Ny här
Hejsan
Jag ville bara göra en liten kort presentation av mig. Jag är 34 år gammal (snart) och bor med min dotter på 5år, har precis tagit över 2 illrar som behövde omplaceras, Stinky och Wonka (kommer nog att döpa om dom) Jag har tidigare haft iller och tycker nog att det är det roligaste djuret som finns (och det jobbigaste) så det är så kul att ha iller här hemma igen :) Dom är jätteduktiga att gå på lådan men bits ganska mycket…mig lite mer än dottern, men det ska vi väl snart klara av :)
Jag har lagt upp lite bilder i min blogg http://mirafrida.blogg.se/

välkommen hit =)
hoppas du får dom bitfria snart då ;) jättefins för den delen oxå, hundarna me ;)

välkommen =) hoppas att det kommer att gå bra med sötnosarna=)

Hejsan och välkommen! Kul att du har hittat hit också. Blir roligt att få höra hur det kommer gå. hur gamla är dom? (illrarna allså
)

Hejsan. Välkommen hit :)
Jätte välkommen hit till iFokus, här kommer du säkert att trivas, det gör jag iallafall. Och man får jätte lätt (tycker jag) svar på dom ev. frågor man har ang. iller.
Så jätte välkommen. 
Fotot här vid sidan om är 2 av mina illrar, den bruna är SheereKahn och albinon är Nanooq. Den lilla valpen är från Tiffanies sista kull och han heter Cody men kallas numera för Snuffe.
välkommen hit :)

Jättevälkommen hit ! Hoppas att du ska trivas :)

#7 så söt bild du har där ;)
häftigt välkommande ;)
#10# vist är dom söta, både Cody/Snuffe men också mina egna busar Kahn och Nanooq

#12 jaa, alla 3 =)
Tack för det varma välkomnandet
Illrarna är 1år gamla och dom har fått nya namn nu, min dotter fick välja så det blev Mimmi och Lily. Vi kämpar på för fullt med att få dom bitfria så alla tips mottages tacksamt :) Än så länge har jag mest sagt fy och en gång försökte jag ta i nacken men då blev hon helt vild och bet sig fast riktigt…så det gör jag inte om igen, verkade som om hon blev rädd oxå, jag vill ju inte skrämma dom heller.

#14 Alla illrar kan inte fostras likadant. Det finns några olika knep… Knäpp ALDRIG illern på nosen !
Mamman fostrar sin valp genom att bita dem i nackskinnet el. örat och fräsa. Människor kan istället ta dem i nackskinnet och fräsa o ibland måste man även faktiskt på vissa valpar bita tillbaka. Annars kan man även använda höga ljud som tex ett gällt skrik var gång dom gör fel… På min ena iller fick jag använda timeout ! Då låste jag in han i buren medan hans kompisar lekte utanför i ca 30 minuter åt gången…. det hjälpte faktiskt honom till slut. Sen kan man ta dem i nacken och trycka ner dem i golvet också medan man fräser…. det är ju också ett sätt….
Hoppas att du har användning för någon av tipsen i alla fall 
puttar upp en tråd om bitträning..där finns mängder med olika tips
#15 Tack för tipsen
Det verkar som det bästa är att bara fya dom. Jag har ju haft iller innan (15 år sedan) och med henne gällde det att visa att man inte var rädd, hon bet alla som var rädda för henne, tyckte det vara jättekul att jaga dom :)
Men det verkar som dom här är lite rädda för mig, att det är därför dom bits, min dotter (5år) har dom bara nafsat medan dom biter mig "riktigt" så fort dom kommer åt.
Det har gått lite bättre nu ikväll för jag tog o stoppade fingrarna i Nutella och då var den ena framme och slickade på mina fingrar, så det går frammåt 

#17 Jag hoppas VERKLIGEN du vet om att choklad är extremt giftigt för illrar!!?
#17 att ta upp dem o titta dem i ögonen och först fräsa dem i ansiktet och sen prata med besciken röst är det sätt jag föredrar…
Choklad är riktigt farligt ja, även om de kanske inte reagerar.. det är som med hundar… Pröva nån droppe vetegroddsolja, det är väldigt sällan illrar inte älskar det ;)
#19 Jo jag vet att choklad är farligt men som det var nu så var det mer att mina fingrar luktade/smakade choklad jag hade inga stora "klickar" med nutella på dom utan det var mest för att jag skulle få dom att förknippa fingrarna med god lukt :)
Jag kan inte ta upp dom ännu för dom blir helt vilda, har försökt flera ggr men dom blir jätterädda och biter vilt omkring sig..eller rättare sagt gjorde innan, det har ju gått mycket bättre ikväll. Har stängt in dom i ett rum, lättare att hålla koll då och så har jag gått in hela tiden och satt mig ner en liten stund och sen gått igen, så nu verkar dom bli mer nyfikna på mig när jag kommer och hinner lukta lite innan dom biter :)