Tunnhårig..?
Jag har en undring som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med. Tiffany har blivit "tunnhårig" på svansen. Hon har aldrig haft jättehårig svans, men jag ser tydligt att det är mindre hår nu. Huden syns tydligt, särskilt på den yttre halvan av svansen, så att säga. Börjar bli orolig nu.. Vad beror det på, och har något varit med om något liknande? Bör jag åka till veterinären?

Så länge det håller sig på svansen rör det sig mest troligt om sommarsvans/skunksvans eller blackheads.. Sommarsvans/skunksvans är nåt de bara kan få sådär, man vet inte riktigt vad det beror på men är rätt vanligt, och särskilt på sommaren eller om illern börjar bli gammal. Blackheads är som små "proppar" som sitter i hårsäckarna och hindrar håret från att växa ut, men då ska du nog se små små svarta prickar i hårsäckarna.. Gör du det?
Om det kryper upp på bakkroppen kan det röra sig om något allvarligt, tror det kan vara problem med binjurarna eller insulinom, och då bör du åka till veterinären!

#1 Jo, pyttesmå svarta prickar ser jag. Kommer pälsen att växa ut sedan?

Alltså, helt ärligt så vet jag inte, har aldrig varit med om det själv och inte hört hur det blir sen heller. Men jag tippar på att det kan bli bättre iaf, iaf om det är blackheads som det verkar. Det du kan göra om du vill, är att tvätta med en mild oparfymerad två (t.ex. lactacyd) försiktigt, för att hjälpa huden att andas. Annars är det nog bara att låta det vara, så sköter det sig själv! Kan ju vara bra att få bort smuts och fett ibland bara.
Det är även vanligt att vissa katter får det, vet att cornish rex t.ex. kan få det på svansen och hakan. Så prova gå in på deras ifokussajt och sök på blackheads, så kanske du hittar mer information!

Nej förresten, sök på fetsvans och svarthaka, det är så de kallar det inom kattvärlden :) Tror det ska vara samma sak som blackheads!
sommarsvans är det garanterat. porerna blir svarta och pälsen trillar av från svansen. man kan tvätta med lactacyd oparfymerad tvål för att huden ska få andas lite men jag har alltid bara låtit det vara. När det är dags för vinterpäls kommer svansen se ut som vanligt igen- tjock o fin!
Sajtvärd på Iller.ifokus