Hjälp!! Omplacering för iller?
Hej hej,
För ett tag sen bad en vän till mig att passa hennes iller under tiden hon flyttade men pga personliga skäl kan hon inte ta tillbaka lilla Tösen. Jag kan inte heller ha kvar henne för hon fungerar inte tillsammans med min hund.
Jag har ingen erfarenhet utav illrar och vill bara att hon ska komma till någon som kan ta hand om henne och har tid med henne. Hon är supercharmig men inte så mycket hanterad. Jag vet mer eller mindre ingenting om henne. Hon är pigg och glad, väldigt lekfull men hon bits med jämna mellanrum.
Vet någon något ställe där jag kan lämna henne? Eller finns det någon som vill ta hand om henne?
Just nu finns hon hos mig utanför Halmstad och jag behöver verkligen hjälp med att hitta ett bra hem till henne. Som hon har det nu mår hon inte bra av, men jag kan inte göra något åt det heller. Jag ha fått ägarens tillstånd att hitta ett nytt hem till henne.
Snälla hjälp!
Prova blocket annars, jag omplacerade min iller till en väldigt trevlig tjej som redan hade två illrar via blocket! så det finns även gott folk där inne på blocket.

Du kan ju söka hem till henne här inne.
Berätta lite mer om henne, ålder, kastrerad, vaccinerad, varit sjuk, färg osv
Lägg gärna in en bild också. Finns en del här inne som söker iller.
Hade min egen situation varit bättre hade jag hämtat henne snarast
Leo värd på Motorcykel i fokus
Jättetack för svaren!
Kollade på blocket men det fanns bara i Stockholm och det är tyvärr alldeles för långt för mig att åka..
Jag lägger ut en annons på henne med en bild och hoppas på det bästa, kommer ni på något mer som kan hjälpa mig och lilla Tösen så skriv bara :)
Fått tag i ägaren nu och hon vet ingenting heller eftersom hon inte haft henne så länge och de förra ägarna hade inte vart speciellt snälla mot henne.. Så hon hade bara tagit med henne hem så fort som möjligt.
Antagligen så är Tösen ca ett år gammal iallafall! Vet inte vem uppfödaren är.
Är hon kastrerad? Vaccinerad? Har ni märkt om hon är döv (med tanke på den vita fläcken på huvudet)? En liten notis; illrar får som minst hållas på 5 kvm (förutom vid resa eller korta tillfälliga lösningar) för att hållas lagligt. Vad får hon att äta? Går hon på lådan? Verkar hon rädd? Är hon nyfiken och kommer fram till er? Se till att den som tar henne är väl inläst på iller och vet hur de ska handskas med och hur de ska bo, och framförallt vad de kräver av sin ägare. Det vore ju fruktansvärt om hon skulle tvingas flytta igen menar jag. Lycka till med sötnosen! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hon skulle gärna kunna bo hos oss tillfälligt (ev. permanent om allt funkar). Men då är det ju transport upp till värmland som kanske blir lite kämpigt, men det kanske går att mötas halvvägs eller så?
För övrigt är hon ruskigt lik vår tjej, hon är knappt ett år och är från skåne, Ängelholm. Hon är också pastell och med en vit fläck i nacken, tack och lov är hon inte döv eller har några problem med hörseln.
Svenska Illervänner har omplacerings och akuthem illervanner.se
#6 ni kanske kan använda er av http://djurtransport.ifokus.se
iallafall en del av resa ifall TS inte kan möta dig halvvägs 🙂
Åter igen, tack för alla svar! :)
Men också åter igen, jag vet ingenting om henne.. Jag är säker på att hon inte har några hörselproblem dock eftersom hon reagerar på ljud. Hon är väldigt nyfiken av sig och hon klättrar gärna upp för byxbenet eller sätter sig en stund och spanar in omgivningen från knät. Tyvärr hon är hon väldigt bitig av sig. Däremot så tror jag inte att det är allt för svårt att jobba bort. Det tog mig inte lång tid att få henne att sluta anfalla mina fingrar, så länge man inte gör några hastiga rörelser. Hon går inte på lådan heller..
Angående kastrering och vaccination vet jag ingenting heller. Och min ekonomi räcker inte till en veterinärbesök. Hade jag kunnat så hade jag åkt med henne direkt! Varken jag eller min vännina som jag passar Tösen åt vet något om henne eftersom min vännina bara tog med henne i samband när hon skulle köpa en häst. De ägarna Tösen var hos då sparkade bara efter henne osv, så hennes beteende är förklarligt iallafall. Både jag och min vännina är den typen av människor som inte kan lämna ett djur i en sån otrygg miljö. Och hur det än är nu så har hon det bättre även om det är långt ifrån så bra som det hade kunnat vara.
Tack för tipset om illervanner.se!
Den här tråden kan inte dö ut heller! Hur har allt gått?
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
Än så länge har ingenting hänt, men förhoppningsvis får hon flytta till helgen! Ett hem som låter helt perfekt för henne! :) Någon mer information har jag inte heller fått fram om henne eftersom de förra ägarna mer eller mindre har försvunnit från jordens yta…
Jag skriver så fort det händer något!
Och Tösen tackar för alla svar och hjälp för att hitta ett nytt härligt hem! :)