Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 546 ggr
Sara
0

Vågar inte!!!!

Idag var jag hos veterinären med Funny och eftersom jag misstänkte att det kommit öronskabb i illerkolonin så kollade dom det oxå.

De hittade inga otäckingar! Skrattande

Men eftersom jag fortfarande är osäker så köpte jag mig ett mikroskop idag som förstorar upp till x30 för att kolla de andra oxå.

Men nu vågar jag inte kolla!!! Blä och fy för att se de otäcka små krypen in live! Kommer få mardrömmar om jätteskabbar som försöker ta sig in i mina öron!! Vägrar konstant att kolla när veterinären erbjuder mig när det varit aktuellt.

Jag är så fjantig.. Skrikandes

Sara

Norrskenets
0

hehe ja kan tänka mej att dom inte är så mysiga att kolla på, dom ser vell ut som fästingar ungefär och dom tycker inte jag om*usch och fy!!*

Ilokay
0

vad är det för mikroskop?

illernettan
0

#1 Äsch, Sara, kom igen nu! Det är är väl klart att du ska kolla illrarnas polare :-))

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Sara
0

Ett som ser ut som en penna från teknikmagasinet.

Detektivkikare Buck Mullin

En hemlig dektektivkikare. *fniss*

Sara

Sara
0

Oh, e du vaken nettan.

vart når jag dig nu?

Sara

Ilokay
0

oh. det såg ju riktigt intressant ut ju. inte var den dyr heller. en fin "bra att ha"sak :)

Sara
0

#6 Precis.. För mig räcker det att kunna se de små krypen.

Sara

illernettan
0

#5 jag är hemma så vill du kan du ringa. Går nog och lägger mig runt 22-22,30 tiden.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Norrskenets
0

illernettan Är det dät microskopet bra? verkar ju bra eftersom den är så billig och tar liten plats=)

Stinko
0

Läskigt med skabb - live 30 ggr större… :/

Själv sitter jag och skriker då jag försöker fiska upp syrsorna till pojkvännens skäggagam :P Dom kanske hoppar på mig och äter upp mig :(

Norrskenets
0

#10 hehe har du ingen pinsett eller nått som du kan ta upp dom med? det är sällan dom bits, när jag praktiserade på djuaffär så fick jag öppna små kartonger fulla med syrsor, mjölmaskar och facobas och då fick man ta med händerna då vissa vägrade att rasa ner i plastakvarierna, men jag vart aldrig biten hehe

Nettan
0

Det där mikroskopet köpte jag först och jag tyckte att det var värdelöst. Inte ens ungarna tyckte det var roligt att leka med eftersom det var så svårt att fokusera med det.

Jag köpte en för lite mer pengar på www.sagitta.se. Det rekommenderar jag starkt.

Norrskenets
0

Är det den här du menar? Har du testat den än? så man vet om den är bra och man kan skaffa sej en sån=)

Sara
0

# 12 Japp, håller med fullständigt! Totalt värdelöst är det! Man ser ingenting!

Men faktiskt så såg jag med blotta ögat 2 st pyttesmå äckliga grå saker (öronskabbar) som promenerade omkring på topsen. Så idag ska jag till veterinären och vaccinera så då får de skriva ut Stronghold oxå.

Sara

Nettan
0

Jag har exakt det där mikroskåpet och det är underbart bra. Jag letade många gånger efter skabbdjur med den. Jag fingranskade öronvaxet eftersom jag var osäker på hur pass bra man kunde se djuren. Men att fingranska hade jag inte behövt att göra.

När det väl var skabb i öronen så kröp det stora äckliga djur på vaxet. Det syndes jättebra i mikroskåpet. De var säkert 4 mm stora när de förstorades. Det var hur tydligt som helst. Jag såg till och med de äckliga små benen. *ryser* Har du väl sett djuren så glömmer man aldrig synen.

När man gör en beställning via www.sagitta.se så ser det ut som att frakten blir otroligt dyr, men det stämmer inte. Jag beställde samtidigt en extra påse med glödlampor till mikroskåpet och det blev MED frakt totalt 192 kr. Det är billigt !!

skrollan
0

Haha, jag har kollatr in dom små krypoen en gång ;) Dom är cäkliga kan jag lova ;)

Norrskenets
0

Man kanske ska skaffa sej ett sånt microskåp=) bra att ha så man vet om man måste till vetrinärn och inte gå i onödan=)

sofie
0

#13 Ett sånt microskop har vi också införskaffat oss. Mycke bra, så skönt att verkligen veta om dom har skabb eller om det bara är vax.