Tips mot bitiga illrar?
Hejsan!
I fredags fick vi hem en illerhane på ett år. Jag har haft katt och hund förr men iller är nytt. Denna iller biter jätte mycket, vi får ha skor på oss just nu bara för han attackerer fötterna annars, och han biter hårt!
Han kuttrar och typ "skrattar" precis innan han börjar bita, så vi antar att han "bara leker". Ta upp honom går, att ha honom långt från ansiktet med ändå i famnen. Han hopp-nafsar efter ansiktet om han är på golvet och jag hukar mig för att försöka klappa honom. Oftast när man ska försöka klappa bli man biten, och helst vill han ta tag handleden och hålla fast.
Jag behöver tips på hur vi lär honom rätt och fel, vi änvänder NEJ och FY och tar tag i nackskinnet, men det ger ingen större effekt, även om han kan reagera lite på det.
Det första ni måste utrusta er med är tålamod sådant här tar tid. Har själv en kille som var sådan när han kom.
Mitt tips är försök att se om han gillar att busa med saker ex kattvippor.Då kan ni busa honom lite trött. Antagligen är han inte lika mycket på när han fått leka av sig den värsta energin. Försök då att ta upp honom, gosa med honom. Ha godis riktigt nära till hands ex i fickan så fort han är snäll och inte bits belöna, belöna belöna beteendet. Bits han så fya släpp dock inte ned honom för då lär han sig åh bita= komma ned. Utan fya och håll kvar honom. Biter han under lek, fya och ignorera honom några minuter sedan ge er in i leken igen och belöna när han leker snällt. Så får man hålla på så det brukar ge sig tillslut men man får vara beredd på att det kan ta veckor innan man ser framsteg.
Det bästa brukar vara att inte provocera honom genom att ta honom i nackskinnet. Skippa det och använd rösten. Försök fokusera på alla de gånger han inte försöker bita och ge beröm och lite godis. Det låter som en överenergisk kille som aldrig lärt sig skillnaden mellan iller och människa. Han tror att han kan brottas med er som med en annan iller. Traggla men ha lite is i magen för han kommer inte förstå vad du vill på en gång.
Sajtvärd på Iller.ifokus
han har pussat på mig om jag har han i famnen, och får mycket beröm. Men vad är bäst som godis, vi har gett han ägg och köttfärs en gång, men det är svårt att ha i fickan ;)
Ne, all bit verkar ju vara lek, men bara på ett par timmar nu så har jag fått ca 15 st milda bitmärken och 2 ganska stora.
Här hemma kör vi på ett hundgodis som heter "Let`s bite" finns flera varianter och märken på detta. Det är rent torkat kött av ex ankbröst. Vi har klippt upp det i små bitar här hemma, lätt och nyttigt godisatt ge som inte kletar=)
Är detta Göran ni hämtade på öckerö? :)
Ge er inte. Min Aurora va helt tokig när jag fick henne. Men tålamod och lite mer tålamod så ska det säkert gå. Han är ju på nytt ställe och nya folk. Det släpper säkert lite när han vant sig vid er.
Känner ju honom lite om det är Göran. Han nafsade mig och i början men sen lugnade han sig och kunde sova i mitt knä. :)
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Ah det är Göran, fast nu för tiden heter han Gus aka Gustav.
Han har blivit lite bättre, han lyssnar på sitt nya namn mer än vad han gjorde på Göran. Han har dessutom börjat lära sig NEJ och FY. Men han biter ändå fruktansvärt hårt. Jag fick ett tips om att ta fram hans bitleksak varenda gång han attackerar fötterna, vilket också börjar visa resultat, ni alla har rätt, tålamod är det som behövs, även om man redan nu börjar bli frustrerad :)
Oj P4go, han vägrar sitta still i mitt knä, vill bara gräva sig in underkläderna och leta fram mina fötter, hur lyckades du? :)
Haha, Jadu. Han hade busat med min lilla gris och var trött så hade nog med det att göra. Passa på när du märker att han börjar bli trött och börja gosa och prata med honom då. Gjorde så med Rora som gjorde utfall när jag fick henne och tillslut funkade det.
Låt honom busa av sig lite, gå på promenad och när han inte är helt blockad av allt bus och stohej kan man börja lära sig vart just Gustav gillar mest att bli klappad/kliad.
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.