Konstiga regler.
*Inte vidarebefodra annonser och liknande rörande farm eller liknande rörelser..
*Att inte sätta in egna annonser rörande illrar som är uppfödda på farm eller liknande rörelser.
Tycker det är väldigt konstigt att den som har hand om sajten här kan bestämma att man inte vill ha något med farmare att göra. Är det inte så att just farmarna står den största kompetensen om illrar här i sverige, borde vi inte då välkommna dom med öppna armar istället för att jaga dom med blåslampa. Sen tycker jag personligen att om man får annonsera om en iller som är uppfödd inne hos någon tycker jag också att man ska få annonsera om illrar som är uppfödda utomhus och i bur. Farm som farm säger jag.
Detta är regler uppsatta utav sajtvärden. Det är hennes sajt, och då hon inte stödjer buruppfödning av iller så är det därmed förbjudet att vidarebefodra dessa annonser. Självklart får man disskutera farmare och deras illrar, men att lägga in annonser är inte ok. Det är bara att acceptera att sådana är reglerna.

kanske är dags att sätta någon annan på tronen i så fall.
Tronen? Antar att inte du har den blekaste aning om hur mycket jobb det ligger bakom att bygga upp och hålla den här sajten vid liv. Passar inte dessa regler så finns det ju faktikst fler forum.
#1 Får hon sätta vilka regler hon vill?
Eftersom det är hon som har skapat forumet, och står som "ägare" så får hon göra det, så länge det inte strider mot sveriges lagar.

#3 har modererat på ett forum förut så jag vet vad det innebär.
Tycker bara att det är rätt kasst att man ska ge sig på "farmarna".
#6 på iFokus handlar det inte bara om att moderera. Här skapar man forumet från scratch. Vart tror du artiklarna kommer ifrån? Startar man ett eget forum så anser jag att man har rätt att sätta upp sina egna regler.
Jadu, alla har vi våra åsikter, jag tillhör dem som inte heller accapterar buruppfödning av djur. Hur mycket kunskap de än besitter. Men det är en annan diskussion.

#6, Men alla är vi väl av delade åsikter, eller hur? Kan slå vad om att minst lika många är emot farmuppfödningar som de som är för. Och nu är det beslutat att forumet inte ska stödja försäljningen av farmarnas valpar, och då är det faktiskt bara att finna sig i det!

Det var det dummaste jag hört. Om du vill prisa farmare kan du ju starta ett eget forum. Då kan du bestämma vilka regler som du själv vill. Om Åsa inte vill stödja farmare, folk med lila hår, getuppfödning eller vad fasen som helst så är det väl upp till henne?? Själv står jag bakom Åsa till 100% i farmarfrågan!

nja, från scratch vet jag väl inte, det är väl inte så att hon sitter o scriptar sql o css o allt vad som nu behövs hemma va?
#10 Att anse att man inte har rätt att hålla borta en viss typ av människor betyder väl inte att man hyllar dem?? Visst, Åsa har kanske rätt att bestämma vem eller vilka som får vara här. Men vi som medlemmar har också rätt att ifrågasätta det.
Jag tror inte att någon här, inte ens FetUdy, verkligen stöder farmarna… MEN man kan ju ändå fundera över hur mycket sajtvärden ska få sitta och bestämma över vem som är välkommen här. Det är väl snarare det som är frågan och inte farmarna i sig.
Och ett tillägg från mig.. Jag tycke de flesta här är väldigt snabba med att vråla farmare om diverse annonser utan att ha belägg för det.
jag har också ett eget forum. Som forumägare får du sätta förbud för vissa samtalsämnen om du vill och kan även välja att censurera vissa ord som man finner stötande. Att du ens jämför att moderera får mig att le…. Som sagt, gillar man inte reglerna på ett forum så skriver man inte där, that's it.

tycker ändå att det är lågt att man har ett illerforum och ändå jagar dom som kan mest, vet mest och har mest erfarenhet av illrar med blåslampa. Lustigt beteende.
Handlar inte om att jaga handlar om att man inte vill att folk pratar om farmare. Det kan faktiskt vara bra för det finns, osm du säkert vet, mycket djurrättsaktivister. Om man på ett forum namnger farmare och talar om var de bor så kan nån ha tänt eld på deras farm helt plötsligt, så går det till.

Men det handlar ju inte om att förbjuda människor med vissa åsikter, det enda som är förbjudet (så vitt jag vet) är att göra reklam för farmarna genom att sätta in deras annonser här, därför att Åsa inte vill hjälpa dem.

FetUdy: Hur länge har du hållt på med illrar? Hur vet du att farmare vet mest och kan mest??? Vem har sagt det till dig? Och varför trodde du på just det?

Är det relevant hur länge JAG har hållit på med illrar? Vissa kan hålla på hur länge som helst och ändå inte kunna något medans vissa kan det mesta efter bara ett par månader.
#17 Vilka anser du att "kan mest"?
En fråga bara mitt i allt.. När räknas man som en farmare?
#20 Bra fråga du 

Jag anser inte att någon kan mest. Men jag anser att farmare gör sig skyldiga till djurplågeri som stänger in sina illrar i bur och låter de leva där hela sitt liv!! Det har ingenting att göra med vem som kan och vet mest det handlar om hur man som uppfödare behandlar sina djur.

så fort man inte hänger på det här forumet och tar för dåligt betalt för sina illrar ;)
#22 Men det enda de gör fel är att ha dem i burar? Som dessutom ingen här riktigt kan ge fakta på att är för små?

#22 snacka om att ha en stor kam

Men är det inte så att de flesta farmare faktiskt inte uppfyller jordbruksverkets krav på burmått? Ska de ha 5 kvm till 5 per bur så blir det mycket yta till burar.

#22 ?? Fattade ingenting men….
#22 Det är den anledningen jag har för att inte stödja farmare, ja. Och det är dokumenterat att de är för små!
Ingen som kan svaret på min fråga?:P
#20 Farmare är man väl om man föder upp i stor skala och/eller har sina (ofta flera) illrar i mindre burar?
Eller har jag fattat det fel? Rätta mig gärna i så fall…

Förväntar mig egentligen inte några svar på det här, har ju kanske inte direkt någonting med saken att göra, men i alla fall…
Hur försvarar ni det faktum att ni avskyr farmare som håller sina illrar/minkar /whatever på olämpliga sätt, samtidigt som ni matar era egna husdjur med föda som fötts upp på antagligen ännu värre sätt? Hur kan man då egentligen försvara sina åsikter på ett vettigt sätt?
härinne räknas farmare som de som föder upp illrar i bur och i stor skala.
#29 & 31 Tack för det =)
#30 väldigt bra fråga. Den dubbelmoralen and djurförtryck/plågeri/lidande ser man väl hos majoriteten av vår befolkning. T ex hur kan en som anser sig vara emot djurs lidande äta kött, samma problem… Hur ser du själv på detta problem? Hur gör du med din moral alltså?
Jag är själv vegan, jag ansvarar inte för att mina illrar blivit till och vill inte stödja uppfödning. Dock älskar jag dessa djur och är glad att jag kan ge de som behöver nytt hem ett så bra hem och liv som möjligt. Det går dock inte utan att de får äta kött ;)
Jag gillar inte att man håller djur under dåliga förhållanden. Jag tycker att illrar, hundar, katter och alla sorters gnagare ska födas upp i rena miljöer, i rymliga och aktiverande burar (om det gäller gnagare) och gällande katt, hund och iller så anser jag bara att man ska avla i hemmamiljö just därför att vi gjort dem till husdjur. Jag ser ingen anledning till att åka till en farmare för att hämta ett djur som jag ska ha som keldjur. Plus att egenltigen så betyder farmare någon som föder upp djur för att flå dem och sälja pälsen och det stödjer jag verkligen inte. Så verkar inte vara fallet med sk illerfarmare men jag gillar inte tanken på att hålla illrar i burar över huvud taget o särskillt inte om det rör sig om för små burar.
Sen gällande boskap så ser jag lite annorlunda på det då jag äter kött. Jag tycker det är ok att föda upp kor, grisar och kycklingar för att slakta dem och göra mat åt människor och djur av dem. Men jag tycker fortfarande att de ska behandlas på bästa möjliga sätt medans de är i livet. Köper bara svenskt kött och ägg från frigående höns o sv. Gällande mina djur som äter kött (hundar o iller) så äter de uteslutande torrfoder och där kan jag erkänna att jag vet inte varken vad det är för kött i eller hur djuren i torrfodret blivit behandlade innan de blev mat. Men jag köper det torrfoder jag tror är bäst för mina djur och som jag blivit rekommenderad och de måste ju äta. Kan ju inte ge köttätande djur växter för då skulle de givetvis inte må bra.

Är själv vegetarian och planerar i sinom tid att gå över till vegan, därför har jag funderat väldigt mycket på det här, men har liksom inget bra försvar för att jag gör som jag gör. Andra djurs lidande är inte tillräckligt för att jag ska kunna avstå från att ha husdjur. Tyvärr.
#30 en mycket bra poäng och intressant fråga! Jadu…egentligen går det väl inte att försvara på ett vettigt sätt alls, för det finns inga ursäkter här. Ja, de flesta djur som vi eller våra husdjur konsumerar föds upp, lever och avlivas under fruktansvärda omständigheter. och detta är inte ok på något vis. Men samtidigt, jag har valt iller som husdjur, och mina djur måste äta. Än så länge finns det inga krav märkta, eller liknande, iller foder så vitt jag vet. Vilket gör att jag inte har något val. Så här prioriterar jag mina egna djur. Hade jag haft illrar som åt kött hade jag haft större möjligheter att välja ut "mat" som iaf fått ett bättre liv (hönor från bondgårdar tex), men tyvärr har jag inte den möjligheten. Vad gäller buruppfödaning av iller, ja, här har jag iaf ett val. Jag kan välja att inte köpa sådana illrar eftersom det finns fler möjligheter till Att skaffa iller.
#34 hundar ska kunna leva bra på vegetariskt foder om de får det från att de är valpar. Alla djur i vår djurindustri utsätta för lidande, det kan ingen förneka…

Vet någon om det finns något foder som är ekologiskt eller kravmärkt, till iller, katt eller hund?
#38 änglamark hade krav-märkt hundmat iaf för nåra år sen, vet inte om det finns kvar.
#38 inte kravmärkt…men jag skulle kunna tänka mig att detta foder är producerat under något mer "humana" former http://www.orijen.se/

Funderade på det också när jag läste om det märket, det känns som att de verkligen försöker framstå som naturliga iaf… men vad betyder "biologiskt uppfödda kycklingar"?
Krav märkt till hund finns kvar =)

Håller med FetUdy!
Gillar inte heller att jaktilleruppfödare hängs ut som oseriösa djurplågare. Inte heller att de som köper deras valpar mobbas ut av ett gäng självutnämnda moralväktare.
Det är väldigt svårt att tycka annorlunda på denna sajt och många vågar inte ens uttala sig för de orkar inte med alla påhopp. Synd tycker jag, för jag är intresserad av allas åsikter inte bara vad elit-teamet anser.
iFokus är annars en användarvänlig sajt och jag tycker mig märka en liten skillnad vad beträffar modet att sticka ut nosen, jämfört med i våras. Kanske beror det på att nya medlemmar har kommit till, som har köpt sig en liten jaktnos.
Tips på andra sajter är illercafe.com och illervänner. Där är alla välkomna och en vänlig stämning råder. Men stanna ändå kvar här och våga tycka och tänka för det är det enda sättet att förändra något.
Stolt mormor till Idas "vakt-iller-valpar"
#43 suck, allt detta prat om påhopp… Jag tycker det är bra att folk skriver vad de tycker! Sällan är det påhopp, däremot uppfattas det väldigt ofta som det av de som känner sig träffade, eller har en annan åsikt. Argumentera o skriv vad ni tycker i stället för att gnälla, snälla! Vad vore detta forum utan lite livliga diskussioner?
#43 Gillar ditt inlägg :)
#44 Bra poäng där. Folk tar nog alldeles för lätt illa upp. Jag har ju rätt ofta "avikande" åsikt men inte sjutton tar jag illa upp när någon ifrågasätter mig. Det är ju deras, liksom min, rätt att göra.

Om man anser att reglerna är konstga här inne så är man självklart i sin fulla rätt att tycka det.
Här inne får vi diskutera och diskuterar också livligt farmare/jaktiller/hemuppfödare. Många har olika åsikter, vissa har inga åsikter alls och vissa törs inte stå för sina åsikter öga mot öga med någon.
Men alla har rätt att skriv. Och att folk har olika åsikter skapar diskussioner, diskussioner är bra det är det som gör att sajten lever men också att vi sprider information.
Ingen har rätt i allt men alla har rätt i något. Allas åsikter och inställningar är av intresse.
Men jag har som Sajtvärd rätten att bestämma vad jag tillåter i annonsväg och vad jag väljer att ta bort.
Att byta ut mig, det kan ni inte. Enbart om jag väljer att sluta självmant blir ni av med mig.
Ni som stör er på detta, starta ett eget forum anser jag eller sök er till något av de andra som finns. Illercafe har ett där ni säkerligen känner er mer välkomna så länge ni inte vill byta bort de som håller i den sajten med.
Tror inte de blir så glad över det heller.
Men faktum kvarstår. Jag tvingar ingen av er att vara här. Ni har frivilligt blivit medlemmar och passar det inte är det frivilligt att gå ur. Ingen är kvarhållen med våld precis.
Ni som ändå tycker att det är ärt att stanna och diskutera här, gör det. Men ni kan sluta hojta om att plocka bort mig, för det kommer inte ske.
Om ni betvivlar min rätt att besätmma på min egen sajt så kan ni vända er till Staffan här inne på iFokus så kommer han kunna upplysa er om mina rättigheter.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Och ja, mitt ord är lag här. Men man får ha egna åsikter. Så ge upp eller byt sajt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Kan man inte respektera sajtvärden så kan man gå någon annanstans. Det finns andra forum på Internet.
OKej så ska jag öppna min lilla mun, jag är trött på denna sidan och jag är trött på vissa av folket här, även om ni har hållit på med illrar länge så ska ni inte tro att ni är något, vet ni vad ni förstör era illrar ;) ni daltar med dem, ger dem massor med medecin för ni vill ert djur det bästa, säger att dem ska vara inne. ILLRAR FÖDDES FÖR ATT LEVA UTOMHUS! ILLRAR ÄR GJORDA FÖR ATT KLARA LITE TUFFARE, dem behöver egentligen inte oss, vi GÖR så att djuren inte klarar sig utan oss!, visst ibland kan dem behöva medecin och dem kan behöva särskild vård, men vissa är bara för mycket! ni tror att ni vet bäst, men vet ni egentligen vad djuren vill? neej det vet ni inte för ni kan inte fråga dem! och vadå varför ska ni nervadera jaktillrar/farmillrar, alla bor faktist inte så dåligt som ni tror, varför dra alla över ett streck bara för att ni har hört eller fått information eller rent av det sett att några djur har det illa, om det nu finns en lag på att en iller ska ha en viss storlek på en bur, då kan man väll ta dit en kontrolant och tipsa dem om dem som inte följer denna lagen! Alla snackar så mycket men gör ni något åt det?, vad jag vet så NEJ! om ni säger "djuren far illa! FÖRSÖK GÖRA NÅGOT ÅT DET, man kan alltid försöka! sluta nedvadera djuren, om dem har kommit till på ett ställe som har farmar uppfödning kan väll inte djuren rå för det! och det här med stamtavlor och sånt, det är vårat påhitt om att djuren har en viss klass och ska ha stamtavlor och att det anser finare! djur är djur! dem har också känslor! vissa djur får inte ens komma ut i det fria och det är för j*vligt enligt mig, djur är ifrån början utomhus djur, sen har vi fångat in dem och har gjort dem tama, sen börjar vi med ditten och datten! nu kanske ni tänker "hon överdriver" men jag blir irriterad! denna personen som startade tråden, säger vad han/hon vill och om ni andra inte tycker så så säg det, men den personen ska också ha rätt att tycka! denna sidan är bra om man har en fråga kan man få svar på det med, men jag märker med att folk som jag med en jaktiller nervaderas! min iller är inte lika söt för att han är en jaktiller men jag älskar denna illern och om han så hade förlorat sin svans eller sitt öra hade jag fortfarande viljat ha honom! alla djur har inte det jätte dåligt, där jag hämta min hade dem en stor bur men det var en bur, dem släpte dem på marken lät dem springa runt och barnen i huset kelade med dem! om jag sett en liten trång bur hade jag självklart sagt till MAN KAN FAKTIST SÄGA TILL SÅ NÅGON KAN KOMMA UT OCH KOLLA PÅ STÄLLET OM MAN TROR ATT DJUREN MISSSKÖTS OCH DEM HAR FÖR TRÅNG BUR! era djur blir lättare sjuka än dem för dem får vara ute mer, visst det är fel att dem ska sitta i en bur men det är inte rätt att dem ska vara inomhus heller hela tiden när ni är på jobbet/skolan! nu har jag sagt vad jag tycker om jag tänker avsluta mitt medlemskap och hitta en annan sida, för jag tycker detta är fel, sluta klaga gör något åt det i stället! om någon lägger in en anons som anser vara fel då tar " dem med högst rank" och skriver mail till dem om vad som är fel sen berättar dem det och då hyllas dem! så jag säger GÖR NÅGOT ÅT SAKEN, INFORMERA ANDRA OCH LÅT ERA DJUR VARA ER BÄSTA VÄN! LÅT DEN HÄNGA MED LÅT DEN FÅ KOMMA UT! aah!
#48 just stamtavla för iller är inte detsamma som för exempelvis hund då det är "status" . Gällande iller i min mening är att det inte ska finnas några sjukdomar bakåt så att man i framtiden kan få friska illrar som lever länge, när det avlas hit och dit på vad som helst idag så bryter man ner illerstammen så att fler sjukdomar etc. sprids via aveln..

Stamtavlan är inte för att illern ska bli finare. Den är för att kunna kontrollera vad som finns bakot så att folk vet vad de korsar när de avlar. Om man kollar på en utställning för hund så krävs det en stamtavla och likaså på katter. Men på iller krävs inte stamtavlan.
Det är inte stamtavlan som gör illern. Alla illrar är värda lika mycket.
Och jag anser inte att vi nedvärderar de ägare som har jakt eller farmar illrar här. har du eller någon fått den känslan så är det ytterst tråkigt.
Vad vi gör i anmälningar och sådant mot de som håller sina illrar i sketna små burar det är inget vi går ut och skriker om. Men det görs bra mycket mer än vad du och andra tydligen vet.
Det skrivs till regeringen om ändrade lagförslag och att de som föder upp i bur inte ska kunna få dispans att ha små burar. I dagens läge kan man lagligt inte göra mer.
Att göra som vissa och springa iväg och släppa ut minkar och illrar är fel. de är inte gjorda för att leva fritt så.
Sedan är det illa om illrarna bara får vara inomhus, men personligen vet jag ingen som har sina enbart inomhus. Men det finns säkerligen det med. Och dessa bör nog ta och fundera på hur sunt det är.
Men små burar är inget jag någonsin kommer att stå bakom, en iller behöver mer plats än så och mer tid och omvårdnad.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#48, ILLRAR FÖDDES FÖR ATT LEVA UTOMHUS! ILLRAR ÄR GJORDA FÖR ATT KLARA LITE TUFFARE, dem behöver egentligen inte oss, vi GÖR så att djuren inte klarar sig utan oss!, visst ibland kan dem behöva medecin och dem kan behöva särskild vård, men vissa är bara för mycket!
Men hundar då? Föddes inte de för att leva utomhus? Då ska man alltså ha hunden i hundgård dagar i ända, och det är fel att ha dem inomhus? Och katter ska man alltså också ha utomhus i hage, eller? Tamiller och vildiller är så vitt skilda djur nu, att när man parar dem blir det hybrider. En tamiller överlever inte ensam utomhus. Vi har inte plockat in ett djur från skogen, utan tamillern är framavlad i huuuur många år som helst för att bli tam och kunna leva med människor. Visst är det vi människor som gjort att det blivit så, men nu är det så och det är inget vi kan påverka genom att ha våra illrar utomhus i bur. Så ditt argument verkar lite ogrundat, kan jag tycka.
#48 "era djur blir lättare sjuka än dem för dem får vara ute mer"
Har du några som helst grunder i det? Djur i största allmänhet har ett bra imunförsvar, det är bara vi människor som är jäkligt mjäkiga som blir sjuka så fort vi glömt stänga fönstret när vi ska sova.
En tam inomhus iller som är i bra kondition som får bra mat , massa kärlek och är i bra häsla skulle utan problem sitta å plågas utom hus i en bur utan att bli sjuk. Men stackarn skulle nog bli galen då han vet vad frihet är.
Våra illar motioneras ca 1-2 km var och varnannan dag i skogen. och med bra fysisk styrka och konditon så är imunfösvaret på topp. Å det gäller även oss människor.
#52, dock tror jag att våra ljus och värmeförhållande leder till vissa sjukdomar illrar som lever utomhus inte skulle få, t.ex binjuretumörer. så om man inte har illern utomhus tycker jag man ska se till att illern får vara i ett rum där det är svalt och mörkt, o då samma temperatur och ljus dygnet runt.
#53, det kan ju sant. Men ett sånt exempel skulle ju enbart främja enegriförbrukningen hemma hos folk i så fall.
Det känns ju skönt att höra för en själv då det betyder ju iaf att våra illar har det så bra det går här iaf. ljust ute ljust inne å tvärt om. Och mörka svala ställen verkar vara populära då städskrubben/klädkammaren är en egen vald sovkammare.
#37 Finns det vegetariskt foder till hundar?
Det visste jag inte! Där lärde jag mig ngt nytt
För det första så är det inte farmarna som är förbjudna att skriva här på forumet utan det är reklamen för farmarna som är förbjuden.
Illrar är byggda för att springa, hoppa, gräva osv. Kan de det i en pyttig bur?
Även 5 kvm är pyttigt för ett djur som kan springa flera kilometer på några timmar.
Att de är tåliga betyder INTE att tål att sitta i en liten bur. Tänk att ställa en häst i en paddock på livstid eller en hund i en hundgård på livstid eller varför inte dig själv i en liten lägenhet på livtid!
Finns det farmare här inne så skulle jag gärna vilja ha deras åsikter om varför de har illrarna i burar.
Sara

#56 Om 5 kvm är för lite så är väl allt med väggar och tak för litet. Hur stor möjlighet har en iller att springa, hoppa och gräva i t.ex en lägenhet?

#57 vissa har lådor med jord i, sen har man väldigt mkt leksaker å rör till illrarna, kattmöbler osv.

#57, Ja, visst kan man dra allt till sina ytterligheter, men du måste ju erkänna att en iller iaf har mer möjlighet till att busa runt på sånt vis i en lägenhet än i en bur? Eller?

jag tror inte det är så stor skillnad för dom att springa runt på 5kvm eller 55kvm. Finns ju inte direkt så mycket sammanhängande raksträckor i en lägenhet, blir ju lika krångligt för dom att springa där som i en bur. Tror även att dom klarar sig lika bra utan leksaker, de kan ju leka med varandra. eller?

#60, Så du skulle trivas lika bra på en 5kvm-yta som en 55kvm-yta? Mer yta är väl alltid att föredra, i alla olika fall?
#60 vad vill du komma till? Att ingen borde ha iller som husdjur för att de lever under så dåliga förhållanden i lägenheter och i hus också? Att det bara borde finnas vilda illrar? Eller liksom, vad är det du vill ha sagt?

#60 ÄNNU en gång måste jag fråga hur mycket du vet om illrar överhuvudtaget?
# 57 Alla husdjur har kommit till för att göra oss människor nöjda. För att vi människor anser oss att veta bäst och att vi har rätt att äga allt och alla andra. Inget djur var domesticerat från början.
Men när världen ser ut som den gör varför inte göra det som är bäst för våra husdjur?
Vilken iller tror du mår bäst?
- Illern bor i en 2 kvm bur med gallergolv och en liten låda med halm att sova i. Det bor andra illrar brevid i likadana burar. Det finns ingen jord eller sand att gräva i. Kanske blir illern hanterad ca 1 timme om dagen.
- Illern bor i en 70 kvm lägenhet med möbler att klättra i, sällskap av ev andra djur, leksaker att leka med, sällskap av människor flera timmar om dagen. Promenader tas regelbundet.
Sara
Ett exempel: Mina illrar är vana att bo på 47kvm…samma yta som jag…större delen av lägenheten innehåller enbart akriveringsprylara för iller. Nu på sommaren har mina illrar varit tvugna att bo i en lekstuga på 5 kvm. Även där finns det aktiveringsmöjligheter. och nu till poängen:jag har aldrig sett så deprimerade djur som mina illrar de senaste veckorna..trots att de får komma ut på minst 3 promenader om dagen, så mår de inte bra. Förra veckan var vi hemma en natt. Lyckligare har jag aldrig sett mina illrar vara. De hade total stolle knäpp i 4 timmar å bara sprang runt , lekte och stojade. Något de inte haft möjlighet att göra på samma sätt de senaste veckorna. Så JA mina illrar mår betydligt bättre på 47kvm än på 5 kvm.
För övrigt så har arbets/sällskaps illern blivit framavlad i ca 2000 år. Så det går inte att jämföra den med en vild iller. Nej, en vild iller mår inte bra inomhus, eller i bur. Men en tam "mår inte bra" utomhus i frihet, eftersom den inte kan finna föda själv och istället dras till männsikor. se bara på hitteillrarna…vart hittar man dem? i tätbefolkade områden, bland människor. Så att jämföra de två och deras levnads sätt är bara oerhört befängt. Dessutom, om du nu tycke det är så hemst med iller hemma…varför katten skaffade du dig det som husdjur??? då e du ju inte mycket bättre själv! eller har du hägnat in en hel skog att ha din iller Ingen har sagt att farmar illra på något vis är fulare eller mindre värda än hemuppföda illrar. Jaktillrar är faktikst oftast mycket vackrare och större. MEN oftast har de inte stamtavla, och i och med det vet man inte hur bakgrunden ser ut, alltså vad för sjukdomar som finns i släkten .Det finns sväldigt många sjukdomar med dödlig utgång som är ärftliga. och genom att para okända illrar kan man råka para 2 st som har just dessa sjukdomar i släkten. Varför tror du medelåldern på tamillern är så låg i dagsläget? det finns i princip inga illrar som dör av naturliga orsaker .Sedan är det förövrigt lika fel att para 2 illrar med stamtavlor, om deras bakgrund skulle vara dålig och sjukdomsfylld.
#65 På vilka grunder stöder du påståendet att man oftast inte får stamtavla på jaktiller?
Om man vill dra det längre så menar du att jaktilleruppfödarna inte bryr sig om sina illrar utan parar hejvilt därför att… de vill ha jaktillrar som dör innan de fyller två? Det funkar ju inte, de har ju störst nytta av att en bra iller lever länge, visst?

#61 Om man räknar illerns storlek jämfört med 5kvm och min storlek jämfört med 55kvm blir det nog ungefär samma, om det inte är så att jag bor ännu trängre?
#62 Frågan är vad alla andra vill med att gnälla på burillrar? Får dom gnälla får väl jag? Eller har man inte rätt att öppna käften om man är av annan åsikt?
#63 Fortfarande inte relevant, eller hur?
#64 Vad tror du själv mitt svar är? Rätt onödig fråga måste jag säga.
#65 Jo, precis som du säger är dina illrar vana vid 50kvm, inte 5kvm. Men burillrarna är ju vana vid sina 5, dom vet inget annat, eller hur? Tror inte dom är olyckligare än dina illrar.
Efter det spåra du ur så pass mycket så det har jag inget att säga om.
# 67 Stanna inne på dina 55 kvm hela livet då så får du se hur du mår efter några år.
# 64 Japp, tror jag vet svaret så varför låter det som om du tycker att det är helt ok med illrar som bor i en liten bur?
Någon som blir misshandlad eller sexuellt utnyttjad hela livet vet heller inget annat, är det ok då?
Bara för att något alltid har varit på ett sätt betyder det inte att det är rätt!
Sara

#68 Nu får du väl ta och kamma till dig lite, det är väl ändå än rätt så kass jämförelse?

#68 Nu får du väl ta och kamma till dig lite, det är väl ändå än rätt så kass jämförelse?
Nu lägger jag mig i här också…
#65 Nej, du får oftast ingen stamtavla från jaktuppfödare/farmuppfödare, men om du skulle fråga dem om bakgrunden skulle du nog bli förvånad hur mycket de kan om bakgrund och sjukdomar bakåt. Sen att man inte får ett papper att visa upp/läsa på är ju en annan femma…. DET är inget som en farmare prioriterar.
Sen har JAG aldrig sett att sjukdomar i släkten funnits med på mina illrars stamtavlor.
# 68 Vilket av det? 
Att spärra in djur under lång tid på små utrymmen är misshandel!
"inlägget redigerat av Malin, Medarbetare på iller."
Sara
#70 jämförelsen har en poäng. Om man blir utsatt för ett konstant lidande eller vad det nu är, vänjer man sig och anpassar sig till det. Men rättfärdigar det saken?
#71 Okej, då antar jag att jag är ett undantag som fått stamtavla.
Men varför likställer du farmare med jaktuppfödare?
#74 Min erfarenhet (obs! inte någon allsmäktig illerguru) är att uppfödningen sker på likvärdigt sätt, men med olika syften. Jag känner inte många farmare/jaktuppfödare, så den likställningen är helt baserad på erfarenhet. Kanske inte stämmer? Någon som vet?

Jag skulle vilja veta hur ni vet att illrarna som sitter i bur lider? Säger dom det eller?
Finns det verkligen en enda bra anledning som gynnar illrarna att ha dem i en bur mindre än 5 kvm?
Har man platsbrist, starta inte uppfödning!
Tycker man inte om lukten, skaffa ett annat djur!
Tycker att 5 kvm är litet oxå att sitta i på livstid men eftersom lagen säger att det räcker så kör jag på det i min fråga.
Sara
# 76 Visar de att de är lyckliga?
Sara
#76 JA, klart de gör! (dumma frågor får dumma svar)
Fattar mig lite kort…
Man vet en del om illrar, deras beteende, behov, osv.. Ett rimligt antagande är att de inte har möjlighet till ett bra liv (illerliv- alltså få sina behov tillgodosedda) i en bur.
#75 Många tycks basera sina påståenden på antaganden tagna ur luften så erfarenhet är väldigt mycket bättre. Olika syften förstår jag, men likvärdig uppfödning? Det att illrarna hålls i burar då eller?
Jag vet inte hur farmarna gör och jag har bara träffat en jaktilleruppfödare.. Han hade sina illrar i bur, visst, och den exakta storleken kan jag inte uttala mig om. Men illrarna var harmoniska och välhanterade.
#75 Det är precis det jag menar, alltså att de är uppfödda i bur, under likvärdiga förhållanden. Jag vet inte heller exakt hur stora burarna är, men jag vet att farmaren jag haft kontakt med (och hälsat på) ofta sammanbinder två eller flera burar med gångar för att öka på ytan.
Illrarna jag träffat i den miljön har också varit harmoniska och välhanterade, det håller jag med dig om!
Jag tror det enda FetUdy vill är att reta upp så många som möjligt här då hon vägrar svara på alla vettiga frågor som ställs.
Nej en iller osm sitter i en bur kan inte med ord som människor förstå säga att den lider. Om du sparkar en hund allt du kan så kan den heller inte säga med ord du förstår att den lider men det finns nåt osm heter sunt förnuft.

Farmare och jaktilleruppfödare är två olika namn på samma sak… Jag har varit hos så många farmare att jag inte kan stödja deras sätt att stänga inne illrarna i små trånga minkburar där det i princip går i sin egen avföring på nätgolv och har lite halm att sova på… Fattar inte hur någon kan tycka att detta är okej… Jag har varit däremot hos en farmare som hade en stooor stooor inhängnad med halm och leksaker dom kunde aktivera sig med…. det kan jag ju påstå är ett lite bättre liv att leva där dom kan röra sig, aktivera sig, leka med varandra… okej inte det optimala men ändå.

#82 Hördu, det är inte jag som satt igång den här diskutionen, jag har bara ifrågasatt reglerna på forumet. Det är ni som spårar ur tråden.
#83 Du är den första som likställer dem rätt av sådär.
Hur skulle det vara optimalt?

Jag blir galen på den här diskussionen, för jag förstår inte hur man kan argumentera för att en iller bör hållas i bur!
Visst kan jag sitta i en bur hela livet och vara lugn och harmonisk, för att jag har lärt mig från födseln att det är så det ska vara och blivit tillsagd när jag protesterar! Och samma sak med en hund, katt, häst eller vad som helst! Men tror ni allvarligt att en iller (eller vilket djur som helst av ovan nämnda) skulle sitta i bur om den fick välja mellan det och att bo i ett hem?! Och tror ni inte att en tamillers naturliga beteende blir HYFSAT mer tillgodosett i en lägenhet/hus?! Herregud alltså, jag förstår inte hur man som "illerkännare" kan tycka att det är naturligt för dem att sitta i bur!?
Och precis vad är det som är naturligt för dem med att sitta i bur? Att de får frisk luft och halm att sova på?! Vad hände med alla egenskaper vi människor i åratal avlat fram på våra tamillrar, att de ska vara domesticerade, sociala, flockdjur och husdjur? Vars passar dessa egenskaper in i en bur?!

#83 är det nån som påstår att det är okey? Det är bara ni som tycks anta att jag tycker det.
#83 Nej, det kan jag inte hålla med om. Eftersom syftet inte är detsamma så kan man inte samköra dessa uttryck.
Men i slutändan: Är det inte den mentala hälsan hos djuret som är det viktiga??! Som jag skrev (#81) så har de illrar jag träffat varit harmoniska och välhanterade. De känner inte till något annat! Självklart tycker jag att djuren ska ha det större och bättre (med MINA mått mätt, eftersom mina illrar bor inne och har det större), men det viktigaste är hälsosamma illrar!
En liten fråga: Hur kan de gå i sin egen avföring när det är nätgolv??! ;-)
#88 citerar mig själv :P
Man vet en del om illrar, deras beteende, behov, osv.. Ett rimligt antagande är att de inte har möjlighet till ett bra liv (illerliv- alltså få sina behov tillgodosedda) i en bur.

#67 Fortfarande väldigt relevant. Om du överhuvudtaget har ägt en iller eller något djur som andas överhuvudtaget. Eller….om du är en sådan person som bara går in i forum för att ställa till bråk. Man kanske hittar dig på något forum för barn också där du förespråkar att barn ska sitta i hagar dygnet runt och inte bli upp-plockade när de gråter. Det börjar ju kännas lite så.

#89 mycket antaganden blir det.;)
#90 mycket antaganden blir det
lägger till #90 också då
#90 Då kan jag upplysa dig om att FetUdy har en egen iller och tre "adopterade".
#87 du skrev ju och frågade hur vi kan veta att en iller i bur lider…varför skulle du vilja fråga det om du inte tycker det är okej om de sitter i bur?
Däremot måste jag påstå att jag tycker jaktillrar är en lite annan femma. jag ser inget fel i att använda en iller till jakt för den har en väldigt starkt präglad jaktinstinkt. Men då tycker jag fortfarande de ska leva under bra förhållanden och inte i små burar.

Jag tycker att FetUdy och du LinLin kan starta en egen iFokus istället…. ni verkar ju ha samma attityder och värderingar….
Tror inte ni haft iller speciellt länge någon av er….
Farmarna har inte alltid de bästa erfarenheterna… faktiskt…
Fattar heller inte hur ni kan tycka att det är humant att låta en iller bor i sin egen avföring i en trång liten bur…. Har ni egentligen varit och besökt en enda farmare ? Det låter inte så faktiskt….
vill be er att hålla er till antingen trådens usprungliga ämne eller också starta en ny tråd ang. iller i bur.. vill också att om ni diskuterar att inte blanda in jämförelser där det handlar om barn och sexuella aspekter. håll er till sakfrågan tack. och en sak till, läs igenom det ni skrivit innan ni skickar iväg meddelandet, ibland kan man ändra lite för att få det och låta trevligare, disskusioner är bra men alla får ju trots allt tycka olika, och diksuterar man i bra ton så kan man istället byta erfarenhet osv. så tänk er för lite. uppmaning till alla…
MvH Malin medarbetare på Iller.ifokus

#94 Vissa kastar spjut i radhus.
När har jag föresten sagt att jag tycker det är humant att bo i avföring?
#94 MissFerret, har du läst tråden? Har du läst mina inlägg? I så fall skulle jag bli glad om du kunde plocka fram den mening där jag säger att jag tycker det är okej att illrar sitter i undermåliga burar.
Och nej, jag har aldrig besökt en farm. Därför talar jag varken för eller emot farmare.
Läser man genom tråden så slipper man det pinsamma i att komma med ogrundade "påhopp".

#97 LinLin jag anser inte att detta är ett påhopp.. Se ditt eget inlägg _#44 Bra poäng där. Folk tar nog alldeles för lätt illa upp. Jag har ju rätt ofta "aviknde" åsikt men inte sjutton tar jag illa upp när någon ifrågasätter mig. Det är ju deras, liksom min, rätt att göra.
_… diskussionen handlar om varför farmare inte kan sätta in annonser på iFokus… I tråden anser både du och FetUdy att det är inget fel på farmarillrar… inget fel på illrarna…. men förhållandena de får växa upp i är vidrigt och bara det skulle få en att aldrig köpa en valp av en farmare för att främja hans fortsatta avelsarbete.
Så vi ska nog inte tala om pinsamma inlägg…..
#98 Därav " "-tecknena. De brukar så vitt jag vet bland annat användas när det ord inte är alldeles korrekt i sammanhanget.
Förklara gärna ditt tillägg. Jag tycker småburar är fel och skulle inte köpa en iller så. Vad är pinsamt?
tråkigt om vi ska behöva låsa tråden, har någon något problem med någon så ta det via Pm. då, tror inte så många e intresserade av o höra folk gnälla på varandra ingen har rätt o ingen har fel. jag låser denna tråden nu, på grund av att frågan om varför man inte får lägga ut annonser om farmare och att FetUdy tycker det är konstiga regler vet vi. Åsa har besvarat och alla vet att Åsa bestämmer här inne, därmed tycker jag att denna tråden stängs o så den som vill fortsätta diskutera iller i bur kan öppna en ny tråd om detta..
Mvh Malin Medarbetare på iller.ifokus