Vild iller under huset - vad göra?
Hej! Registrerade mig precis för att kunna ställa den här frågan… Vi har alltså hittat en illermamma + hennes kull under sommarstugan (som finns strax utanför ljungskile i västra götaland). De är jättesöta och så, men det luktar något fruktansvärt i köket nu… Försäkringsbolaget kunde inte hjälpa oss eftersom det inte är ett skadedjur. Vi kan ordna en slagfälla, men vi tror inte att ungarna skulle klara sig och vi vill helst inte slå ihjäl nåt djur om det går att undvika. Hade vissa förhoppningar på att det skulle gå att nå nån som kunde fånga in o ta hand om djuren, typ nordens ark (fast dom hade bara en hänvisning till nåt ställe som inte längre hade tillstånd för viltrehabilitering), men det verkar lite klurigt att hitta denna någon…
Så, jag tänkte att det kanske var nån här som visste, lika bra att chansa, hursomhelst…
Om det är någon som har något tips om vad vi ska göra nu eller vart vi kan vända oss (ska kontakta naturvårdsenh. på länsstyrelsen, djurskyddet i göteborg samt några ställen till imorgon) skulle jag vara väldigt tacksam…
Vem vet, det kanske redan finns en tråd i forumet, bara att det var lite svårsökt…. I vilket fall så får den som känner att han/hon vet vart vi kan vända oss (och som sagt, vi vill helst inte ha ihjäl djuren, dom är alldeles för bedårande för det) väldigt gärna skriva här i tråden :)
EDIT: man kunde visst bevaka tråden.
Tack så mycket på förhand!
//Johannes

puttar upp tråden lite
Här är några länkar du kanske kan ha hjälp av;
http://www.djurenso.se/html/rehabiliterare.html
http://www.viltrehab.info/godkanda.asp
Du kan också kontakta Naturvårdsverket 08 - 698 10 00

Hoppas någon kan komma med några bra råd åt er. Jag vet tyvärr inte alls vad man ska göra förutom de idéer ni redan har själva och som alda skrev!
Eftersom mamman finns där, behöver ni ju egentligen bara komma i kontakt med någon som kan förflytta dem på ett skonsamt sätt, till ett nytt gömställe för dem att hålla till på! De behöver nog inte omhändertas, så det borde gå att få hjälp rätt smidigt tycker jag då det bara behövs någon kunnig person som kan förflytta dem så det blir så bra som möjligt för den lilla familjen. För visst är det vildillrar? Måste försäkra mig om det, även om jag förstår att det är det :P
Måste även jag fråga om ni är helt säkra på att det är vildiller….det är rätt vanligt att tamillrar rymmer/släpps ut i naturen. Och det har hänt flera ggr att de blivit parade med en vildiller. Lite märkligt att en vildiller skulle våga sig så nära människor,
Vet inte riktigt vilka ni ska kontakta, konstigt att inte nordensark kunde hjälpa till. Det måset ju finnas fler instanser som sysslar med sådant.

Finns det inte någon illerägare i närheten som kan åka dit och ta en titt på mamman. Så man kan få reda på om det är en vildiller eller en tamiller.

Visst! Det skulle jag kunna göra.. Jag bor oxå strax utanför Ljungskile..!

Jättebra, det lugnar nog alla lite.
Jag har inte sett illern själv, har bara pratat med familjen över telefon. Det kan ju vara en förvildad tamiller, men i så fall har den sprungit långt. Stugan ligger 15-20 min med bil från ljungskile, och det finns typ 10-15 permanentboende i närheten (och så vitt jag vet har ingen av dom bortsprungna illrar). Tack för länktipsen, jag ska ringa till nordens ark imorrn, är inte helt säker på att föräldrarna har ringt dit (jag kollade bara på hemsidan). Finns säkert bilder på dom också, kan länka till dom sen när dom kommit upp. Problemet som jag ser det är att man kan ju fånga in mamman, men hur ska man fånga ungarna? Dom är inte ute och jagar mat direkt. Sen, när man fångat in den/dom, vad ska man göra med dom? Visst, vi kan köra ut i skogen med dom, men då vill vi vara HELT säkra på att vi fått med alla ungarna också, och det är lite klurigt. Jag ringer runt lite imorrn, och skriver mer här när jag vet mer. Tack än en gång för hjälpen!
EDIT: Som sagt, ingen av dom som är där kan så mycket om illrar, finns det nåt bra sätt att se om dom är tam- eller vildillrar? Sen är det så att dom har dykt upp när vi inte varit där, och stugan ligger typ mitt i skogen, eller närmaste granne är iaf skog, skog och mer skog, så det kan ju vara därifrån dom kommit.
EDIT 2: Fnyk: Tack för erbjudandet, om ingen enklare lösning dyker upp för det så hör jag av mig! :D

Gör så!
Hoppas att det löser sig ivf!

#8 En vild iller är väldigt mörk med mörk nos. Är den ljusare så har den med största sannolikhet tamt i sig…

Det här bör väl vara ett självlösande problem om det är en vild iller… efter två tre månader är ungarna avvanda och ger sig ut på egen hand.
knubbs: Du menar två tre månader av fruktansvärd stank i köket?

Om det var illrar under mitt hus så skulle jag så fort som möjligt ta reda på om det är tam lr vildillrar. Kan inte fnyk få åka ut o kolla?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Vi tror verkligen att det är vildillrar. Har inte gått att ta några bilder på dom, dom är hyfsat skygga, minst sagt. Och snabba. Men det som setts har varit mörka nosar och pälsar.
Enligt utsago (en vän till familjen har en pappa som innan han pensionerade sig höll (avlade, tror jag. han hade nåt slags zoo/djuraffär i alingsås) illrar) så är ju vildillrar förvisso skygga, men när dom väl bosatt sig nånstans så är det för att stanna.
Enligt dom vi har ringt till idag så är det egentligen bara 3 alternativ vi har.
1) vänta tills i höst (inget bra alternativ, deras toalett är under vårt kök och det är i princip olidligt) för då flyttar ungarna ut, och sen sätta ut fälla för honan.
2) Sätt ut fälla nu (inte heller nåt bra alternativ, då dör ju ungarna)
3) Skräm iväg dom på nåt sätt. Det är väl detta vi hoppas på, kan man säga. Är det någon som vet något som fungerar? Man kan köpa en skrämma för typ 2000:- men det känns lite dumt om det inte är säkert att den fungerar. Dessutom har vi katter, och dom uppskattar nog inte heller det ljudet. Är det någon som vet om det går att skrämma iväg dom med nån doft av nåt slag? Typ vargurinvarianten? Eller vet om det funkar med ultraljudsskrämmorna? Tacksam för svar, återigen.
a-ha! ett fjärde alternativ uppenbarade sig!
4) Vara såpass jobbiga med sin blotta närvaro att illerfamiljen flyttar ut! (åtminstone verkar det så). Blev tyvärr inga bilder, hon är så fruktansvärt snabb så det bästa man kan hoppas på är ett svart suddigt streck i gräset, typ.

hur har det gått?
PUTT

*puttar*