Akut fråga.
Hej, jag och min sambo åkte in till veterinären med vår knappt ett år gamla White. Han var förstoppad, drack ingenting och hade ögonen halvt stängda, väl där bajsar han (efter att ha inte ha gjort det i minst 8 timmar) de undersöker de honom och beslutar att han ska stanna över natten.
De baserar det på att han flåsar, han har skum runt munnen, han öppnar inte ögonen och han har ont i buken. När vi är på väg hem igen ringer de upp oss och säger att de ska syresätta honom under natten och ge honom dropp. Ytterligare en stund efter ringer de igen och berättar att han är för svag för att flyttas till ultraljudet och att smärtan från buken tillsammans med stressen för att bli förflyttad orsakade hjärtsvikt. Hon frågade även om de fick avliva honom om det blir värre, samt att hon sa att de skulle ringa om ett par timmar om han inte blir bättre för att diskutera hurvida vi vill låta honom somna in eller inte.
Har någon annan varit med om detta? Finns det något hopp för att han faktiskt kan klara det?
Hej!
Vilken hemsk situation du har hamnat in. Det låter som att han har ätit något olämpligt helt klart. Även fast han är ung skulle det kunna vara insulinom också eller tumör i buken. Men det låter mest som främmande kropp.
Hade han varit i skick nog hade jag rekommenderat kontraströntgen för att se. I värsta fall akutöppna honom för att se om man kan göra något. Nu låter han onekligen som att han är riktigt dålig och inte skulle klara det.
Han MÅSTE få paraffinolja så han kan få hjälp att få ut det som stoppar i tarmen. Nu när han är för dåligt så kanske en operation är hans sista utväg, lite vinna eller försvinna om du förstår hur jag menar.
Jag lider med er, verkligen.
Är det främmande kropp och den sitter så att han har ont i buken kan en vanlig röntgen säkert visa om det finns något. Men en iller som visar så mkt smärta att veterinären inte vill göra ultraljud låter hemskt. Man gör det man måste göra om det är riktigt akut, så känner jag.
Vart befinner han sig? Kom det plöstligt? Om man misstänker annat än främmande kropp såsom insulinom vilket vid ett blodsockerfall kan göra att dom blir slöa, inte kan koordinera rörelser, tuggar fragma mm. Då ger man kortison, typ prednisolon.
Om du behöver rådfråga något får du gärna ringa. Jag kan skicka mitt nr.
Ett stort lycka till!
Paraffinolja gav jag honom redan när jag märkte att han inte hade bajsat vid 11 i morse, ringde sedan till Blå stjärna vid 13 som sa att vi skulle avvakta till måndag, gav honom en dos paraffinolja till vid 15snåret och ingenting kom ut fören vid 19.
Han är inlagd hos veterinär nu och har varit där sedan 19.00.
Veterinären sa att de hade röntgat men inte hittat något varken som förklarade buksmärtan eller att han flåsar. Jo, det kom plötsligt, igår var han sitt gamla vanliga busiga jag, men i morse så var han slö, öppnade knappt ögonen och verkade inte hänga med i svängarna alls som han brukar, han skrek dessutom till varje gång han försökte dricka och det var därför vi tog honom till veterinären.
Är det standard att ta tester för insulinom eller behöver man påpeka det för veterinären?
Tack!!
Tyvärr är det aldrig standard med några prover alls när det kommer till iller. Ytterst få veterinären vet något om iller överhuvudtaget, vilket är synd. Det gör att man som illerägare alltid själv måste vara påläst och egentligen nästan alltid måste tala om för veterinären vad den ska göra.
För att utesluta insulinom gör man ett vanligt blodsockertest, glukostest och det går på mindre än någon minut.
Ren idioti av blå stjärnan att rekommendera att ni avvaktar. Illrar håller på sig väldigt länge innan dom visar smärta, och när dom gör det är det oftast riktigt illa. Jag skulle bli skogstokig om jag fick det svaret.
Den ytliga andningen är förmodligen sekundär och uppstår nu för att han är i så dåligt skick. Men din beskrivning av hur han mår kan vara vad som helst egentligen. Illrar med hjärtfel kan bli ordentligt slöa, ha ytlig andning och tyvärr så tycker jag att det blir vanligare och vanligare med hjärtfel.
Det låter hemskt att han skrek till när han drack, jag kan bara dra en jämnförelse med min Bernard som visade sig ha något diffust i magsäcken, vätska eller tumör som visade starkt obehag när han drack och kastade sig bakåt. Han hade dessutom hjärtfel men reaktionen när han drack var förmodligen för att det gjorde ont i magen när han drack.
Om det hade varit min iller, hade jag åkt dit och varit där för att kunna få säga farväl om läget blev riktigt kritiskt. Han låter onekligen jätte dålig. :(
Jag som hört mycket bra om blå stjärna och deras illerkunskap. Fast de illerkunniga kanske inte är nattpersonal.
Pratade med veterinären nu och bad att dom tar ett sånt test för att utesluta det, hon sa att de skulle kolla upp det.
Ja, det var fruktansvärt att höra, han har aldrig skrikit till förr.
Jag hade jättegärna varit där nu, men jag kände att jag behövde lufta tankarna och kolla till resten av våra djur, har nämligen en iller tös och två katter också. Men de ringer oss och håller oss uppdaterade så om läget blir ännu sämre så åker vi dit direkt, det ligger inte speciellt långt i från oss.
Jag menade absolut inte att låta skuldbeläggande över att du inte var där. Det var bara en tanke, då jag själv är livrädd för att inte finnas där in till slutet.
Tänker på er, lycka till!
Det förstår jag =)
Det är jag också, jag vet bara inte riktigt vart jag ska ta vägen just nu :(
Tack för tankarna =)

Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för er. Jag bor också i Göteborg och det finns två veterinärer som håller på med iller och de jobbar inte ens alla vardagar och aldrig kvällar och helger. Så när man behöver åka in akut så finns det "bara" hund och katt veterinärerna där. De har även problem att ta emot smådjur som hamster på obekväma tider.
Kommer man in på annan tid får man nästan säga själv vad som behöver göras för att det ska fungera. Ligger man på riktigt ordentligt så kan man få dom att ringa en av illerveterinärerna för rådgivning men då får man i stort sett skrika högt i ren panik på plats för att det ska fungera. Har gjort det själv tyvärr.
Vet att det var en person i Stockholm som hade en iller i väldigt dåligt skick. Där öppnade de honom direkt utan tester eller någonting och det var en öronpropp, alltså stopp i tarmen. Vad jag lärt mig om iller så är väl vänta och avvakta aldrig ett bra alternativ utan när det väl gäller så bör man göra någonting direkt. Vad det nu är man bör göra är ju en annan sak såklart.
Håller alla tummar här hemma för er!!
Jag har själv haft en iller som hade stopp i tarmen. Vi fick i princip också rådet att avvakta och bara ge smärtstillande över natten för att sedan komma tillbaka nästa dag om han inte var bättre. Givetvis blev han aldrig bättre så det blev operation för hans del. Tyvärr hade föremålet legat i tarmen och stoppat upp för länge så tarmen kom aldrig igång igen. Vi fick samtalet om att han hade gått bort på nyårsaftonskvällen och jag har än idag skuldkänslor över att jag inte fanns där hans sista tid. Mitt råd är att öppna upp honom. Och var där!
Vid klockan 1 igår natt åkte vi in till veterinären igen, det fanns ingenting mer dom kunde göra. Han hade fått väldigt mycket smärtstillande men låg ändå och krampade av smärta, det var fruktansvärt att se.
Vi hann säga hejdå och han fick somna in i min sambos famn.
Tack för all hjälp och alla svar!
Vilken fruktansvärd natt för er.. Beklagar verkligen förlusten av er familjemedlem :(
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fy vad tråkigt =/ Beklagar verkligen sorgen över White. =(
Jo, det var inte alls vad vi räknade med. Åkte ju in med honom för att han skulle bli bättre :(
Funderade på hur det blir med vår illertös Stripe nu.. Vet att hundar och katter kan bli deprimerade när deras vänner går bort, är illrar likadana? Vad händer då? Hur hanterar jag det i så fall? :(

Men nej, beklagar verkligen:(
Det är så hemskt för det man räknar med är ju att bara man tar sig till en veterinär så kommer allt att bli bra. Det finns liksom ingenting annat i tankarna. Bara man tar sig dit.
Olika illrar beter sig olika. Jag har aldrig haft bara två när någon gått bort utan alltid flera. Men har det varit någon som haft en särskild kompis i gänget så har jag märkt att han blivit deppig, hållit sig undan ett tag. En iller som varit van att ha sällskap kan må dåligt av att vara ensamiller om den trivdes väldigt bra med den situationen. Det är ju väldigt inividuellt.
Jag beklagar, det var väldigt tråkigt att höra :(
#12 Jag beklagar sorgen. Så sorgligt att han inte klarade sig.
Vet inte hur ni har gjort, men jag har på sista tiden tagit med den döda illern hem och låtit dom andra få snosa en stund på den. Förr släpade jag alltid med mig hela gänget till vetten men dom har blivit för många för det :-)
På det sättet har jag sluppit en/flera sörjande illrar. Dom vet vad som har hänt. Jag har ju egen trädgård så alla mina ligger där.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Jo precis… Greppade verkligen efter alla halmstrån jag kunde hitta men det hjälpte dessvärre inte alls. :( han blev dessutom lite piggare när vi väl var hos vetten så jag trodde verkligen att det skulle sluta bra >_<
Jo det förstås, dom har ju olika personligheter dom också.. Hon var ensam i ca två år innan vi bestämde oss för att köpa White och dom kom väldigt bra överens, sov tillsammans och lekte ihop och så. Jag hoppas bara att hon inte blir alltför deprimerad i och med detta, då vet jag inte vad jag ska ta mig till. :( Hon är ju dock jättebra vän med katterna också, men det är ju självklart inte samma sak.
Tack till alla som beklagat, detta hade jag inte ens önskat min värsta fiende. Känns verkligen jättetomt utan vår lilla prins :(
#15 Eftersom att vi bor i lägenhet så hade vi dessvärre ingenstans att begrava pojken även om jag hade velat ta med honom hem.
#17 Det kanske finns en djurkyrkogård i närheten?
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Vi har en djurkyrkogård på Fredenlundsvägen på Hisingen. Jag har aldrig varit där själv.
Det hade jag faktiskt ingen aning om! Jag ska kolla mer på detta! Tack så hemskt mycket för tipsen!

Jag har ingen aning om hur det fungerar eller om man måste säga till någon först. Men Blå Stjärnan har kontaktuppgifter dit. Var ju tyvärr själv där och sa hejdå till två illrar för en månad sedan.
Beklagar sorgen! 😕
#21 Jaså? Det nämnde dom ingenting om när vi var där… Försökte få tag i dom innan men inget svar så ska försöka i morgon igen för att få mer information om det.
Beklagar sorgen! Hemskt när sånt händer.
#22 Tack