Iller iFokus

Iller

Etikettförsäkringsfrågor
Läst 6193 ggr
Jenzan
1

Svenska Tamillerföreningen (STIF)

Hur får man tag i nr till STIF? Deras hemsida fungerar ju inte Fundersam någon som vet? Tack på förhand /Jenny

Nettan
0

Jag pm:ar dig Jenzan.

Smex
0

Vet någon varför STIF hemsdia inte funkar?

Sara
0

Har för mig att den håller på att uppdateras och kommer att läggas ut när den är färdig.

Sara

sarae
0

#2 den gamla sidan finns ej mer men en ny kommer dyka upp på www.illerforening.se  någon gång

Jenzan
0

Jag är ny här, så vad betyder pm:ar? Är det mail typ? Finns det inget telefonnr till dom el måste man maila dom? Tack alla som hjälper till mvh Jenny Skrattande

sarae
0

#5 det lilla gula kuvertet som blinkar i inkorgs fliken betyder att du har fått ett PM (privat meddelande). Du kan själv skicka pm till folk på iFokus genom att gå in på deras personliga sida och klicka på kontakta.

Du kan maila ordförande på illerbiten@hotmail.com  tyvärr har jag inget telefon nummer just nu. förr hade du kunnat ringa mig men jag är inte med i styrelsen längre, så jag har tyvärr noll koll ;)

Jenzan
0

Tack sarae Glad

Illercafe
0

Finns STIF kvar överhuvudtaget?
Det har varit tyst så länge nu.

TanjaS
0

Ja vi finns kvar! Nya hemsidan har varit på ggr länge nu men som ny styrelsemedlem hoppas jag att den ska ordna sig snart dvs den som har hand om den ska få ordning på den.

Illercafe
0

#9 Det är inte bara hemsidan, jag tycker att det är väldigt tyst för övrigt. Jag är medlem men jag har inte hört någonting från föreningen sen innan årsmötet. Ledsen

Nettan
0

Njaa, att man inte har hört talas om föreningen stämmer inte riktigt.

Det var ju en utställning nyligen som du själv var med och sponsrade ju.
Men jag tror inte att det har kommit någon ny tidning ännu. Det är ju faktiskt sommar och folk har semester.

Illercafe
0

# 11. Som företagare ja men sen har det varit tyst.  
Som medlem i ena delen av landet så har jag inte hört något förutom utställningen. Glad

Nettan
0

Ja utställningen var ju i juni. Det är ju inte en evighet sedan. Tror inte det finns någon förening som skickar ut utskick till sina medlemmar varje månad.

Men snart kommer nog tidningen har jag för mig. Glad

Illercafe
1

Men de medlemmar som inte kunde ta sig till Stockholm på utställningen eller som inte är företagare har inte hört något från föreningen sen innan årsmötet i april.

Robinsnel
0

Som med de flesta föreningar blir föreningen vad medlemmarna gör den till.. stif har ju haft en hel del tumult och ny styrelse och mycket att ordna upp så de få som verkligen sliter för föreningen nu har nog inte haft tid att ordna aktiviteter och liknande skulle jag tro. Men inget hindrar ju oss medlemmar att ordna grejer själva, initiativ uppskattas väl alltid?

Illercafe
0

# 15. Tyvärr är jag inte rätt person att ta det med, allt uppskattades inte Flört

STIF
0

Nu har vi funnit våran väg hit!! Har ni frågor och funderingar så är ni välkomna att skicka ett pm.. ; )

TanjaS
0

#10 Hänvisar till Robins meddelande #15 och Meddelande från oss i STIF #17

Illercafe
0

# 17 men det är bra att ni kommer in och informerar de medlemmar som finns här om vad som händer Flört

skrollan
0

ja, jag har skickat in för två månader sedan och har inte fått något, men batalt har jag, dessutom väntar agria på medelmsnummret =/

[ClassicPawz]
0

kan inte den som vet föreningens nya hemsideadrees sätta ut den här ?

var länge sen jag var där ,var ju på den tiden jag hade illrar men skulle vilja komma in där igen.
ska skaffa iller igen & då är det trevligt att kunna vara med där & även prata med andra illerägare på forumet med.

Grodan
0

Tror inte den finns längre, tyvärr.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
0

Stif och illervänner dog ut för flera år sedan. Varit tal om att styra upp nytt men det behövs folk som har tid och kan bygga upp en förening.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
0

Det här med föreningar som dör har jag funderat på länge vad det beror på. Hur kan folk ha mindre tid idag än för 10-20 år sedan? Vad gör folk istället? Är det internet som tar 3-10 timmar av människors liv dagligen eller är det något annat?

STIF hade de sista åren rätt svårt med aktiva. Men jag minns faktiskt en tid på nittiotalet - INNAN INTERNET - då det fanns hela 3 (TRE) illerföreningar!!!
Det fanns hur mycket illerintresserade människor som helst.
Idag är det mycket tunnt med "illerfolk". Vi har nästan inga uppfödare. Vi har inte illrar så det räcker åt oss som vill skaffa…

[ClassicPawz]
0

#24:

Det är synd att föreningarna försvinner, jag var medlem i stif då dom fanss i flera år.
Sedan är det plötsligt svårt att köpa iller idag med där man bor.
Har sökt illervalp i flera år efter att mina illrar dog.
Sedan fanns det även iller forum som jag var med i men dom finns inte heller kvar.

• Redigerat 2021-06-12 13:46 av [ClassicPawz]
Grodan
0

#25 Näe, jag vet. Allt bara dog.

Måste vara så att några människor är eldsjälar och riktigt drivande och de håller igång och ihop föreningar. När de försvinner så dör föreningen.
Bland annat. Det är många faktorer. Men internet dödade många föreningar också. Och sen blev folk så lata och ville inte träffas irl längre. Utställningar, möten och div saker som föreningar hittade på irl drog inte folk helt plötsligt, och då blev syftet med klubbarna tillintetgjort på något sätt.

zickan
0

Jag tror en orsak är just att vi har internet. Allt är enklare att få tag på numer. Information och träffa likasinnade var nog en del som drog folk till föreningar. Det var mer krångligt att sitta i gruppchatt på hemtelefon och brevväxla. Idag är det supersmidigt att både hitta fakta, uppfödare, visa upp bilder, hålla kontakt utan att åka långt för att träffas.

Jämfört nu mot när man var barn på 80 talet så är det bra mycket mer, typ krav. Att hinna tusen saker mer. Folk nöjer sig inte med en liten resa inom Sverige, eller besök till lekplatsen. Helst skall man resa, åka på tusen aktiviteter med barnen för att de skall bli nöjda och inte sticka ut från kompisarna som gör sånt.
Numer behöver folk inte va sociala och det har blivit mer accepterat låsa in sig hemma än umgås, röra sig ute mm. Diagnoser, sociala fobier verkar ha ökat.
Även sämre ekonomi för att kunna ta sig när allt blivit dyrare.
Många jobbar extra, på helger och obekväma tider. Många jobb verkar ha blivit tyngre, högre krav, osundare livsstil. Fler känns mer slut, trötta på jobbdagar och skjuter upp allt de behöver göra tills de är lediga. Tycker det kan va svårt att bara hitta en lucka att umgås med vänner.
Många butiker stänger innan man hunnit hem från jobbet, närbutiker har försvunnit av.
Allt även blivit så dyrt. Det kräver oftast mycket planering, ibland behov att spara, ledighet mm för att åka till någon annan ort och va med på nått med en förening.
Blivit sämre kommunaltrafik och när det varit andra saker i andra föreningar. Så är det oftast helger när allt går sämre och att allt börjar tidigare än vad man kan komma dit med tåg. Blir att man måste ha råd med boende om man inte kan lifta med någon.
Vilket är en bidragande faktor att många valt att inte åka till utställningar och event med andra föreningar.

Så tyvärr började intresset för föreningar dö ut på väldigt många håll när föreningarna inte kunde leverera något som medlemmarna såg behövliga.
Och minskat aktivitet ger väldigt lätt minskad ork från en styrelse. Speciellt om det under en tid inte finns folk som kan ställa upp till en styrelse.
Föreningar har fått hård konkurrens och behöver komma med något som lockar folk och få tag på eldsjälar som dels klarar av men även kan hålla igång allt jobb som ligger bakom en förening. Vilket idag är rätt svårt.

Känns även som att det är mindre Svenska uppfödare i dagsläget. Dålig koll på hur det var förr. Men känns rätt splittrat. Färre illerägare verkar aktiva på nätet. Även forum grupper har tunnats ut. Finns här som nära på död, illertokig på fb som mycket är samma folk som skriver.
Kan det va att många börjat tröttna på internet och gemenskapen online?

zickan
0

Svammel på tanten. Man är lite trött just nu. Sorry för troligen mycket lång text som säger samma sak mer än en gång och lätt kunde ha kortat ner.

Hillbiörns illrar
0

#27 Jag kan bara instämma i det du skriver, Zickan. Det är svårare att få folk att komma på olika event man drar igång. Nu det senaste har vi försökt dra ihop till en utställning. Jag tror vi fick ihop sisådär 60-70 illrar från Sverige och Norge. Tyvärr går inte utställningen ihop med så få, vi skulle behöva sisådär uppemot 100 anmälda illrar.

Har själv varit drivande både inom STIF och SKILLS. Men på grund av olika anledningar har jag dragit mig tillbaka från föreningslivet. Det blev alldeles för mycket. Jag saknar föreningslivet och gemenskapen på utställningar men orkar inte driva något. Det är alldeles för mycket jobb även om man är flera som delar på ansvaret.

Grodan
0

#29 De illerutställningarna ni anordnar… ja herre jösses, klart ni går sönder av jobb… sänk ribban lite, så blir det lite lättare tror jag…

Ni hittar alltid så fina lokaler, det är så trevligt.
Själv har jag aldrig vågat ställa någon av mina pälsar. Och kanske är flera lite "rädda" för att visa upp sina pälsklingar för hela världen. Men jag hade tänkt ställa Erigeron faktiskt, men saker och ting utvecklades inte åt det hållet tyvärr.

Men ge inte upp. Snälla anordna illerutställning igen. Jag hjälper gärna till om jag kan (eller på det sätt jag kan). Och tror att flera gör det om ni bara frågar.
Det är så himla skoj att se så många mysiga pälsar och i de fall man inte har en själv kanske man kan få en gosstund med en på plats.

Saknar också föreningar. Faktum är att jag har så mycket tid över nu när jag inte är med i så många klubbar längre, att funderar på vad jag ska göra resten av mitt liv.

Hillbiörns illrar
0

29 På vilket sätt skulle man kunna sänka ribban? Vad kan jag/vi ta bort men ändå få en utställning som håller hög klass?

Helt ärligt vet jag inte om jag skulle orka dra igång något, känns mest som att man jobbar i motvind. Är det inte det ena det är fel på, så är det något annat. Svårt att bemöta alla krav och förväntningar.

Vi försökte trycka på att alla illrar och deras ägare var varmt välkomna. Jag hade som en uppgift att ta hand om alla nybörjare för att guida dom rätt och även ta hand om dom speciellt på utställningsdagen.
Min känsla är att gemene man tror att det är en grupp för inbördes beundran och att dom inte är välkomna. Och att det är svårare att ställa ut en iller än i jämförelse med katt eller hund. Där vet jag inte hur man skulle kunna få dom på andra tankar. Själv åker jag för att träffa folket, utbyta erfarenheter, ha en rolig dag tillsammans med andra som är lika nördigt intresserade av iller som jag själv.

Grodan
0

Hm, ingen aning just nu, hjärnan har smält bort, men småsaker som eg inte märks kan man ta bort lite här och där.
Så att folk orkar arrangera utställning. Så att många illerfolk vill komma.

Hillbiörns illrar
0

#32: Du får väl dra igång nåt och ha mig som som konsult ;-) jag är inte så dyr i drift ;-)

Grodan
0

Jag saknar verkligen mässor, utställningar och träffar. Kanske det man bara kan få ihop en liten träff eller en minimässa? Behöver ju inte vara på dödligt allvar, som en utställning kan vara.

zickan
0

#34: Jag tror det är något som kan locka den andra skaran illerfolk som inte riktigt bryr sig om bara utställning. Något för att det är kul.
Men sedan är det ännu covid och det lär göra att många väljer stanna hemma. Går köra nått utomhus så fort vädret tillåter igen. Ingen lokalkostnad, bra luft cirkulation. Ha backup med att låna nått partytält eller liknande om vädret slår om.

Små träffar. Iller inspirerad tipspromenad. Rolig utställning. Om möjligt få till en säker hage/utrymme går det hitta på massa skoj. Trix tävling för de som lärt sin iller något. Mindre simpel hinderbana och se vem som lyckas få med sin iller längst. Eller vinst till den vars iller ignorerar sin ägare mest eller på roligast sätt. Där kan nog fler lockas vilja va med. Och behöver inte va så mycket jobb bakom, inte va så stora.
Vill man ha nått fika, mat, grilla kan man ta med sig själv eller köra knytkalas.