Smal iller.
Hej!
Jag har nyligen köpt min första iller, en liten kille på 4 år.
Jag vet att man ska kunna känna lite revben och muskler, men min lille kille ser ut och känns lite väl smal!
Han tycks inte ha nån superaptit och är rätt kräsen med godis. Har ni några bra tips på vad jag kan göra för att öka hullet på honom? Han har mat i skålen dygnet runt.
I övrig är han pigg och i full gång. Han väcker mig klockan 5 varje morgon för att busa genom att klättra upp i sängen :)
Jag har även noterat en liiiiten knöl i vänstra sidan av nacken. Tänker ta honom på en vet-kontroll just to make sure.
Tacksam för allt hjälp jag kan få!
På bilden ser han normalhullad ut eller vad man ska säga ;) Det viktigaste är att du håller koll på vikten så du får en känsla för vad han normalt ska väga under sommar och vinter. Vissa illrar är väldigt muskliga i kroppen medan andra inte har en mm extra hull på sin smala kropp. Jag hade tex en riktig smalis! Han var en hane som under sommaren vägde knappa kilot. Just nu har jag en hane som pendlar mellan ca 1,8 -2,2 kg mellan sommar och vinter och en som pendlar mellan ca 1,4 - 1,8 kg mellan sommar och vinter. De blir smala på sommaren! Det viktigaste som jag ser det är att han får ett bra foder och att du (om du vill), för att främja tandhälsa och ge extra nyttigheter, ger lite rått kött ibland och gärna lite ben och inälvsmat. Ge en rå äggula i veckan som extra vitaminer. Att försöka få upp en frisk iller i vikt ser jag egentligen ingen mening med. Jag har själv försökt med min första lilla räka men jag tror snarare man proppar i dom saker som gör mer skada än nytta. De är olika i kroppen och det får man försöka acceptera :) Håll lite viktkoll på honom så du vet vad just din illers normalvikt är :) Söt pojke förresten!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Som Jossan skriver, illrar kan se väldigt olika ut. Men det är ju bra att du planerat en vet.check på honom. Be dom ta ett blodprov då.
Vet inte riktigt var den svullna knölen på vänstra sidan sitter, men jag tänkte om det kunde vara en svullen lymfknuta?
Eller om den sitter nån helt annanstans och känns på ett helt annat sätt, en fettknöl eller liknande. Men det känner ju veterinären förhoppningsvis ifall du åker till en bra sådan:)
Tack för svaret! Visste inte att de kunde pendla så pass mycket i vikt.
Bra foder får han, och jag ska testa det där med äggulan :)
När det kommer till rått kött, tror du att kycklinglever och kycklinghjärta skulle uppskattas? Stod och tittade på det i mataffären, men visste inte om han skulle rata det eller inte. Får införskaffa en våg också så att jag kan kontrollera vikten på honom, som du sa.
Och tack! Han är superfin :)
#2 Bifogar bild så att du ser ungefär vart den sitter! Det röda på halsen/nacken är platsen där knölen sitter. Den är mindre än en ärta, och ganska hård. Men as said, jag får ta honom till farbror doktor så ser vi vad det kan vara :)
Lever brukar vara svårare att få i dom än hjärta! Hjärtan är mycket populära här hemma och likaså kycklinghalsar från jipotimas! Skickar efter på posten :) Ang knölen så vill jag inte oroa dig i onödan men en kompis iller hade en tumör på ett liknande ställe. Stenhård och rund kändes den som. Åk till en duktig veterinär som kan undersöka honom :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 Usch, nu blev jag jättenojig! :( Får boka en tid redan imorgon. Får leta rätt på en veterinär med illervana nu direkt!
Och jag får testa hjärtan då! De kan man ju köpa relativt billigt i charkdisken.
#5 skulle det vara en tumör kan den ju faktiskt vara smidig att ta bort och inte bidra till några komplikationer. Men det är ju bara en spekulation! Det kanske är en fettknöl :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 Skulle det vara en tumör så plockas den bort fortare än fortast! Hoppas att det bara är en fettknöl eller en svullen lymfknuta.
Ville bara lugna er lite. Jag kontaktade den förra ägaren, och hon menar att den lilla knölen jag känner är chippet han har. Det förklarar en hel del :)