Gråter!
hej på er alla.
känner att detta är nog den enda platsen som jag kan prata ut om detta.
som några här inne vet har jag väldiga problem med mina två iller töser. jag har provat allt men vi går inte ihop. dom hugger nästan så fort dom ser mig. jag kan inte busa normalt med dom eller nått alls. för killen är det nästan likadant. den enda som aldrig blive biten av dom är min lillasyster hon kan göra det mesta med dom utan att dom rör henne på ett elakt sätt. ända sedan första dagen den 28september-06 har dom bitigt mig, så jag är så rädd för dom….
så jag funderar nu allvarligt på att sälja dom. dom är jättefina och så söt när dom busar med varandra eller med mig när jag är på avstånd. men ja är så in i nordens rädd för dom. jag tror extremt mycket på att jag och dom inte går ihop. jag har gråtit halva dagen över detta jag vet varken ut eller in. plus att jag är mitt uppe i en flytt och jag fick veta idag att min farfar inte ens kommer ihåg vem jag är. han ringde min pappa och jag svarade och han trodde att han ringt fel. jag försökte typ i 5 minuter och berätta för han vem jag var men han minns mig inte längre*gråter* jag bara gav min far telefonen sen dess har allt bara vare ännu värre och jag mest bara legat här hemma på soffan och stirrat i taket med miilo på magen sovandes så sött. tror han vill trösta mamma för annars är det baar bus som gäller hela dagarna.
ni kanske inte fattar så mycket nu men jag måste få skriva av mig så jag skriver i rasande fart så det kanske inte hänger ihop så mycket.
och dom går heller inte ihop med miilo dom totalt slaktar hans skinn i nacken han får stora och djupa sår av deras bett. och han bara skriker rätt ut ibland. så fort jag håller honom över dom så att han ser dom gnyr och gnäller han och kryper oftast in i mina kläder=(

stackare :( håller tummarna stenhårt att dom ska bli snällare mot dig, men finns det ingen som kan ställa upp på att komma till dig å hjälpa dig ??
synd det där om din farfar :(
lycka till :)
#2 tack men jag tror inte det hjälper jag kommer nog alltid vara lika rädd för dom. vet ej vad detta kommigt ifrån för jag har ju redan tage emot bett men jag känner att jag knappt längre vågar prova gosa med dom. ursäkta om detta låter elakt men det känns som jag inte har eller orkar lägga ner tid för att vara med dom=(
vet inte vad jag ska säga, kan bara säga att det är tråkigt för dig. Men du ska vara glad att du har Milo iaf! om du besämmer dig för att sälja dina töser hoppas jag att de kommer till ett bra och långvarigt hem!
Ja men det jobbiga är att jag vill ju att miilo inte ska behöva vara helt sj. så jag vill mer än gärna ha mer änn en iller. är det fel av mig tycker ni att kanske skaffa en till valp senare när miilo är färdig uppfostrad? om jag nu säljer tjejerna. för som sagt tror jag det är för att dom och jag inte går jämnt upp! man vill ju inte höra en massa skit sen som: men gud sålde inte du nyss två illrar och nu har du skaffat en ny.
ja eller liknande

#5 jag tycker inte det är fel alls att göra så i din situation :)
#6 tack ja det verkar ju inte finnas så mycket att göra lixom. varken jag eller miilo går ihop med dessa tjejer och det är ju precis som med människor folk man absolute inte går ihop med är man inte snäll och umgås med eller hur man ska säga.

#7 nej, precis…men gör det du tycker känns bäst, behåll tjejerna å kämpa eller sälj dom vidare till ett hem med en fast hand :)
#8 ja det känns bäst just nu att dom får komma till ett hem där dom kan komma bra överens med ägarna och jag vet även att om jag säljer dom måste den nya ägaren ha väldigt bra illervana. och jag funderar även på att om den nya ägaren inte kan ha kvar dom att dom kontaktar mig så att jag tar tillbaka dom. annars kanske dom flyttar runt extremt mycket, eller vad säger ni om den saken?
och visst borde man kunna skriva i annonsen att dom säljes ifall rätt hem finnes?

#9-10 det låter bra =)
Tack för att ni hjälper mig. som sagt jag vet nästan inte ut eller in men ni hjälper mig extremt=)
Försök att omplacera dem genom någon förening. Skills har jättebra kontrakt och det har säkert både Stif och SIV oxå.
Å jag tycker du gör helt rätt om det nu inte fungerar. Varken du eller de mår bra av att ha det så.
Sara
#13 men kan man omplacera en iller genom en förening även fast man inte är medlem? och vad är det på ett ungefär som dom har i sina kontrakt som är så bra? och jag känner att tjejerna nog skulle må bättre av ett annat hem som vågar ge dom den kärlek dom förkänar och även jag skulle må bättre av att veta att dom får/har det bra
och isf vad tycker ni om pris. jag skulle gärna vilja sätta ett lite högre pris som kan disskuteras. enbart för att kanske slippa dom som ska iller bara för att ha lixom. hoppas ni förstår mig

Ibland kan det vara bra att splittra på ett par som blir aggressiva ihop. Det kan vara så att tjejerna tillsammans blir så starka att de inte behöver söka kontakt med dig eller Miilo.
Jag hade ju Saga och Trixie som var vidriga tillsammans. När Saga flyttade så började Trixie sakta närma sig mig. Nu är jag den enda som hon älskar totalt av oss människor i familjen. Så ett tips kanske är att sära på dem.
Ja, jag tror (är inte helt säker) att man kan omplacera genom föreningar även om inte man är medlem.
Kontrakten reglerar hur vad som ska göras med djuren ex vaccination, kastrering, chippning osv samt att de måste hålla kontakten och omplacera genom föreningen vid ev ny omplacering.
Jag tror att folk tar det seriösare om det går genom en förening. Föreningen inger mer maktkänsla än en privatperson. Dessutom är omplaceringkoordinatorerna duktiga på att hitta rätt hem.
Sara
#16 ja men jag vill ju inte sära på dom av den anledningen att dom är två systar som vare med varandra sedan födseln.
#17 ja men jag vill ju sj bestämma vilket hem det blir med mera.
# 18 Fast det är fortfarande du som har sista ordet. Du lämnar inte bort illrarna till någon du inte tycker är bra. Illrarna är dina hela tiden och övergår aldrig i föreningens ägo.
Sara
#19 ja men det är ju bra de iaf

kan det inte vara så att de två illrarna har gaddat ihop sig? att dem har bildat en egen liten flock. du har försökt länge med att få dem bitfria. i ett helt år. så ingen kan klanka på dig för det. men det kan hjälpa om du säljer den ena av dem och behåller den andra. kan vara svårt att avgöra vilken man vill behålla men ta isåfall den som är blyg och lite tillbaka dragen och sälj den tuffaste. då kanske den andra vågar sig fram mera.
tråkigt att höra om din farfar men det är sånt som händr när man blir äldre. Han älskar dig ändå.
# 20 Jag kan inte se nått negativt av att använda sig av en omplaceringskoordinator. Det som är, är att man får hjälp med att hitta bra hem. Vill man så kan man vara absolut anonym om man tycker det är jobbigt att gå ut med att man behöver omplacera.
Det som föreningen får ut av att hjälpa till (förutom nöjet att hjälpa till att finna goda hem till illrarna) är en summa som den nya ägaren betalar till föreningen. Pengarna går i Skills till andra illrar som behöver ex veterinärvård osv, innan de kan omplaceras ex hitteillrar.
Sara
#21 problemet är att ingen av dom är direkt blyg. jag har skrivigt i en annan tråd om att kanske sälja den ena eller sepparera dom ett tag men har bara fått negativt där tycker jag.
tack det värmer det om min farfar. och ja han fyllde nyss 92 år=(
#22 ja det låter ju bra men jag vill göra ett eget försök först att omplacera dom, har tyvärr inte lust att betala medlems avgoft för att kunna omplacera min töser.

Jag hade ju också två systrar. Det gick inte. De behövde ju aldrig ty sig till mig för att få uppmärksamhet. Det var alltid de två som gällde.
Om Trixie bet mig och jag fyade henne så kunde Saga komma springade för att hugga mig.
Jag tror på att du bör sära på dem, även för deras eget bästa.
ja men nu har jag iaf lagt ut en annons på blocket som även ligger här på forumet så får vi se vad för hem som dyker upp och om det är något jag tycker verkar bra

Jeg føler med deg og jeg håper at du finner en løsning på dine problem.
Hva med og begynne og håndtere ilder jentene med hansker? Jeg skal gå til annskaffelse av noen hansker får vi passer en ilder som er veldig nervøs og han skal teste ut hele tiden hvor langt han kan gå. Jeg vil håndtere han og vise han at jeg er snill og det lønner seg og være snill med meg:) Håper at det går :)
Trine
#26 hej jag är hättedålig på att läsa det där hehe,men jag har provat handskar hela tiden och visat dom att händer inte är farliga men det har inte hjälpt tyvärr dom hugger när det kommer bar hud fram på mig=(

Nu är jag hemma gumman, såg annonsen nyss..du hade skrivit bra i den tycker ja. Snacka om en dålig dag du har haft=/ hoppas du hade kul på bodaborg iaf.
Måste verkligen kännas jobbigt att behöva omplacera och som vissa säger här att du kanske borde sära på dem är ju en idé men sj så skulle jag aldrig kunna ha hjärta att välja vem man skulle sälja och vem som får stanna=/ svårt det där*tröst kramar* Det är bara att ringa och be mej komma ikväll om du vill prata ut så du vet*kramar om* annars syns vi imorn på träffen
#28 tack gumman för att du finns. jag kan absolute inte sära på dom jag har inte hjärta att göra de jag heller precis som du säger. ja jag hoppas vi ska få det trevligt idag det är ju kanon väder NU iaf hehe

Japp tur med väder har vi iaf, men man kanske inte borde säga nått..det kanske börjar regna då hehe
Sitter och fikar nu så ska jag åka ner på rimi eller ica supermarket det heter nu *suck* och köpa fika=)
#ja nu får vi vara tyst så vi inte får regn hehe

jajamen, det är lika bra att va den säkra sidan hehe
aa am det verkar bli en mulig dag hrrmm
ja att den blir mulen kan ju vara bra så att det inte blir för varmt för illrarna ute. men vi kan ju isf gå in till mig=)

Ska man ta med sej egen "filt" att sitta på eller har du nått stort som alla får plats på?=)
nej jag har tyvärr inte det så om ni skulle kunna ta med er det skulle det vara jättebra=)

okej ja tar med mej Sagas badlakan att sitta på, har inge annat=/
hehe din rumpa får nog plats på min filt=)
miilo blir nog glad att ha saga i närheten

Ja det tror jag säkert dom som är sånna "kärlekspar" hehe
haha ja dom är ju det=) men åter till trådens handling=P
#23 du behöver inte betala någon medlems avgift för att få hjälp med att omplacera. det kostar inte dig någonting. Istället får du hjälp med att gallra ur alla de som hör av sig och sedan får du själv vara med att bestämma hos vem som illrarna skall hamna hos.
#41 ja men det låter ju bra. det är två som hört av sig till mig nu men den ena kändes fel direkt men sen pratar jag vidare nu med andra för att få veta lite mer=)
Jag måste bara fråga. Vad händer om valpen du skaffar oxå är bitig och ouppfostrad? Det är inte ofta man har sån tur att man får hem en valp så snäll som miilo nämligen. Mer ofta än sällan är valpar riktiga små bitmonster. Så vad gör du då?
#43 ja miilo var ju inte direkt uppfostrad. jag håller på med det fortfarande. men då får jag uppfostra den som jag sj vill ha den. tjejerna har ju fått göra som dom gjort nu i kanske 2 år så det går ju inte att ändra på jag klarar det iaf inte. det är ju inte direkt så att bara för att man inte klarar av en iller ska det ju vara fel att skaffa en ny om två månader eller 10år.
klart det inte e fel ;) Jag menar bara vad som händer om nästa valp beteer sig som dina töser…för det är ingen omöjlighet. Har själv haft sånna valpar. Ibalnd kan det vara dumt att "ge upp". Omedvetet så sänker man sitt självförtroende, så nästa gång man stöter på liknande problem har man inte samma mod och självförtroende som innan. Man känner instinktivt att man kommer "misslyckas" ännu en gång. Ibland kan det vara bra med tuffa utmaningar liksom ;) Lite virrigt jag vt..men idag kan jag verkligen inte skriva ordentligt ;)
Jag menar bara att ni har haft sånna framgångar du och tjejerna sen du först dök upp på forumet att det vore tråkigt om ni gav upp nu. Att de är elaka mot Miilo är rätt vanligt..det kan ta tid, men sen en dag hittar du dem tätt omslingrade..och den synen är värd allt jobb 1000 ggr om.

Som Erik som mobbade Oliver. Det tog 6 månader och det var verkligen slagsmål på blodigt allvar. Men den dagen de sov tillsammans för första gången då började jag gråta. Och nu är de bästa kompisar allihopa. Helt underbart!!
#46 ja gud ja! Glömmer aldrig hur olivers nackskinn såg ut! huugah! men nu ser de ut som om de alltid varit bästisar ju ;) underbart! själv fällde jag en tår eller 100 när jag hittade rickie å stitch ihop…å sen ännu ett par nr allihop sov med molle ;)
hur har det gått??

#46 och #47 Skam den som ger sig ;)

Har skumläst allt så jag vet inte riktigt hur länge och hur mkt du har försökt med töserna.
Jag kan berätta att när jag tog hem Zebben och Timon klickade det direkt mellan Berit och dem men Mio är en liten fegis så det behövde/behöver jobbas på.
I början var jag tvungen att dela på dem så jag gjorde ett slags roterande schema att följa.När jag först satte ihop allihopa så fick Mio aldrig chansen att kolla in Timon pga att Zebben var på honom hela tiden.
Före schemat så blev det bråk o alla hoppade på Mio när Zebben börjat.
Jag går bara ut med 2 itaget tex rond 1 Mio+Timon, rond 2 Mio+Zebben.. Sen gör jag så med allt jag gör bara 2 i taget och inte Zebben och Timon eftersom de redan är tajta! Sen försöker jag göra saker där de måste förlita sej till varrandra tex. inte gå samma promenad runda varje dag utan jag försöker att gå åt nya håll hela tiden. Jag badar alltid alla tillsammans i djupt vatten så de måste simma. när jag åker hem till andra människor går jag också efter schemat då är de på "osäker mark" neutralt område.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#45 ja men jag har provat precis alla tipps jag fått här och det funkar inte och då har jag blive rädd för dom=(
#50 jag har provat sedan jag fick dom i september. och det du skriver har jag oxå provat det går inte heller dom biter andra illrar direkt. och mig med för den delen.