Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 570 ggr
[Samboni]
0

ny opererad illertjej! Hjälp?

Min illertjej på ca 2.5 år blev opererad idag då hon haft återkommande problem med sin analkörtlar.

såren ligger ju i ett känsligt område så jag oroar mig för infektioner. 

Hon ska ta antibiotika nu i 7 dagar. 

MEN!

jag kan inte få henne att lämna såren ifred. stygnen tas bort först om 10 dagar.

Jag satte på henne en tratt men till ingen nytta. Jag fick förslag på att tillverka en kroppsstrumpa och dra på henne. men hon kryper ju ur en sådan på några sekunder.

Jag kan inte hålla på att knuffa undan hennes nos och nej-a henne hela tiden. Hon blir ordentligt irriterad av detta. Och jag kan ju inte kolla henne varje sekund.

Känner mig jätte stressad över detta. snälla snälla kan någon hjälpa mig? finns det något jag kan göra?

JossanH
0

Har ni opererat bort analsäckarna? Är det stygn som ska försvinna av sig självt eller stygn som ska plockas bort? Är hon helt normal för övrigt efter narkosen? Ibland kan dom få fix idéer efter en narkos och bete sig underligt. Min ena Iller bara gick runt, runt, runt i en hage och vart stressad om man försökte lugna honom. I 40 min gick han bara runt utan avbrott. Har du en sele som hon inte tar sig ur? I sådana fall kan du fästa en tratt eller strumpa i selen och se om problemet har lagt sig till i morgon. Själv har jag aldrig haft problem med illrar som inte låtit såren vara. Visst har det tvättat lite grann, men inte alls mycket.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Samboni]
0

#1 Ja, precis, analsäckarna har tagits bort. 

Stygnen ska tas bort om 10 dagar.

Nej hon har betett sig märkligt som bara den…

Hon släppade iväg vattenskålen och sedan matskålen till mitten av rummet. Hon har vandrat runt en del och försökte även gräva sig in genom ett element i köket. 

Min tjej är väldigt liten i storleken så en sele som passar har vi aldrig haft till henne. Tyvärr.

Det kanske är en del av narkosen som du säger, när hon kastrerades så rörde hon aldrig såret. men den gången var det sytt med stygn som försvinner av sig själva.

Jag funderar på om det är mer irriterande för henne med dessa stygnen som måste plockas bort i efterhand.

JossanH
0

Hur har natten fortlöpt? Slutade hon vara på såret när hon fått sova ruset av sig?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Samboni]
0

Hon somnade tillslut ordentligt.

När hon fick smärtstillande och antibiotika i morse var hon nästan som vanligt igen, lite desorienterad verkade hon fortfarande vara just då.

Nu är hon helt sig själv igen.

Hon är inte på såren på samma sätt som igår kväll.

Hon är pigg och glad, äter och går på lådan.

Hon har för vana "torka sig" efter att ha varit på lådan genom att dra rumpan på golvet en liten bit.

Jag har varit noggrann nu med att göra ordentligt rent runt lådan, men jag funderar på om hon kommer irritera såren med sin lilla toa rutin.

Tror du jag behöver oroa mig över det?

JossanH
0

Det är så illrar gör och det brukar vara ännu mer hasande pga något som irriterar. Jag tror inte du behöver oroa dig men det är väl jättebra att göra som du gör nu och hålla rent runt lådorna. Bara hålla koll så allt läker som det ska så är det nog inga problem. Skönt att såret bara var så intressent då hon var narkos-vimsig :)

Sajtvärd på Iller.ifokus