lunginflammation =S
va där flera timmar idag. det började med att Kasper skulle få lämna ett blodprov. så dom rakade armen på honom men mer än så gick inte. han gick inte å hålla i så till slut bestämde dom att han skulle få lugnande å de fick han.. han va typ helt livlös. *jätte läskigt*
sen fick han en kanyl i armen så dom kunde tappa honom på blod å den fick han ha kvar under hela besöket. senare så fick han gå in på röntgen 2 ggr. andra gången sa dom att dom skulle kolla hjärtat å då blev jag jätte rädd.
nu e vi hemma och det visade sej att han hade lugninflammation. han får tabletter i 14 dagar. så hoppas snart på en frisk iller,..
åkte dit för att han har gått ner i vikt ett halvt kilo.

nej men usch… vad hemskt. Men det var ju bra att du regerade snabbt. Vad kan han för symptomer förutom att han gick ner i vikt. Så man skall hålla koll på det själv.

Va bra att du åkte till vetrinrän så han kan bli frisk=)

han hostde till å från men de e faktiskt inte ngt ja har tänkt på. sen va han väldigt varm härom dagen typ som han hade feber eller ngt… bajset va nästan normal.. lite mjukare bara om man sejer så.. annars vet jag inte… men ja e glad att ja vet vad det är nu iaf.. =)

nej va läskigt :S
tur att du åkte till vet :)

okej. men usch för lugninflamtion. Det är ju riktigt farligt.
bra att du hann in i tid! jag var semesterhem åt en iller som fick lunginflammation men honfick fel diagnos hos veterinären då dom sa att det var luftrörskatarr. fick ett väldigt svagt penicillin åt henne o dagen därpå kunde hon inte andas..åkte akut in o fick höra att det var fara för hennes liv (tack vare dom!), sen blev jag skickad till bagarmossen då dom skulle stänga..och t.om där, där dom e helt borta när det gäller iller så kunde dom konstatera lunginflammation direkt. tyvärr hade hon hostat hål på ena lungan och det fanns inget o göra förutom att avliva henne.
Så åk alltid in när en iller hostar mkt!

jo nä du sejer sådär så e jag väldigt lättad att jag åkte in. känns skönt att han har meducin nu…

#6usch va hemskt…känns nästan overkligt att man kan hosta hål i lungorna=´(
åhh, vad hesmkt =( tänker på er !

han har ju fått medecin nu som ja inte får i honom.. så de sluta med att jag fick ta en meduci nspruta för djur å blanda tabletten med vatten men de tyckte han inte heller om.. han vill inte ha den alls han bara grinar illa… känns så jobbigt att man måste göra så när han inte alls vill. men e det ngn som har en bättre lösning så kom gärna med den..
Jag blir alldelles nojig när jag läser sådant här. Jag föreställer min att jag har fått hem min iller och sådant här händer och jag inte hajar att något är fel, då jag är nu. Jag kommer bli världens nojigaste illerägare! Men vilken tur att du upptäckte det i tid, för lunginflamation är inge skoj. Hoppas han blir bra snart!
Går den att mosa så ge tabletten mosad i vetegroddsolja. Vissa ger även i lite laktosfri grädde.
Sara

Min Bubs fick lunginflamation och i slutänden dog han av sviterna. Be om att få starka mediciner som Flagyl och Classid till honom och ge probiotika efteråt. Bubs lunginflamation kom tillbaka och all antibiotika slog ut tarmarn på honom. Inflamationen spred sig till andra organ då den första antibiotikan var för svag. Jag tror att min iller hade levt idag om han fåt starkare medicin från börja. Inget ont mot veterinärerna dock, de gjorde allt för honom.

Menar självklart inte att din iller kommer att dö. Vi hade otur, men vill ändå påvisa att lunginflamation inte är en enkel sjukdom. Medicinen är nog godagre om du blandar med vetegroddsolja och soyagrädde.