Onormal iller
Edda är en märklig iller! Hon tycker nämligen inte om vetegroddsolja! Jag har också försökt ge henne russin som godis, men inte heller det intresserar henne nämnvärt. Det kan vara så att hon fortfarande tycker det är så spännande med ett nytt hem (kom hit för två dagar sedan), eller så är hon helt enkelt bara onormal … Hur brukar ni ge era illrar vetegroddsolja? Doppar ni något i det? Vad kan man annars använda som godis?
vi ger mest gurka o vetegroddsolja :) en äggula då o då oxo
Russin ska du inte ge pga socker och en viss mögel som kan finnas i russin men inte syns.
När Bus kom hit tyckte han inte heller om vetegroddsolja, furutone, godisar osv.
Vetegroddsoljan kletade jag in på nosen/runt munnen så han verkligen fick smakat på den när han skulle göra sig ren. Sen dess slickar han raskt i sig de droppar han får.
Han har nu oxå börjat smaska i sig gottor han får av mig men jag fick truga med nya smaker i början samt sätta vetegrodds olja på dem.
Sara

Aha, då lägger jag ner russinen. Hade läst på någon illersajt att man kunde ge det. Äggula är en bra idé, och gurka kanske ännu bättre i längden. Och så ska jag ge vetegroddsoljan lite fler försök …
Gillar hon äggula så kan du pröva med att doppa godisen i äggula och ge, då kan hon få upp smaken för godisen.
Russin var väldigt vanligt att man gav förr. Jag har oxå gett mina russin för några år sedan men har slutat.
Sara
miilo år inget av det heller första dagarna inte ens iller godiset jag köpt från amhs, det kommer
Milly åt inget i godisväg hon heller, men jag gjorde precis som #2, kletade in det vid nosen och munnen och nu älskar hon det! :D
#2 Vaddå mögel? I så fall skulle ju russin vara farligt för alla djur och människor att äta, var har du hittat den faktan?
#7: Det är mögelsporer som finns i russin så det är inte bra för just illrar. Så man ska låta bli och ge dem det.
Vad andra djur klar av kan jag inte säga.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
jag mnåste också köpa vetegrodsolja. :)
Frågan är: vart kan man köpa vetegroddsolja? och greenisar har jag inte heller sett något av, är det specifikt illergodis?

vetegroddsolja kan man köpa över allt. Man använder oftas vetegroddsolja till hingstar och avelston i hästvärlden. Och som vanliga vitaminer till vanliga husdjur tex katt, hund och gnagare.
Greenisar vet jag faktis inte. Vet att man kan beställa ifrån internet.

provat att ge vitabe.. b-vitamintabletter för katter.. nyttigt och gott.. =)
oj, är det svårt att hitta det? Vilken tur jag haft då ;)

Greenisar ska finnas på djuraffärerna, men det var snack om att de innehöll genmanipulerat vete och att de därför togs bort från affärerna nyligen. Så finns de inte på djuraffärerna så är det därför :P

så vetegroddsolja kan man alltid lita på =D

Ja, precis :P
i göteborg finns både vetergrodds olja och greeniesar på huveröds vid backaplan ;)
Frenja tyckte inte heller om nåt godis när hon kom hit. Då åt hon enbart rått kött. Men efterhand har hon blivit modigare och vågar smaka på olika saker. Vi ger henne smakbitar av allt möjligt, bara det inte är alltför kryddat eller sockrat. Nu gillar hon det mesta som vi ger henne men har ingen direkt favorit.
Ett tips på godis: Jag köpte en torkad strutssena i djuraffären. Om era illrar gillr kött är nog chansen stor att de gillar detta också. Jag skär av små bitar, ca 2 cm och ger max en sån om dagen. Hela senan är kanske 15 cm och kostade bara 5 kr. Senan är ju jätteseg så den ger bra tandmotion också. Riktigt trevligt. Det kan vara så att senan är smaksatt med något för den var lite kladdig när man tog iden. men jag tror ändå inte att det är nåt mycket onyttigare än t.ex. bandits.

Häftigt, har inte sett nåt sånt här.. Måste kika nogrannare! Var det ingen innehållsförteckning? Bara senan?
det blir billigt om hon inte tycker om det ;)