Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 810 ggr
JossanH
1

Välja sin partner

Jag har hört flera teorier om att en illerhona skulle välja sin partner genom att känna vilken hane som skulle passa henne bäst genetiskt. Vad har ni för tankar kring detta?

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

#0 Okej? Är något jag aldrig har hört förut. Skulle väl kanske fungera i det vilda där det är lättare att hitta nytt material.

Har aldrig haft någon hona som vägrat hanen "tillträde" på rätt dag.

Fast vid närmare eftertanke så låter det ju ganska logiskt. Varför para sig med en hane som är sämre än en själv?

(är lite för trött för vidareutveckla mitt resonemang)

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
0

Det var något jag hörde för många år sedan och enligt uppfödaren visade honan upp sig för hanen som var där för det var den hon matchade bäst med.. Att hon inte brydde sig om en annan okastrerad hane tack var det. Mina tankar om detta är ju att alla honor i sådana fall skulle välja samma hane om de fick möjligheten att "välja". Resultatet av parningen blev inte heller lyckat så genetiskt var det nog inte alls en bra kombination.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Kaiia
0

Jag skulle gissa att illrar, liksom människor, väljer nån dom tycker passar en. Alla har ju olika smak, så alla behöver ju inte tycka att min pojkvän är snygg även om jag tycker det :P

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

IzzyR0xx
0

I djurlivet är det väl så att honorna väljer hanen som kan ge bäst avkomma? Den som kan ge friskast och starkaste ungarna? Tänkte rent allmänt på djur nu..

Kaiia
0

#4 Tror det är påfågelhanar som har så stora (och sexiga tydligen) skärtfjädrar att de löper jättestor risk att bli tagna av rovdjur. Att dom klarat sig till parningssäsongen visar ju såklart att han är stark, men generna kommer också göra att ungarna har svårare att hinna ifrån rovdjur.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Sarah
0

i call bullshit… antingen får de slåss om honan och vinnaren får tjejen, eller så blir hon mer eller mindre våldtagen om det är en… :) Har hittills aldrig sett en illerhanne som går med på ett nej då honan är brunstig…

JossanH
2

#6 jag är nog lite inne på ditt spår

Sajtvärd på Iller.ifokus