Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 580 ggr
regskylt
0

Hur många om max?

Mitt hus börjar bli fullt av illrar nu, vi har tre stycken vuxna på 3 (alt 4 år, osäker på ålder) en 3åring och en 1åring. Vi väntar nu även på ett syskonpar som är valpar. Så det blir 5 illrar totalt och sen säger jag tvärstop. 5 känns som väldigt många och jag är nyfiken på hur många ni har satt gränsen på att ha som max? Har ni lyckats hålla er gräns eller har det trillat in fler allt eftersom ändå?

JossanH
0

För mig har det varit viktigt att känna av att varje köp blir rätt. Just nu är väl egentligen maxtalet på 4 illrar nått, men när vi hittat större finns möjlighet till många fler då de ska få mer utrymme utomhus. För mig har det varit viktigast att jag inte tagit mig vatten över huvudet och att jag hinner lära känna alla illrar på djupet innan någon ny har flyttat in. Oftast har det väl tagit ett år eller mer mellan varje Iller. Ibland har jag även haft illrar som jag inte velat introducera nya illrar till då de varit känsliga för tillskott och ibland har jag haft sjuka illrar där jag inte velat introducera nya till av den anledningen. Jag har alltid velat ha en väl fungerande flock, men nu är ju det redan spräckt.. Kanske blir det en grupp på 2 och en större grupp så småningom. Marcello är helt tydligt känslig för nya illrar.. :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
1

Eftersom jag är uppfödare så sparas det valp/valpar beroende på vad jag är ute efter och vad som dyker upp i kullen. Försöker vara strikt med att ta in nytt som inte gagnar min avel, dom blir nog så många ändå.

Jag vill inte göra mig av med mina avelsdjur efter att dom fyllt sin funktion, alla stannar tills dom inte orkar hänga med.

I höst så blir flocken åtta stycken 😊.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Grodan
0

Finns det någon gräns, t ex om man bor i lägenhet? Skillnad på hyres- och bostadsrätt?

Känner ju t ex till att det finns gränser vad gäller antal hundar och katter i flera hyresrätter och även bostadsrätter (samt givetvis individuella företags regler).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

regskylt
0

#3 jag tänkte mer på en "egen" gräns, typ vad man känner att man har tid med och/eller klarar av i antalet illrar.

Grodan
0

Jag vet, men jag undrar ändå… för jag är nyfis

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️