Lillith spyr och har diarré!!!
Alldeles nyss (ca 5 minuter sedan) så spydde Lillith och nu har hon också diarré? vi har bara haft henne i en vecka så vi är väldigt nya för det här.
Hon verkar inte ovillig att äta, hon försökte men tappade maten (som hon brukar) och sen brydde hon sig inte direkt bara.
antingen har hon ätit ngt olämpligt eller så är det nån magsjuka hon fått.. Tänk på att en iller blir uttorkad väldigt fort, de kan tappa ett par hundra gram bara över en natt, även fast man petar i dem vätska flera ggr under natten. Så håll koll på henne! försök få i henne uppblött mat, eller ja vadän hon äter bara hon får i sig vätska. Kanske gurkbitar utan skal? Blir hon uttorkad är det en god idé att åka till veterinären så hon får vätska injicerat, be då gärna om en b-vitamin injektion också…
Min gubbe woodo var nära på att stryka med i magsjuka nu i våras, det är inte roligt.. det går så otroligt fort när de blir dåliga. Jag håller tummarna för er.
men det var väl ganska nyligen ni bytte foder? kan det inte vara det hon reagerar på kanske?

Så, nu har vi ringt veterinär och linus… Sofie sade att hon inte hade magsjuka eftersom diarrén inte var grönfärgad, så vi litar på henne :)
Det enda vi kan göra är väl egentligen att se till att hon dricker och bajsar/kissar. Axel fick i henne lite vatten innan så det ska nog funka.
#2: Hon fick bara äta Hills i en dag, och det var för drygt en vecka sedan, så det har nog inte med saken att göra. Det kanske kan vara så att hon tuggat i sig någon liten matrest från golvet?
ja det är möjligt att diarren beror på foder byte….att hon kräks ska däremot inte påverkas av foder byte. Fäller hon nu? finns det någon chans att hon kan ha knaprat i sig något olämpligt? Magsjuka tror jag inte det kan vara, för hon har väl inte träffat några andra illrar sen lucifer? å honom bodde hon ju med.
men som sagt ovan, håll koll så hon inte blir uttorkad..tvinga i henne vatten om ni måste….vill hon inte dricka kan det hjälpa att blanda i vetegroddsolja eller liknande i vattnet
#3 Hon kan ha magsjuka, även om avföringen inte är grön. Det finns många olika typer av magsjuka och den man kopplar ihop med grön avföring är den som orsakas av Coronaviruset.
Är det nån av er som är sjuka eller har hon träffat nån som är sjuk för några dagar sedan?
Virus smittas ofta lätt till våra djur och om hon mår dåligt så kanske magen reagerar både med spy och diarré.
Sara

Vi läste någonstans på forumet att man kunde ge matolja i värsta fall om man inte hade paraffinolja hemma, så vi gav henne lite…
Vi tror inte att vi kan ha smittat henne med något, men det kanske kan hända att man går runt och bär på nåt virus utan att det bryter ut hos en själv?
Oftast blir man imun mot just det förkylningsviruset (finns tusentals olika) man har haft så nog kan man bära omkring på smittan tror jag.
Sara
#7 matolja ger inte samma effekt eller ens liknande effekt som parraffin olja. Men har ni vaselin hemma kan ni ge henne det istället! sedan kan det vara så att något irriterade henne i hlasen/magen som fick henne att kräkas. Diarre eller lös avföring är vanligt om illern ätit något anorlunda elelr för mycket av något de inte e så vana vid

Tja, eftersom vi nyss varit på festival så är det ju inte helt otroligt att vi kan ha smittat ner henne med något.
#7 Har hon diarré, ska man ABSOUT INTE ge något som tömmer tarmen. Ge lite överkokt ris och eller kokt fisk istället. Parafinolja ger man när man misstänker förstoppning.

Usch då, har vi förstört henne nu? :(
Veterinären sade att man inte kunde utesluta förstoppning bara för att hon hade diarré… Och sade att vi definitivt inte skulle ge henne något att äta. Hur ska vi göra?
Var det en riktigt illerkunnig veterinär?
När mina har haft dålig mage så har jag bara låtit dem vara om jag inte misstänker starkt att de ätit nått dumt. Bara sett till att de dricker ordentligt eftersom det kommer ut så mkt vätska i diarrén.
Sara
#12 det viktigaste är att få i henne vätska…mycket av det oxå. Sedan ser jag inget fel i att hon får i sig mat. En illers tarm är otroligt kort jämfört med andra djur så de "klarar" sig inte så länge utan mat. Så vill hon äta tycker jag hon skall få det. men vätska e viktigast. ?
Hur verkar hon nu? har hon spytt något mer? Hur såg det som hon spydde upp ut? Har hon bajsat mer? hur såg bajset ut? var det bara lite löst, rinnande, kornigt, vattningt ? Hur är allmäntillståndet? verkar hon slö och hängig?

Hon dricker gärna, men är för slö för att dricka själv, utan vill slicka från fingrarna… Men jag tror inte att hon är mer slö än vanligt, hon är nog bara trött, som hon brukar vara. Hon verkar liksom inte hängig eller så.
Hon har varken spytt eller bajsat på en timme nu… Kräkset var väldigt vattnigt, bajset likaså.
#15 okej, ja hon är kanske inte den mest aktiva iller damen ;) kräktes hon bara en gång? typ slemigt eller? ingen mat? kan hon ha fått tag på någon matbit eller liknande hon inte brukar äta? oftast kan de få konstig avföring då. Molle tex, han fick några slick mjukglass (dumma matte jag vet!) igår…sen bajsade han super löst, både vattningt å grynigt en gång. sen var han bra. de påverkas oerhört mycket av vad de äter pga deras korta tarm. Men som sagt, man kan fortfarande inte utesluta virus, magsjuka (det behöver inte vara corona, vilket jag inte tror hon kan ha fått nu) det kan vara en vanlig bacill, eller främande föremål. Fortsätt få i henne vatten och se om hon vill äta lite.
#12 Förstört henne kan jag inte tänka mig att ni gjort, dom tål rätt mycket, även om dom är väldigt känsliga.
Helt kan man inte utesluta förstoppning, eftersom vätska kan passera förbi ett föremål som sitter fast. Överkokt ris och kokt fisk, i små mängder, ger man för att kroppen inte ska bli helt utan näring.
Det är alltid veterinären som har bästa möjligheterna att kolla vad som är fel, men det förutsätter att veterinären kan iller.

Hon drack ännu mer nu, från sked, verkar trött och så, men som sagt, hon är ju väldigt slö av sig så det är knappast ovanligt att hon är så här slö.
Ja spyan var vitaktig och slemmig, och sen hon spydde och bajsade löst har hon inte släppt ur sig något mer åt något håll, så vitt vi vet iaf.

Gick upp varannan timme och tvingade henne att dricka inatt… Kändes lite hopplöst nu på morgonen då hon inte ville dricka själv alls, eller äta, bara slicka från fingrarna. Men efter att jag blötte ner torrfodret, var det en helt annan femma, och nu äter hon och dricker med god aptit. Kan det vara någon fara i det?

Hm, nu är både jag och pojkvännen kassa i magen… Kan vara nåt som smittat ner henne kanske…
Tack till er som svarade och hjälpte inatt!
ja det är inte omöjligt! någon magsjuke bakterie som går kanske. fortsätt få i både henne å er massa vatten ;)

oroa er inte, vi (jag och Sofie) tycker ni gör ett jätte bra jobb. och va kan man säga om henne, skör men tålig ;)?
tror inte att det är något så länge hon äter och dricker.
hoppas allt går bra, och oss kan ni ringa näsomhelst=)!

Hon har verkligen varit jätteseg idag, slöare än vanligt, inte vaknat annat än för att gå på toa och käka (äter endast med uppmuntran av oss).
vatten vatten vatten ;)
kämpa på, hoppas hon blir bra snart, vi håller tummarna :)
Eftersom ni oxå är dåliga så är det nog bara att härda ut.
Som # 24 säger så är det vatten som är viktigast. Ger ni uppblött foder så får hon ju dessutom i sig lite vatten den vägen oxå.
Ett annat tips är att ge små portioner vatten med nån droppe vetegroddsolja i som kan trigga lusten att dricka.
Har ni b-vitamin hemma så ge lite sånt oxå.
Sara

Hon dricker självmant nu iaf.. och mosat uppblött foder åt hon med stor aptit innan när jag hade det i handen, så det verkar som hon håller på att repa sig iaf :)
Jag och linn åker dock ändå ner till djuraffären imorgon och inhandlar vetegrods-olja och B-vitamin.
Roligt att höra att hon äter och dricker själv! Det betyder att hon mår någorlunda iaf.
Sara
B-vitamin kan man inte ge för mkt av för det kissas bara ut i såfall. Däremot kan brist på B-vitamin göra illern förlamad och det kan gå riktigt fort tills illern dör.
Hade en hona vi fick injicera med flytande B-vitamin varje vecka eftersom hon inte fick upp tillräckligt med B-vitamin genom tarmen.
Iaf så kan de få brist på B-vitamin om de äter dåligt eller är magsjuka ett tag. Det börjar med vinglighet och sedan förlamas illern succesivt.
Alltså det är nog ingen fara för er del men de flesta illrar tycker dessutom b-vitamintabletterna är jättegoda och tuggar i sig dom som gottor och som sagt det är ingen fara att ge dem.
Sara

Ja, det känns bra, äter vet vi inte om hon gjort självmant ännu (för det som hon käkade innan har inte kommit ut ännu) :P
Men att hon dricker utan att bli "uppmanad" känns väldigt betryggande :)
Dessutom är hon uppe och kollar läget lite nu med, inga längre stunder men iaf :)

Hur ger ni b-vitamin, ni som ger det? Har tänkt börja ge det, men har ingen aning om vad man ska välja. Är vita-be ett bra alternativ, alltså "tabletterna"?
#30 japp det är de ;)
annars finns ju flytande också, det hade jag förut och det var väldigt omtyckt, det var dock smak av nån fruktjuice tror jag, så innehöll säkert lite socker.

Lillith har repat sig helt nu verkar det som! :) hon springer omkring och är sitt halv-aktiva vanliga jag igen!
äter och dricker självmant gör hon också, känns väldigt bra :)

#31, okej, tack för hjälpen :) Ja, då väljer jag hellre vita-be tror jag, onödigt med socker i nåt som man ger för att det ska vara bra för kroppen och hjälpa till..

#32, vad skönt att höra!
vad skönt att höra att det löst sig!