Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 987 ggr
Ljusa
0

Tid med illern

Hej! Jag undrar hur mycket tid ni tillbringar med era illrar på vardagar? Och hur många timmar ni skulle kunna tänka er att lämna illern ensam varje dag ( som Max )?

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Fredrik85
0

Jag går i skola o jobbar så min är ensam från 7 till 20 ungefär. Vilket är för mycket enligt min mening. Jag tänker skaffa en till så han har sällskap. Han har tillgång till hela lägenheten(50 kvadrat) o jag försöker hela tiden hitta nya spännande saker som han kan göra när jag inte är hemma. 

Min får ca 30 min till 1 timme aktiv tid med mig på vardagar plus en promenad. Helger får han mer tid. Sen är han med mig hela tiden när jag är hemma tills jag går o lägger mig o när jag kliver upp så äter vi frukost tillsammans.

JossanH
0

Mina har alltid varit hemma själva när jag haft ett vanligt heltidsjobb och varit borta runt 8-10 tim per dag. Dom har dock alltid varit fler så de har haft en vän hemma med sig. Just nu spenderar jag inte så mycket aktiv tid med illrarna då jag är hemma och är mammaledig och har illrarna i utegården hela dagarna. När de är inne är de i sitt eget illerrum förutom sent på kvällen när bebisen sover, då brukar jag släppa lös dem så de får busa med mig, men det orkas/hinns inte med varje dag. Personligen tycker jag att jag spenderar lite för lite tid med illrarna men så länge de får gott om stimulans ute så känns det okej. Det märks tydligt om de är missnöjda kan jag säga.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Odis
0

Jag går i skolan om dagarna så jag är borta ungefär från 9-17. Har också två illrar så dom har varanra. När jag är hemma får dom vara med och sitta på axeln när man lagar mat, mysa i soffan, leka runt när de får busryck sedan försöker jag komma ut med dem, men när det regnar och är hellerigt ute så stannar vi inne:P

enbartmalin
0

Mina fem monster verkar inte veta om min existens mer än när dom kan utnyttja mig.
Jag jobbar ganska långa pass när jag väl jobbar, ca 15 timmar eller mer. Nu har jag ju 5 stycken som roar varann och alla är gamla och sover mest av tiden.

När jag hade en ensam ung iller så var min tid mer värdefull och den illern fick följa med överallt och vara med så mycket det bara gick.

Hälsningar Malin

UlrikaD
0

Jag är sjukskriven och hemma hela dagarna med djuren. Men det betyder ju inte att illrarna alltid är där jag är.
De kan ju vara i nåt annat rum och busa fastän jag är hemma. Eller så klänger alla på en samtidigt. Beror lite på humöret:)

Hade jag bara haft en iller så hade jag lämnat honom ensam så lite som möjligt. Hade jag haft flera så är en dag inga problem. De roar ju varandra väldigt bra.

Just nu har jag två rakt över benen och sen har jag någon/några som låter som om de välter köket. Vågar inte riktigt gå och titta;)

Ljusa
0

Tack för svaren! Skulle det vara för mycket att vara borta 8h från en ensamm iller (varje dag)?

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

UlrikaD
0

#6 Det kommer du nog att få olika svar på.
Jag tycker att det är för mycket. Så himla kul är det nog inte att vara ensam hemma så länge.
Då krävs det ju sen ganska mycket av ägaren då att aktivera illern när man kommer hem. Att vara hemma en stund, käka middag och sen gå på bio är kanske inte så lyckat då.

Om jag skulle vara borta hela dagarna så skulle jag inte ha ett ensamt djur alls, vare sig det gällde katt eller iller.

Men det är min åsikt såklart.

JossanH
0

Det finns illrar som går bra att lämna och illrar som inte alls trivs med det. Jag vet bara ett fåtal illrar som trivs bra med att vara ensamma, annars trivs de bäst med en kompis. Jag hade ett tag 3 illrar som , trots att de hade varandra, behövde minst en utomhuspromenad per dag annars stod någon vid ytterdörren och grävde för att berätta att de behövde mer stimulans. Det var jobb, vila, promenad varje veckodag och skulle jag göra något på kvällen gick jag ibland hem tidigare för att hinna med en sen kvällspromenad innan man skulle sova.

Sajtvärd på Iller.ifokus

emoflickan
0

Jag har bara en liten tjej (som inte alls är sugen på en kompis trots mina försök). Jag jobbar väldigt konstiga tider, är vikarie inom handikappomsorgen och jobbar både morgon, dag, kväll & natt. Jobbar jag t.ex bara en natt (exempelvis vakennatt 21-08 är hon hemma ensam, skulle det vara två nätter på rad är hon hos min mamma. Jobbar jag sovandenatt så är det längre pass och då är hon hos min mamma. Dagpass, runt 8 timmar så är hon ensam. Hon är med mig mycket, följer med mig när jag inte är hemma osv, nu när vädret är bättre blir det promenad ett par ggr i veckan. Jag gör så gott jag kan för att se till att hon mår bra och får tillräckligt med tid och uppmärksamhet men om man bor ensam och bara har en iller plus ett jobb så måste illern vara ensam ibland, så enkelt är det.

Nussen
0

Jag är hemma med våra tre busar hela tiden 🙂trots det behöver dom förbaskat mycket aktivering annars blir det riktig illerkaos här hemma. En missnöjd iller är inte att leka med. Vi har haft influensa här hemma vi tvåbenta, illrarna klarade sig. Men herregud vilken pärs.

colleen-95
0

Hej!:) jag har en iller och jag går i skolan från 8- till i bland 15.50..
jag bor i en etta med min sambo och har ett bord som vi ställer så att illern inte kommer in och biter oss(de va mest när han var liten.. ) men tyvärr är soffan sönder och då hoppar han ner där i och bajsar och kissar så han luktar SKIT rent ut sagt….. så just därför får han inte va hos oss när vi sover .. och på kvällarna eller på dagen om de är fint väder går ja ut med honom och ibland katten !:)