Énsam iller`?
Har en ensam liten iller kille. HAr haft lite samvetskval om han vsntrivs genom stt vara själv. Men när han träffar andra illrar är han en enstöring och vill bara till mig.hehe. Någon som kan hjälpa mig med min fundering?
Jag har ochså en ensam iller, men vi har hund med, så hon är inte helt ensam när vi inte är hemma. Men hon har alltid varit ensam, både hos mig och hos förra ägaren. Det funkar bra jag lekar alltid med henne tills hon tröttnar när jag kommer hem och hon får vara med mig så ofta det går ute.
Hej!
Vi har precis hämtat hem en ny liten iller men vi har bestämt att han kommer att få vara ensam iller då orsaken att han omplacerades var att han bara bråkar med andra illrar.. så jag tror att det är fullt möjligt att vissa illrar mår allra bäst av att få vara ensam illrar.. Det är väl som med människor vissa triivs bäst i ensamhet! Men det är ju bara min tolkning.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Eftersom din illerkille inte vill leka med andra illrar, när han får möjlighet, så är det inte säkert att han skulle acceptera att det kom en ny iller i hemmet.
Det skulle vara lite lättare, att svara, om man visste hur gammal han är. Det kan påverka hur lätt eller svårt det kan bli att utöka familjen med en till iller.
Du skriver att han bara vill vara hos dig. Har det varit en eller flera illrar på samma gång, när han träffat andra? Är det flera illrar han möter, så kanske han tycker att det är lite läskigt, eftersom han inte är van att ha illerkompisar. Då skulle du till att börja med, kunna låta honom träffa en iller, som han får lära känna. Ni skulle i början kunna träffas och ta en promenad med illrarna, för att senare låta dom leka tillsammans, när din kille verkar trygg med sin nya kompis.
Skriv gärna och berätta hur det går för er.
Mvh /Ammi

Som de andra redan skrivit så är det väldigt individuellt. De flesta illrar fungerar dock bra med andra illrar. Men det finns alltid undantag som bekräftar regeln.
Om man bara har rätt tid att ge sin iller så lider den inte av att vara ensam iller. Så om du skaffar en till, gör det för att du tycker det känns rätt, inte för att du tror det blir rätt för din nuvarande iller.
Förslaget från Madde låter bra, låt illern träffa andra illrr i mindre omgångar för att se om det fungerar bra.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jo. jag har ju mest varit på illerträffar där det har varit flera illrar på en gång så de kanske kan stämma. Men han bodde med sin mamma väldigt länge innan han kom till mig och de två gick inte bra ihop. han bet henne tydligen. Även fast han är jättesnäll nu. Han fyller ett år snart. (19 april) så vi får se om han får en kompis lite senare. Känns bara så jobbigt ibland att hans stora ögon möter mig när jag ska åka iväg eller liknande, då önskar man att man hade två illrar.hehe

Ja, det kan jag förstå. Men trösta dig med att han faktiskt går och lägger sig när du åker så kan han samla krafter för att busa för fullt med dig sedan när du kommer hem.
Audiatur et altera pars
Ett fel man ofta gör som djurägare är att man skaffar ett andra djur, för att det första inte ska vara ensam när man är borta. Inom de flesta arter slutar det med att man har två ensamma djur istället för ett.
Om två illrar ska kunna ha glädje av varandras sällskap när man är borta, så måste dom ha ytor att springa omkring och leka på, samtidigt krävs att man lägger tid på att förändra deras utrymme, så dom ständigt har nya saker att utforska.
Personligen tycker jag att skaffar man en till iller, så ska det inte vara för att hålla det första sällskap när man är borta, utan för att få glädjen att se dom leka och busa tillsammans. Illrar leker ju på ett helt annat sätt med varandra än med oss.
Mvh Ammi

Så klokt skrivet Ammi, kan bara hålla med.
Hmm, eller kanske nästan i alla fall. Jag fick ju in iller nummer två för att jag övertalade gubben om att hon behövde sällskap när vi stängde undan henne från hundarna. ;-)
Audiatur et altera pars
Det var en ursäkt för att få en till iller, egentligen inte för att illern skulle få sällskap. En viss skillnad. *S*
(var är gula gubbarna??)

Vi har ju så tråkiga gula gubbar nu ju. Kanske det som gör att man ofta hoppar över dem. Sedan är min dator såååå trög nu att det tar fem minuter för en gul gubbe att komma fram
Audiatur et altera pars
På min skärm finns gubbarna ibland och ibland inte. Nu finns dom och för mig tar det inte så värst lång tid att ladda dom, när dom väl finns. 

Hmm, men då har inte du en öken dator heller. Ohh, jag vill att gubben ska få nytt erbjudande från jobbet sitt snart så jag kan få ny burk här hemma.
Fast jag vill ju ha en ny digitalkamera också och så vill jag ha en bärbar. hihi
Men man kanske kan ta en av var. hihi
Audiatur et altera pars
Vet inte hur gammal din är, men den här är 6 år. Skulle oxå vilja ha nya datorer (stationär och bärbar) och en digitalkamera, men det är bil som är det akuta ljust nu. 

Min är nyss avbetald och klar;-)
Tog den genom gubbens jobb, så vad kan den vara? Vart klar betald 2005, så den måste vara 4 år typ.
Audiatur et altera pars
Vi har våran dator på avbetalning genom chrilles jobb. Den ska vi ha betalat av på 3 år. Tror att det är det vanligaste. Men finns säkert företag som har längre tid. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Japp så hade vi det också. Så nu är min stenålders. hihi
Audiatur et altera pars
På tal om Ensam iller.
Först när vi skaffade iller skulle vi bara ha 1. Men efter några veckor började vi tycka så synd om xander så vi åkte och köpte benjamin. Men oj vad fel det kunde bli. Dem gjorde inget annat än och slogs. Dag ut och dag in. Men det kom en vändpunkt. Vi fick hem 2 illrar på besök i 1 månads tid. Då blev dem vänner. Sen den dagen är dem superbra vänner.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ja, det kan ju ibland slå sig lite fel det där med kompis till sin lilla päls.
Men oftast går det över, men även bland illrar finns det ju individer som inte passar ihop helt enkelt.
Audiatur et altera pars
Våran dator är 13 år. Jag vill ha en ny.
#19 Tror dig. Hoppas du kan få en ny snart. Ska inte klaga på min dators ålder.
#20 ja det hoppas jag. Men det ser ut att bli tidigast augusti 
Det var ju ett tag till dess.
Men är det valp eller dator valet står mellan, så kan nog datorn vänta ett tag.
Ja precis. Men den datan ska jag få av mamma så det kostar inget. Men hade jag fått välja självklart en valp. =)
Vilken tur, hoppas mamma kommer på att du kan få den tidigare.