snälla hjälp
hej. vi har köpt en iller som nårgra vet, men vi har lite snack om att lämna tillbaka henne eftersom vi inte vet om tiden räcker hur mycket tid behöver en iller?
Det är svårt att säga en siffra. En iller är ett socialt och krävande djur, framförallt om den inte har några illerkompisar som den delar livet med. Har man lite dåligt med tid någon dag kan man kompensera genom att tömma ut illern lite extra med tex promenader eller att den får upptäcka något nytt; kanske en garderob där den aldrig varit innan. Sedan är ju varje iller en individ. Vissa illrar mår bra även med lite mindre aktivering medan andra illrar måste aktiveras massor för att må bra. Varför känner ni redan nu att tiden inte räcker till?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi har tänkt att mamma o pappa jobbar hela dagarna, sen går jag o mina 2 brorsor i skolan sen och så men vi har funderat om tiden räcker då, vilket jag hoppas!
Men hur har ni kommit fram till det nu? Visste ni inte redan innan att ni har jobb och skola? Oavsett vad man köper för djur så vill ju djuret ha social kontakt och omvårdnad. Sådant tar ju sin tid. Är ni osäkra på om ni har tid för en Iller kanske ni ska fundera på att lämna tillbaka den innan den hinner gro in sig ordentligt i er familj, annars så får ni helt enkelt se till att avsätta den tid som finns.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag håller med.
Om ni i ett så tidigt stadie funderar på om ni har tid eller inte så kanske ni ska hitta ett nytt hem åt den.
Jag kan vara intresserad av att eventuellt komma och kika på den och hälsa på den.
#0 Prata med uppfödaren och kolla med den om ni får lämna tillbaka valpen. Som uppfödare uppskattar jag att valpköpare tar kontakt för diskussion. Jag uppskattar också att jag får veta vart "min/mina" valpar tar vägen. Jag är rädd om dom fast dom är sålda.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Jag föreslår att du pratar med personen du köpte henne utav och se vad hon säger? Så kan ni komma fram tillsammans till hur ni ska/bör göra.🙂
Ett sätt är ju om man vill & kan att ta hem en till iller så att dom får sällskap av varandra medan ni sover eller är i skola/jobb.
+ Att ni då får en till såndär jättesöt pälsboll att ta hand om!👍
Jag och min sambo hämtade hem en iller i februari, jag gick i skolan och var då borta 7-17 som längst och min sambo var borta som längst runt 6-17, vilket betyder att illern var ensam mycket och det märktes på honom att han inte alltid fick den aktiveringen han behövde, och han är ändå en kastrerad 3 åring som är rätt lugn enligt mig.
Men samtidigt så hade vi ju planer på att ta hem en kompis till honom om några månader och tänkte att vi får göra det bästa utav det tills han får hem sin kompis.
Och nu ligger han här helt utslagen efter allt bus med den lilla illervalpen. 🙂
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Om du är orolig så är det bara att be din mamma att höra av sig till mig, så vi kan diskutera vad som blir bäst. #4 dom har ingen rätt att omplacera utan min tillåtelse enligt kontrakt så OM det blir så att hon kommer söka nytt hem så kommer det gå via mig, uppfödaren.
//Denise
nu har vi pratat vidare, och vi kommer att beholla henne. då mamma inte jobba lika mycket lägnre. :)
#7 Va bra 🙂
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Om ni är 5 i familjen så tro jag inte den kommer att få tråkigt. Jag jobbar o tränar så jag är borta 07 till 1900 ungefär. Bamse vet detta o ligger o sover på dagen men när jag kommer hem så är han med fram tills jag går o lägger mig. Brukar bli promenad o lite olika lekar sen är han ju med på morgonen. Jag har gott med leksaker o försöker hela tiden hitta på nya saker som kan aktivera honom. Men en iller kamrat är inte fel fall du tycker att han inte aktiveras tillräckligt
#8 Men vad får illern göra när ingen är hemma då?
Min har köket, hallen o köket att röra sig i. Hans rum är köket o där brukar det vara lite lådfort som flyttas runt ibland o så göms det lite godis i fortet. Skor i hallen o för tillfället så klättra han in o ut ur garderobens. Tvättkorgen är en stor favorit.