 10 m ifrån.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Läs på hyresgästföreningen.se så får du lite tips även för dom som bor i bostadsrätt. Köp ett flexikoppel finns både på 5 meter och 7 meter. Du hittar flera till bra priser på internet. Ha alltid illern i sele och koppel så fort illern har nosen utanför dörren så kan tanten inte göra någonting.
Våran granntant vrålade VAD ÄCKLIGT när hon såg våra illrar första gången. Nu bor vi i hyresrätt och är med i hyresgästföreningen så tanten kan inte göra så mycket om illrarna inte blir en olägenhet för henne. Som om vi tex släpper den lösa.