Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 643 ggr
ferretgirl
0

Killar se hit!!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej är en liten rödhårig tjej som heter Trollvalpens Xena, men kallas för Agnez. Jag söker redan nu dig kille för heta stunder till nästa vår, jag hoppas du vill bli pappa till mina bebbar då. Jag letar helst efter en brun tomte eller pastell tomte, men egentligen är det inte så tvistigt vilken färg du har, bara inte du är albino då jag själv har albino från min pappas sida. Är du intresserad, så kontakta mamma på trollvalpen@hotmail.com eller här inne med ett PM. Jag kan ta mig så långt upp som till Jönköping om det behövs. Så hör av er.

Agnez/Christel.

skrollan
0

hoppas du får din drömkille ;)

Norrskenets
0

puttar upp tråden åt dej=)

ferretgirl
0

Tack för putten iller_tjejen

Norrskenets
0

Va så lite så, har du fått tag i nån illerkille än? fast du har tid på dej som tur e Glad(puttar upp igen hehe)

ferretgirl
0

Inte än, men det är förhoppningsvis lång tid än innan hon löper igen, helst först fram i mars/april eller så

babsan
0

*putt*

ferretgirl
0

Har ev hittat en liten tomte kille, men det är inte 100 än, så jag återkommer sen med vem det är om personen i fråga vill att jag sätter ut namnet på illern.

babsan
0

om det blir han får du sätta ut bilder oxå ;)

Norrskenets
0

Va kul=) hoppas det är rätt kille för tösenGlad

Alwyn
0

Vilken underbar blandning av riskteckningar det blir!!!

:o(  *terra*

JackieJ
0

#10 ursäkta att jag lägger mig i, men har inte du själv en albino?

då borde du inte säga så mycket.

Om du tycker att dte är dåligt, så varför köpte du albino iller?

Det är ju bara moral.

Dte är precis som om man skulle vara emot päls, och går sedan runt med en minkjacka.

Jag får inte riktigt ihop det.

Jag har haft illrar förut, och jag tyckte inte att det var någon större grej med en döv iller.

Dövheten för mig är inga större problem.

Liksom.. den är döv, och?

Lite mer jobb, men inget mer.

Sen när dte kommer till cancersjukdomar osv, det är ju en annan grej.

Men jag tycker iaf att det är väldigt dumt att hålla på att skriva små kommentarer som dina, sköt ditt så sköter hon sitt.

Ferretgirl verkar ändå ha koll på det hon gör.

Jag är glad sålänge folk föder upp illrar med inte dödlliga sjukdomar och fin temperament, dövhet är bara småsak(egenligt mig) 

HAr ni något att säga så skriv till mig istället för att förstöra denna tråd, så som jag kasnke gjorde litegrann. Ursäka.

JossanH
0

#11 en liten sak bara- att du har en döv iller kanske inte gör dig så mycket.. Men en iller förlorar en viktig del i sin kommunikation med andra illrar. en hörande iller har garanterat ett rikare liv än en döv.. Jag har också en döv iller så jag vet vad jag pratar om!
Tycker iaf att man ska minimera risken genom att inte avla på illrar som bär stora risker för döva valpar..
men det är ju bara vad jag tycker.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ViktorMarina
0

Måste också lägga in en liten sak till dig JackieJ. Som jag sa tidigare i en annan tråd där det diskuterades samma sak - att en iller föds döv är ju ett tecken på att nåt inte blivit rätt i aveln! Jag tycker det är fruktansvärt, blir faktiskt rädd, när du säger att det inte är något problem att riskera att valpar föds döva!

Läs gärna informationen på den här länken, alla borde läsa detta. http://www.rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=528

MissFerret
0

Ursäkta nu måste jag också lägga mig i lite här……
Viltfärgad
Pastell
Albino
Är grundfärger på en tamiller !
Tomtar har funnits länge utan att det bevisligen ligger bakom dövhet på valpar…..
DÄREMOT ligger det dövhet på Multicolor och på DW om du inte avlar tillbaka dvs använder en grundfärg som viltfärgad DOCK ej albino får användas därför en albino kan visa antingen albino albino el albino brun. Får valparna gener från en albino albino bestämmer motsvarande kön färgen på valparna och kan får dövheten nerärvd!
Detta har jag i alla fall fått lära mig om genteknik…. rätta mig om jag har fel …..

MissFerret
0

#13 Helt rätt man ska inte avla fram döva illervalpar….

JossanH
0

#14 men tomtar som fanns förr var symestriska och berodde inte på samma anlag som dagens tomtar som har blandats så mycket med multicolour. blaze, panda- you name it- att du omöjligt kan veta vad för anlag den bär på.
vita markeringar på huvud är en tydlig varningssignal på att illern löper risk för dövhet eller döva avkommor. denna mutation är väldigt variabel och visar sig knappt alls på vissa illrar medans den på andra ger en stor blaze och döva illrar.
att para med en sk grundfärg gör att man bara sjuter upp problemet till senare avkommor för det kan slå igenom så länge illern bär på genen.
Albino är för övrigt inte vad jag skulle kalla grundfärg då den på illern endast döljer dess riktiga färg/teckning. har du en albino så kan den alltså vara blazetecknad utan att du ser det pga albinogenen- och kan därför ge döva avkommor.. sen beror det förstås lite på vad för färger som ligger bakom albinon.

Sajtvärd på Iller.ifokus

babsan
0

*putt*